لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۷

تاکید پوتین بر پرداخت بهای گاز به روبل؛ آماده‌باش آلمان و فرانسه برای قطع صادرات روسیه از جمعه


در پی تهدید روسیه به قطع صادرات گاز به کشورهایی که از پرداخت پول گاز با روبل روسیه اجتناب کنند، وزیر اقتصاد فرانسه اعلام کرد این کشور همراه با آلمان در حال آماده شدن برای قطع صادرات گاز روسیه هستند.

برونو لومر بعد از دیدار با همتای آلمانی خود در برلین روز پنج‌شنبه ۱۱ فروردین اعلام کرد: «شاید فردا وضعیتی پیش بیاید که دیگر گازی از روسیه نیاید. این وظیفه ماست که برای این سناریو آماده شویم».

روسیه در سال گذشته میلادی ۱۵۵ میلیارد متر مکعب گاز به اتحادیه اروپا صادر کرد که ۶۰ میلیارد متر مکعب آن راهی آلمان و بیش از ۱۲ میلیارد متر مکعب آن راهی فرانسه شد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه روز پنج‌شنبه اعلام کرد که از جمعه، ۱۲ فروردین، فرمان دریافت پول گاز صادراتی به روبل اجرایی خواهد شد و قرارداد صادرات گاز به هر کشوری که زیر بار این شرط نرود، لغو خواهد شد.

آقای پوتین گفته است مشتریان گاز باید در بانک‌های روسیه و با ارز روبل، حساب باز کنند و از این طریق پول گاز دریافتی را پرداخت کنند.

او افزود: اگر چنین نکنند، ما آن را به حساب ناتوانی مشتریان در پرداخت بدهی خواهیم گذاشت و عواقب آن متوجه خود مشتری‌ها خواهد شد: هیچ کشوری کالاهای خود را مجانی به ما نمی‌فروشد و ما نیز در صدد ایجاد بنگاه خیریه برای دیگران نیستیم.

تلاش روسیه برای فروش گاز به روبل، ارزش پول ملی روسیه را که با سقوط چشمگیر مواجه شده بود، بهبود بخشیده است.

اتحادیه اروپا که ۴۰ درصد مصرف گاز آن از روسیه تامین می‌شود، تحریم‌های چشمگیر بانکی و مالی علیه روسیه اعمال کرده است.

شرکتها و دولت‌های اروپایی از پرداخت بهای گاز روسیه به روبل اجتناب کرده و تنها حاضر به پرداخت پول با یورو و دلار هستند.

تغییر عقیده روسیه

اقدام اخیر روسیه در حالی است که پوتین پیشتر در تماس تلفنی با صدراعظم آلمان گفته بود که «شرکای اروپایی» فعلا می‌توانند هزینه گاز وارداتی از روسیه را به یورو یا دلار بپردازند.

رئیس جمهور روسیه به اولاف شولتس گفته بود که به‌رغم برنامه وی برای پرداخت بهای گاز به روبل، «هیچ چیزی» برای شرکای اروپایی فعلا تغییر نخواهد کرد.

به گفته سخنگوی دولت آلمان، آقای پوتین افزوده بود که پرداخت‌های یورو از طرف شرکای اروپایی به بانک روسی گازپروم منتقل می‌شود و در آن‌جا به روبل تبدیل خواهد شد.

با این حال اولاف شولتس از رهبر روسیه خواسته است که برای «درک بهتر این رویه»، اطلاعات آن را به شکل مکتوب برای وی ارسال کند.

در پی تماس تلفنی رهبران دو کشور، رابرت هابِک، وزیر اقتصاد آلمان، وضعیت را «دشوار» توصیف کرد و گفت: «اظهارات پوتین کاملاً روشن نیست».

او به تلویزیون زد.دی.اف آلمان گفت: روسیه تهدید خود مبنی بر توقف تحویل گاز در صورت عدم پرداخت به روبل را پس نگرفته، «اما نخستین سیگنال‌ها» در این زمینه ارسال شده است.

آقای هابک در عین حال افزود آلمان تمام تلاش خود را می‌کند تا برای هر گونه اختلال در زمینه تامین انرژی آماده شود.

نیمی از ۴۱.۵ میلیون خانوار در آلمان از گاز طبیعی برای گرمایش استفاده می‌کنند. بخش بزرگی از گاز مورد نیاز این کشور صنعتی نیز به گاز وارداتی از روسیه وابسته است.

روسیه بزرگ‌ترین تامین‌کننده گاز آلمان است و ۴۰ درصد از واردات انرژی این کشور را در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ به خود اختصاص داده است.

در همین حال یکی از برنامه‌های بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا این است که اگر روسیه عرضه گاز خود به اروپا را متوقف کند، دست به سهمیه‌بندی بزند.

در روزهای گذشته، دولت آلمان سیستم هشدار زودهنگام خود درباره ذخایر گاز طبیعی آن کشور را فعال کرد و از صنایع و شهروندان این کشور خواسته بود که در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیوفردا/د.خ-ب. ب/ ک.ر
XS
SM
MD
LG