لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۸

۱۹ عضو گروه ۲۰: توافق آب‌وهوایی پاریس تغییرناپذیر است


مذاکرات سران در نشست گروه ۲۰ در هامبورگ
مذاکرات سران در نشست گروه ۲۰ در هامبورگ

۱۹ عضو از ۲۰ گروه ۲۰ در بیانیه پایانی خود تاکید کردند که توافق آب‌وهوایی پاریس تغییرناپذیر است. آمریکا ماه گذشته از این توافقنامه خارج شد.

علی‌رغم میل دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، ۱۹ عضو از گروه ۲۰ در بیانیه پایانی این نشست بر اجرای سریع پیمان آب‌وهوایی پاریس تاکید کردند.

این بیانیه تصریح می‌کند: «بقیه رهبران گروه ۲۰[به جز آمریکا] اعلام کردند که توافق پاریس تغییرناپذیر است.»

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

این بیانیه می‌افزاید: «بار دیگر اعلام می‌کنیم که در تعهد خود به پیمان آب‌وهوای پاریس ثابت‌قدم هستیم و در جهت اجرای سریع این پیمان حرکت می‌کنیم.»

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، در پایان نشست به خبرنگاران گفت: «گمان می‌کنم کاملا روشن است که نتوانستیم به اجماع برسیم، با این همه بر اختلاف‌ها سرپوش گذاشته نشد و خیلی روشن بیان شد.»

نشست دو روزه گروه ۲۰ (جی۲۰) متشکل از اتحادیه اروپا و ۱۹ کشور توسعه‌یافته با صدور بیانیه‌ای عصر شنبه به کار خود پایان داد.

نشست گروه ۲۰؛ شکست یا پیروزی
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:42 0:00
لینک مستقیم


این نشست با اعتراض شدید گروهی از مخالفان نظام سرمایه‌داری روبه‌رو شده به‌طوری که برخورد آنها با پلیس طی دو روز اخیر، به مصدوم شدن دست‌کم ۲۰۰ مأمور پلیس در هامبورگ انجامیده است.

توافقنامه آب‌وهوایی پاریس از طرف ۱۷۴ کشور جهان امضا شده و شماری از کشورها اجرای آن را بر اساس قوانین و شرایط داخلی کشورشان آغاز کرده‌اند. آمریکا در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما توافقنامه پاریس را امضا کرد اما دولت جدید آمریکا با آن مخالفت دارد.

گروه ۲۰ درخواست دونالد ترامپ برای مذاکره دوباره بر سر پیمان پاریس را رد کرده و در متن اعلامیه نهایی نشست هامبورگ نیز تأکید شده که این توافق «تغییرناپذیر» است.

در همین حال، در بخشی از اعلامیه نهایی نشست آمده است که «تصمیم ایالات متحده مبنی بر خروج از پیمان پاریس را مورد بررسی قرار خواهیم داد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هم‌اینک مانع اصلی بر سر راه توافق دیگر کشورهای شرکت‌کننده در نشست با آمریکا موضوع سوخت‌های فسیلی است.

طرف آمریکایی خواستار ادامه مصرف فزاینده سوخت‌های فسیلی و افزایش صادرات آنها است، در حالی که پیمان پاریس تأکید می‌کند که برای کاستن از خطرات تغییرات اقلیمی باید مصرف این نوع سوخت‌ها کاهش یابد.

یک منبع آگاه که نخواسته نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفته بود که گفت‌وگوها طی روز شنبه پبیشتر بر یافتن «لحنی مناسب» برای شکل نهایی متن مربوط به پیمان پاریس در نشست گروه ۲۰ متمرکز شده بود.

در نشست روز شنبه مذاکره‌کنندگان بر سر متن بیانیه پایانی نشست در خصوص تجارت به توافق رسیدند که در آن بر مبارزه با انزواگرایی اقتصادی تأکید شده و در عین حال تدابیر مختلف برای حفاظت از بازارهای داخلی کشورها مجاز دانسته شده است.

در دو روز اخیر در حدد ۲۰ هزار نفر معترض در هامبورگ علیه گروه ۲۰ دست به اعتراض بعضاً خشونت‌آمیز شده‌اند و بنا بر گزارش‌ها ده‌ها هزار نفر نیز قرار است در روز سوم تظاهرات بزرگ مسالمت‌آمیزی در این شهر برگزار کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روز شنبه در نشست هامبورگ، دونالد ترامپ تعهد کرد که کشورش برای تأمین مالی برنامه‌های بشردوستانه ۶۳۹ میلیون دلار کمک خواهد کرد.

بنا بر این گزارش، ۳۳۱ میلیون دلار آن قرار است برای کمک به گرسنگان مناطق قحطی‌زده در چهار کشور سومالی، سودان جنوبی، نیجریه و یمن هزینه شود.

XS
SM
MD
LG