لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۳

پیشنهاد روسیه برای خروج امن شورشیان از غوطه شرقی


نمایی از غوطه شرقی.
نمایی از غوطه شرقی.

ارتش روسیه به شورشیان مسلح در مناطق تحت محاصره غوطه شرقی، در حومه دمشق، پیشنهاد کرده است که از طریق یک گذرگاه امن از این مناطق خارج شوند. این در حالی است که تاکنون شورشیان این پیشنهاد را نپذیرفته اند.

به گزارش روز سه شنبه ۱۵ اسفند رویترز، وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای اعلام کرده است که شورشیان به همراه خانواده و سلاح های خود می توانند از این گذرگاه امن در شرق غوطه خارج شوند.

وزارت دفاع روسیه اشاره ای به مقصد شورشیان پس از خروج از غوطه نکرده است، اما در موارد مشابه پیشتر شورشیان پس از توافق با نیروهای دولتی به مناطق شمالی در نزدیکی مرز با ترکیه منتقل شدند.

در این بیانیه تصریح شده است، روسیه مصونیت قضایی همه پیکار جویانی که این پیشنهاد را بپذیرند، تضمین می‌کند. وسایل حمل و نقل تهیه شده و در طول مسیر نیز امنیت آنها تامین خواهد شد.

ارتش سوریه به همراه نیروهای متحد خود طی چند هفته اخیر عملیات گسترده ای را علیه مناطق تحت کنترل شورشیان در غوطه شرقی در حومه دمشق آغاز کرده است. فعالان حقوق بشر می گویند،‌در بمباران های نیروهای دولتی تاکنون صد ها غیرنظامی از جمله زنان و کودکان جان خود را از دست داده اند.

سازمان ملل برآورد کرده است که در حدود ۴۰۰ هزار نفر در منطقه تحت محاصره نیروهای دولتی در غوطه شرقی گرفتار شده اند.

گزارش ها حاکی است همزمان با تشدید بمباران های نیروهای دولتی سوریه، شورشیان از خروج غیرنظامیان ازاین منطقه جلوگیری می کنند.

به رغم در خواست های بین المللی و قطعنامه آتش بس ۳۰ روزه شورای امنیت، ارتش سوریه با حمایت حامیان خود همچنان به عملیات علیه مواضع شورشیان در غوطه شرقی ادامه می دهد. حکومت سوریه و روسیه می گویند، عملیات علیه گروه های تروریستی شامل این آتش بس نمی شود.

حکومت سوریه از مخالفان خود به عنوان «تروریست» یاد می کند.

سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، روز یک‌شنبه اعلام کرد که نیروهای دولتی اکنون نزدیک به ۲۵ درصد غوطه شرقی را در کنترل خود دارند.

XS
SM
MD
LG