لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۷

آمریکا خروج از معاهده اقلیمی پاریس را به سازمان ملل اعلام کرد


معاهده تغییرات آب‌وهوایی پاریس در سال ۱۳۹۴ و با حضور نمایندگان ۱۹۶ کشور، به امضاء رسید.
معاهده تغییرات آب‌وهوایی پاریس در سال ۱۳۹۴ و با حضور نمایندگان ۱۹۶ کشور، به امضاء رسید.

آمریکا جمعه ۱۳ مرداد ماه رسما خروج خود از معاهده اقلیمی پاریس را به سازمان ملل اعلام کرده است.

به گزارش رویترز، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای تاکید کرده است که تا پایان روند خروج از این معاهده همچنان در جلسات تغییرات اقلیمی سازمان ملل شرکت خواهد کرد.

این گزارش می‌افزاید، احتمالا روند خروج آمریکا از معاهده پاریس سه سال به طول خواهد کشید.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود تاکید کرده است که ایالات متحده از یک رویکرد متوازن یعنی سیاست‌هایی که باعث کاهش میزان آلایندگی و همزمان باعث رشد اقتصادی و تضمین امنیت انرژی می‌شوند، حمایت می‌کند.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در راستای تحقق یکی از وعده‌های انتخاباتی خود در ۱۱ خرداد اعلام کرد که ایالات متحده از توافق آب‌وهوایی پاریس خارج می‌شود.

دونالد ترامپ می‌گوید این توافق «برای مردم آمریکا هزینه‌بر» است و براساس یک مطالعه انجام‌شده، اجرای این معاهده تا سال ۲۰۲۵ بیش از دو و نیم میلیون فرصت شغلی را در کشورش از بین می‌برد.

آقای ترامپ با این حال، گفته بود که آمریکا آماده است که درباره این معاهده مذاکرات مجددی انجام دهد یا اینکه با سایر کشور ها بر سر دست یابی به یک توافق منصفانه در این خصوص وارد مذاکره شود.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه خود تصریح کرده است: همانگونه که رییس جمهوری در (اول ژوئن) ۱۱ خردادماه اعلام کرد، او آماده مذاکره مجدد درباره معاهده پاریس است به شرطی که شرایط جدید مطلوب کسب و کار، کارگران، مردم و مالیات دهندگان آمریکایی باشد.

دونالد ترامپ در خردادماه سال جاری گفته بود، این معاهده برخلاف منفعتی که برای دیگر کشور‌ها دارد سودی برای ایالات متحده ندارد.

وی تاکید کره بود: ‌«مسئله تغییرات آب‌وهوایی کمتر اهمیت دارد و نکته مهم‌تر این است که دیگر کشور‌ها نسبت به آمریکا بیشتر از نظر مالی بهره‌مند می‌شوند».

معاهده تغییرات آب‌وهوایی پاریس در سال ۱۳۹۴ و با حضور نمایندگان ۱۹۶ کشور، درباره محدود کردن گرمایش زمین با کاهش تولید دی اکسید کربن و کاهش سوزاندن سوخت‌های فسیلی به امضاء رسید.

آمریکا اکنون به دو کشور نیکاراگوا و سوریه پیوسته است که خارج از این معاهده هستند.

XS
SM
MD
LG