لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۷

حزب سوسیال‌دموکرات آلمان ائتلاف با آنگلا مرکل را پذیرفت


مارتین شولتز، رهبر وقت حزب سوسیال‌دموکرات، به همراه آنگلا مرکل، رهبر حزب سوسیال‌مسیحی، در جریان مذاکرات ماه گذشته
مارتین شولتز، رهبر وقت حزب سوسیال‌دموکرات، به همراه آنگلا مرکل، رهبر حزب سوسیال‌مسیحی، در جریان مذاکرات ماه گذشته

پس از پنج ماه ابهام سیاسی در آلمان، حزب چپ میانه سوسیال‌دموکرات با وجود مخالفت‌های درون‌حزبی سرانجام روز یکشنبه حضور در ائتلاف با حزب آنگلا مرکل را پذیرفت.

رأی‌گیری پستی از ۴۶۰ هزار عضو حزب سوسیال‌دموکرات در هفته‌های اخیر صورت گرفت و مقام‌های این حزب روز یکشنبه، ۱۳ اسفند، پس از دو روز شمارش آرا اعلام کردند ۶۶ درصد از اعضای حزب به حضور در ائتلاف رأی «آری» داده‌اند.

توافق اولیه بین حزب محافظه‌کار دموکرات‌مسیحی، به رهبری آنگلا مرکل، و دو حزب دیگر شامل سوسیال‌دموکرات و سوسیال‌مسیحی حدود یک ماه پیش به دست آمد اما یکی از سه طرف، یعنی سوسیال‌دموکرات‌ها، حضور در این ائتلاف را مشروط به رأی‌گیری درون‌حزبی کرده بودند.

آنگلا مرکل، رهبر حزب دموکرات‌مسیحی، ۱۲ سال است که صدر اعظمی آلمان را در اختیار دارد و در هشت سال گذشته مشترکا با سوسیال‌دموکرات‌ها دولتی ائتلافی تشکیل داده بود. با این حال حزب سوسیال‌دموکرات در انتخاباتی که در ماه سپتامبر، حدود پنج ماه پیش، برگزار شد نتایجی ضعیف به دست آورد.

آنگلا مرکل نتیجه رأی‌گیری درون‌حزبی را به سوسیال‌دموکرات‌ها تبریک گفت. خانم مرکل روز یکشنبه در پیامی در توئیتر حزبی‌اش نوشت: در انتظار «همکاری بیشتر به نفع کشورمان».

تصمیم سیاسی سوسیال‌دموکرات‌های آلمان با استقبال شرکای اروپایی نیز روبه‌رو شده است. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، این تصمیم را «خبری خوب برای اروپا» توصیف کرد و دفتر او نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد بلافاصله با تشکیل دولت ائتلافی در آلمان، دو کشور «همکاری در توسعه پروژه اروپا را آغاز خواهند کرد».

شماری از مقام‌های اتحادیه اروپا نیز از آغاز شکل‌گیری ائتلاف در آلمان استقبال کرده‌اند.

حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» که در انتخابات اخیر ۹۴ کرسی کسب کرد و برای نخستین بار به سومین حزب بزرگ آلمان تبدیل شد گفته است با خبر جدید درباره دولت ائتلافی، این حزب خود را «اپوزیسیون اصلی» می‌داند و بر «حرفه‌ای‌تر کردن خود» تمرکز می‌کند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌های فرانسه و آلمان/ج/ ک.ر
XS
SM
MD
LG