لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۱

قاسمی: دولت آمریکا مسئول نتایج مخرب سیل‌های اخیر ایران است


اظهارات بهرام قاسمی در حالی بیان شده است که هلال احمر ایران در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار ندارد.
اظهارات بهرام قاسمی در حالی بیان شده است که هلال احمر ایران در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار ندارد.

در حالی که وزیر خارجه آمریکا حکومت جمهوری اسلامی را «مسئول خسارات» سیل‌های اخیر دانسته بود،‌ سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن اعتراض به «بسته شدن حساب‌های هلال احمر» توسط آمریکا،‌ این کشور را «مسئول نتایج مخرب سیل‌های اخیر ایران» دانست.

بهرام قاسمی در مصاحبه با پایگاه خبری العهد لبنان گفت که آمریکا «حساب‌های هلال احمر ایران را بست» و «از رسیدن کمک‌های خارجی به ایران ممانعت کرد».

وی اضافه کرد: «دولت آمریکا مسئول نتایج مخرب سیل‌های اخیر ایران است و ما به تمام دنیا اعلام می‌کنیم که در مسائل انسانی و بشردوستانه نباید چنین اقدامات آزمندانه‌ای را پذیرفت. حتی در جنگ‌های بزرگ، ما دیدیم که هیچ کس نمی‌تواند از فعالیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر در جهان ممانعت کند».

آقای قاسمی درباره احتمال پیگیری این اقدام آمریکا از طریق دادگاه‌های بین‌المللی گفت که «این موضوع درحال بررسی است».

این اظهارات در حالی بیان شده است که هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار ندارد.

از سوی دیگر، ایگنیشس ایولف یورک، از دفتر روابط عمومی صلیب سرخ جهانی در ژنو سوئیس،به رادیو فردا گفته بود: «اگر هلال احمر ایران درخواست کمک کند، صلیب سرخ جهانی در حال حاضر محدودیتی برای این کار ندارد».

در همین حال صلیب سرخ آلمان شماره حسابی را برای دریافت کمک به سیل‌زدگان ایران منتشر کرده است.

با این حال علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر ایران، گفته بود: «پیش از تحریم‌ها برخی حساب‌های دارای سوئیفت متعلق به هلال احمر داشتیم که از طریق آنها برای جذب کمک جهانی اقدام می‌کردیم، اما در حال حاضر این حساب‌ها مشمول تحریم شده است و امکان انتقال پول از کشورهای دیگر و همین طور از فدراسیون جهانی صلیب سرخ به ایران در هنگام حادثه وجود ندارد».

پیش از این نیز مقامات جمهوری اسلامی بارها آمریکا را متهم کرده‌ بودند که «مانع ارسال کمک به ایران شده است».

از جمله حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز ۱۴ فروردین‌ آمریکا را متهم کرده بود که حساب‌های بانکی هلال احمر را «بسته است».

یک روز پیش از این سخنان، مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا حکومت جمهوری اسلامی را «مسئول خسارات» سیل‌های شدید در ایران دانسته و گفته بود که واشینگتن آماده ارسال کمک مالی به سیل‌زدگان از طریق صلیب سرخ و انتقال آن به هلال احمر ایران است.

مقام‌های آمریکایی بارها گفته‌اند اقلام بشردوستانه مشمول تحریم‌ها علیه ایران نیستند اما کشورها و نهادهای بین‌المللی، برای ارسال کمک‌های خود با چالش مبادلات بانکی یا نگرانی از نقض مقررات وزارت خزانه‌داری آمریکا هستند.

از جمله دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل (OCHA) در بیانیه‌ای گفته است برای ارسال کمک به ایران آمادگی دارد اما «چالش‌هایی که تحریم‌های یک‌جانبه پدید آورده است به پاسخگویی و مسئولیت سازمان ملل در ارائه کمک آسیب زده است».

در روزهای گذشته برخی از مخالفان جمهوری اسلامی در نوشته‌هایی در شبکه‌های اجتماعی مقامات حکومت را متهم می‌کنند که موضوع سیل را فرصتی برای مطرح کردن موضوع تحریم‌های آمریکا در حوزه های دیگر قرار داده‌اند در حالی که اقدامات خود حکومت باعث وضع این تحریم‌ها شده است.

بر اساس گزارش پایگاه خبری العهد لبنان،‌ خبرگزاری ایسنا،‌ شبکه‌های اجتماعی و سایت رادیو فردا/ ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG