لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۴

دی‌اکسید کربن جو زمین در سال ۲۰۱۷ «به رکورد جدیدی رسید»


سازمان جهانی هواشناسی، وابسته به سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه ششم آذر اعلام کرد که در سال ۲۰۱۷ حجم دی‌اکسید کربن موجود در جو زمین به رکورد جدیدی رسیده است و نشانه‌ای از کاهش آن مشاهده نمی‌شود.

این خبر امید به کاهش تولید دی‌اکسید کربن را که نتیجه مصرف سوخت‌های فسیلی و عامل اصلی گرمایش زمین است، زیر سئوال می‌برد.

پتری تالاس، دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی، در بیانیه‌ای گفته است: «بررسی‌های علمی در این زمینه کاملا روشن است. بدون کاهش سریع حجم دی‌اکسید کربن و سایر گازهای گلخانه‌ای تاثیرات گرمایش جو زمین مخرب‌تر و برگشت‌ناپذیرتر خواهد شد. فرصت‌های موجود برای اقدام در این زمینه رو به پايان است».

طبق یافته‌های این سازمان، حجم دی‌اکسید کربن که در سال ۲۰۱۶ حدود ۴۰۳ در میلیون بود در سال ۲۰۱۷ به ۴۰۵.۵ رسیده است. این حد از افزایش با ضریب متوسط افزایش دی‌اکسید کربن طی یک دهه اخیر انطباق دارد که به گفته سازمان جهانی هواشناسی سریع‌ترین حد افزایش طی ۵۵ میلیون سال است.

میزان دی‌اکسید کربن موجود در جو زمین از دوران پیشاصنعتی و سال ۱۷۵۰ تاکنون حدود ۴۶ درصد افزایش یافته است.

اوکسانا تاراسوا مسئول پژوهش‌های جوی این سازمان گفت: «نگران‌کننده‌ترین موضوع این است که نیمی از افزایش حجم دی‌اکسید کربن از دوران پیشاصنعتی تاکنون در ۳۰ سال اخیر روی داده است».

به دلیل وقوع پدیده جوی «ال‌نینو» در سال ۲۰۱۶ که معمولا پس از آن تراکم دی‌اکسید کربن کاهش می‌یابد انتظار می‌رفت که در سال ۲۰۱۷ افزایش حجم این گاز گلخانه‌ای کمتر شود.

قرار است در مذاکراتی که ماه آینده به ابتکار سازمان ملل در لهستان برگزار می‌شود مقررات مشخصی برای اجرای معاهده اقلیمی پاریس در سال ۲۰۱۵ تنظیم شود. هدف معاهده اقلیمی پاریس پایان دادن به مصرف سوخت‌های فسیلی در قرن بییست‌ویکم است.

میشل باشله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نيز در نامه‌ای خطاب به تمامی کشورهای عضو یادآوری کرده که این کشورها طبق قوانین و معاهده‌های بین‌المللی حقوق بشر موظف هستند از تغییرات جوی جلوگیری کرده و از پیامدهای آن بکاهند.

آمریکا تنها کشوری است که اعلام کرده از معاهده اقلیمی پاریس خارج می‌شود و دونالد ترامپ بارها گزارش‌های علمی در مورد تغییرات جوی زمین را زیر سئوال برده است.

او روز دوشنبه گزارش نهادها و کارشناسان دولتی آمریکا در مورد پیامدهای مخرب گرمایش زمین را رد کرد و افزود تا زمانی که چین، ژاپن و سایر قدرت‌های اقتصادی میزان تولید دی‌اکسید کربن را کاهش ندهند آمریکا چنین کاری نخواهد کرد.

منبع: خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG