لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۰

ادامه «حملات شدید» به غوطه؛ شمار قربانیان از ۸۰۰ تن گذشت


سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید دست‌کم «۲۴ غیرنظامی» در حملات روز ۱۵ اسفند به غوطه شرقی کشته شده‌اند
سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید دست‌کم «۲۴ غیرنظامی» در حملات روز ۱۵ اسفند به غوطه شرقی کشته شده‌اند

حملات هوایی گسترده به غوطه شرقی دمشق ادامه پیدا کرده‌است؛ در حالی‌که یک سازمان ناظر می‌گوید شمار قربانیان روزهای اخیر در این منطقه از ۸۰۰ نفر گذشته، شورای امنیت قرار است روز چهارشنبه جلسه اضطراری تشکیل دهد.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، می‌گوید ۸۰۵ نفر در حملات روزهای گذشته در حومه دمشق کشته شده‌اند. دست‌کم ۱۷۸ تن از قربانیان را کودکان تشکیل می‌دهند.

سوریه و حامیانش، به‌ویژه روسیه، با انتقادهای گسترده‌ای در مورد ادامه حملات در غوطه روبه‌رو هستند. دمشق و مسکو می‌گویند عملیات جاری علیه «گروه‌های تروریستی» است و آتش‌بس شورای امنیت در روز شنبه گذشته، شامل آن‌ها نمی‌شود.

ایالات متحده از سوی دیگر روسیه را متهم کرده به «بهانه جعلی» نبرد با گروه‌های تروریستی، به اقداماتی دست زده که به کشتار غیرنظامیان انجامیده‌است.

ارتش روسیه نیز روز گذشته با تلفات انسانی گسترده‌ای روبه‌رو شد؛ یک هواپیمای ترابری نظامی آن کشور با ۳۹ سرنشین، هنگام فرود در یک پایگاه هوایی در سوریه سقوط کرد و تمامی سرنشین‌های آن کشته شدند.

سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید دست‌کم «۲۴ غیرنظامی» در حملات روز ۱۵ اسفند به غوطه شرقی کشته شده‌اند.

ادامه حملات سبب شده که فرانسه و بریتانیا، دو عضو ثابت شورای امنیت، خواستار تشکیل جلسه اضطراری این شورا شوند. این جلسه قرار است پشت درهای بسته، روز ۱۶ اسفند، برگزار شود.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید نیروهای دولتی در روزهای گذشته به پیش‌روی‌های بیشتری در حومه دمشق دست زده، و اکنون کنترل ۴۰ درصد این منطقه را در دست دارند.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، روز سه‌‌شنبه بیانیه‌ای صادر کرد و از همه طرف‌ها خواست «فورا اجازه امدادرسانی امن به صدها هزار نفری را بدهند، که شدیدا نیازمند کمک‌های اولیه هستند».

صلیب سرخ جهانی روز گذشته اعلام کرد ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غوطه شرقی، به‌دلیل افزایش بمباران و حملات توپخانه‌ای ارتش سوریه متوقف شده‌است.

بازرسان سازمان ملل متحد در تحقیقات خود در مورد سوریه، روز ۱۵ اسفند، برای نخستین بار این احتمال را مطرح کردند که روسیه ممکن است مرتکب «جنایت جنگی» شده باشد. این بازرسان گفته‌اند حملات ائتلاف به رهبری آمریکا و روسیه در سال گذشته، به کشته‌شدن غیرنظامیان «در مقیاس بزرگ» انجامیده‌است. آن‌ها در عین حال دولت سوریه را نیز مجددا متهم به انجام حملات شیمیایی کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، آسوشیتدپرس و رویترز|ت.ت|
XS
SM
MD
LG