لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۵

احتمال واکنش دولت مرکل به اقدامات جاسوسی ایران در آلمان


دادستانی فدرال آلمان اعلام کرده بود که بامداد روز ۲۶ دی‌، محل کار و زندگی متعلق به ۱۰ مظنون به جاسوسی را بازرسی کرده است.
دادستانی فدرال آلمان اعلام کرده بود که بامداد روز ۲۶ دی‌، محل کار و زندگی متعلق به ۱۰ مظنون به جاسوسی را بازرسی کرده است.

روزنامه آلمانی «فرانکفورتر الگماینه» در گزارشی در مورد بازرسی از منازل و محل های کار ۱۰ مظنون به جاسوسی برای جمهوری اسلامی ایران در چند شهر آلمان نوشته است که امکان دارد دولت آنگلا مرکل نسبت به اقدامات جاسوسی تهران در آن کشور واکنش نشان دهد.

پیشتر دادستانی فدرال آلمان اعلام کرده بود که بامداد روز ۲۶ دی‌، محل کار و زندگی متعلق به ۱۰ «مظنون به جاسوسی» را بازرسی کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دادستانی آلمان اما محل این بازرسی‌ها را فاش نکرد. با این حال، به نوشته هفته نامه فوکوس، چاپ آلمان، این بازرسی‌ها در شهر برلین و همچنین در ایالات بادن‌ـ‌وورتمبرگ، باواریا و راین وست‌فالیا انجام شدند.

به گفته دادستانی آلمان، کسی در این ارتباط دستگیر نشد.

در همین حال، خبرگزاری آلمان از گزارش‌هایی می‌گوید مبنی بر این که مظنونین، «اعضای سپاه قدس» سپاه پاسداران جمهوری اسلامی هستند، اما دادستانی آلمان از تایید این گزارش‌ها خودداری کرد.

در همین زمینه سخنگوی دادستانی آلمان به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «به اعتقاد ما مظنونین به خواسته یک واحد اطلاعاتی مرتبط با ایران از افراد و نهادهایی در کشور [آلمان] جاسوسی می‌کردند

در این ارتباط، روزنامه فرانکفورتر الگماینه در گزارشی با اشاره به اینکه «ایران صبر آلمان را در بوته آزمایش قرار می‌دهد و به قدری زیاده‌روی کرده که کاسه صبر دولت برلین لبریز شده است»، نوشت که «ماموران به دلیل روش‌های ویژه تحقیق نمی‌خواهند در این مورد چیز زیادی بگویند. فقط همین را می‌گویند که این ظن وجود دارد که متهمان به واسطه ماموریت برای یک واحد اطلاعاتی مخفی وابسته به ایران، در مورد افراد و تشکیلاتی جاسوسی کرده باشند».

به نوشته این روزنامه به نقل از سازمان امنیت ملی آلمان، ایران پس از روسیه و چین بیشترین میزان جاسوسی را در آن کشور انجام داده است.

پیش از این، هفته‌نامه آلمانی فوکوس به نقل از منابع امنیتی نوشته بود که ایرانی‌ها به دنبال اهداف بالقوه برای حمله به این اماکن بوده‌اند. به نوشته فوکوس، یکی از اهداف آنها، کمیته یهودیان آمریکا بوده است.

به نوشته فوکوس، انجمن یهودیان ارتودوکس در میدان الکساندرپلاتس، در مرکز برلین، و خاخام آن تحت نظر جاسوسان ایران بوده‌اند.

به گفته منابع امنیتی آلمان، باشگاه ورزشی مَکابی نیز از سوی این جاسوس‌ها کنترل می‌شده است.

برپایه این گزارش، کمیته یهودیان آمریکایی خواستار اخراج علی ماجدی، سفیر ایران در برلین شد اما این درخواست تحقق نیافته است.

روزنامه فرانکفورتر الگماینه در بخشی از گزارش خود با اشاره به اینکه یکی از موارد، جاسوسی از رینهولد روبه،‌ نماینده مجلس و رئیس پیشین انجمن آلمان و اسرائیل، ‌بوده است، ‌اضافه کرد: او ماه‌ها از سوی یک دانشجوی پاکستانی تعقیب ‌می‌شد و تحت نظر بود. این دانشجوی پاکستانی زندگی روزمره، محل زندگی، مسیر رفتن آقای روبه به سوی محل کار و یا هر جایی که سر می‌زد را تحت نظر داشت.

به نوشته این روزنامه، نقشه این بود که در صورت درگیر شدن دولت‌های اسرائیل و ایران، قتل رینهولد روبه، به ساده‌ترین نحو امکان‌پذیر باشد.

مقام های آلمانی تاکنون در این مورد اظهارنظر نکرده اند.

مسئله جاسوسی از اسرائیلی‌ها در آلمان پس از آن مطرح ‌شد که وزارت خارجه آلمان روز ۱۹ دی‌ اعلام کرد که سفیر ایران را برای انتقاد به تلاش تهران برای جاسوسی از افراد و گروه‌های نزدیک به اسرائیل احضار کرده است.

برلین در آن زمان گفت که چنین اقداماتی کاملا غیرقابل قبول بوده و برخلاف قوانین آلمان است.

اما ایران احضار سفیر خود در آلمان به وزارت امور خارجه این کشور را تکذیب کرد.​

روزنامه فرانکفورتر الگماینه و منابع خبری/ش.م/ب.ک.
XS
SM
MD
LG