لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۲

ترامپ: گزارش دولت درباره تغییرات آب‌و‌هوایی را قبول ندارم ‎


دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه پنجم آذرماه گفته است، گزارش دولت این کشور در خصوص پیش‌بینی تاثیرات زیان‌بار تغییرات اقلیمی بر اقتصاد آمریکا و شهروندان آمریکایی را قبول ندارد.

نهادهای دولتی آمریکا روز جمعه در گزارشی هشدار دادند که تغییرات اقلیمی می‌تواند صدها میلیارد دلار به اقتصاد ایالات متحده لطمه وارد کند و به مرگ هزاران نفر در این کشور منجر شود.

به گزارش رویترز،دونالد ترامپ در گفت‌و گو با خبرنگاران در کاخ سفید و در پاسخ به پرسشی در این باره گفت که این گزارش را «دیده و بخشی هایی از آن را خوانده» است.

رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به پرسشی در خصوص پیامدهای اقتصادی پیش بینی شده در این گزارش گفت:«به آن باور ندارم.»

آقای ترامپ با این حال تصریح کرده است برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای می‌بایست سایر کشورها نیز اقدام کنند.

۱۳ موسسه دولتی آمریکادر گزارش خود که روز جمعه منتشر شد گفته‌اند، دمای جهانی با سرعت بسیاری افزایش می‌یابد به‌طوری که اگر با آن مقابله نشود تا آخر قرن بیست و یکم به طور متوسط ۵ درجه سانتیگراد به دمای کره زمین افزوده می‌شود.

گزارش مورد اشاره بر پایه چهارمین ارزیابی ملی ایالات متحده از تغییرات آب و هوایی تدارک دیده شده که در انجام آن ۳۰۰ دانشمند نقش داشته‌اند. بخشی از یافته‌های این پاییز سال گذشته منتشر شد که می‌گفت دلیل افزایش دمای زمین هیچ چیزی نمی‌تواند باشد به جز اقدامات انسان و به ویژه صدور گازهای گلخانه‌ای.

گزارش یادشده می‌گوید که انسان امروز گرم‌ترین هوا در تاریخ مدرن را تجربه می‌کند و حتی اگر هم‌اکنون نیز به بهترین نحو عمل کند و گازهای گلخانه‌ای را صفر برساند، باز دمای جهان ۱.۱ فارنهایت گرم‌تر می‌شود. در صورتی نیز که گازهای گلخانه‌ای کاهش قابل ملاحظه‌ای نیابد، میانگین سالانه دمای جهانی تا آخر این قرن می‌تواند ۹ درجه فارنهایت (۵ درجه سانتیگراد) یا حتی بیشتر افزایش یابد.

آمریکا سال گذشته اعلام کرد که از معاهده اقلیمی پاریس خارج می‌شود، معاهده‌ای که سال ۲۰۱۵ با هدف کاستن از انتشار گازهای گلخانه‌ای حاصل آمد و تقریبا همه کشورهای جهان به آن پیوسته‌اند.

خروج از این معاهده یکی از وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ بود. به گفته او، این توافق «برای مردم آمریکا هزینه‌بر» است و تحقیقات نشان می‌دهد که اجرای این معاهده تا سال ۲۰۲۵ بیش از دو و نیم میلیون فرصت شغلی را در کشورش از بین می‌برد.

با این حال آقای ترامپ پیشتر گفته بود که آمریکا آماده مذاکره دوباره در این باره است تا توافقی منصفانه‌تر شکل بگیرد.

با استفاده از گزارش رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG