لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۱

سنای آمریکا کمک به نهاد تغییرات جوی سازمان ملل را تصویب کرد


کنگره ایالات متحده
کنگره ایالات متحده

کمیته تخصیص اعتبارات مجلس سنای آمریکا روز پنجشنبه لایحه هزینه‌های دولتی از جمله کمک مالی ۱۰ میلیارد دلاری به نهاد ناظر تغییرات جوی زمین در سازمان ملل متحد را تصویب کرد.

این تصمیم اما در حالی اتخاذ شد که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا می‌خواهد کمک مالی به این نهاد را که بر معاهده تغییرات جوی پاریس نظارت دارد، قطع کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ۳۰ عضو این کمیته که مسئول تعیین بودجه نهادها و موسسات دولتی هستند، بودجه ۵۱ میلیارد دلاری برای وزارت خارجه و فعالیت‌های بین المللی آمریکا را تصویب کردند که شامل تبصره مربوط به تداوم کمک مالی این کشور به نهاد ناظر بر معاهده تغییرات جوی پاریس و نهاد علمی بین‌المللی در زمینه تغییرات جوی کره زمین است.

این تبصره در شرایطی تصویب شد که طبق بودجه پیشنهادی دولت دونالد ترامپ برای سال ۲۰۱۸ حمایت‌های مالی از هر برنامه‌ای که مربوط به تغییرات جوی در کشورهای در حال توسعه یا نهادها و موسسات مربوط به آن باشد، متوقف شده است.

با وجودی که دونالد ترامپ در ماه ژوئن اعلام کرد آمریکا از معاهده تغییرات جوی پاریس خارج می‌شود و حمایت مالی از «صندوق اقلیم سبز»، نهاد مسئول اجرای طرح‌های انرژی سالم و انطباق کشورهای ضعیف با تغییرات جوی، را متوقف خواهد کرد ولی دولت آمریکا هنوز هم عضو منشور تغییرات جوی سازمان ملل متحد مصوب ۱۹۹۲ است. دولت آمریکا معمولا حدود ۲۰ درصد از کل بودجه این نهاد را اهدا کرده است.

جف مرکلی سناتور دمکرات و پیشنهاد دهنده این تبصره روز سه شنبه در پیامی روی شبکه توئیتر گفت: «با وجود مخالفت‌های دونالد ترامپ با معاهده تغییرات جوی پاریس و عدم تمایل او برای اقدام در این زمینه، ما به مبارزه خود برای مقابله با اختلال در شرايط جوی زمین ادامه می دهیم.»

این تبصره با ۱۶ رای موافق در برابر ۱۴ رای مخالف تصویب شد. علاوه بر اکثریت اعضای دمکرات این کمیته دو سناتور جمهوری‌خواه نیز به آن رای مثبت دادند.

هر چند دولت آمریکا اعلام کرده که از معاهده تغییرات جوی پاریس، توافقی که در سال ۲۰۱۵ حدود ۲۰۰ کشور جهان برای مقابله با گرمایش زمین آن را امضا کردند، خارج شده است ولی کماکان به عنوان یک عضو ناظر در این مذاکرات باقی خواهد ماند.

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا ماه گذشته در یک دستورالعمل دیپلماتیک که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفت گفت دیپلماتهای آمریکایی باید از پاسخ دادن به سئوال کشورهای خارجی در مورد مشارکت این کشور در مذاکرات آینده معاهده پاریس پرهیز کنند.

در این دستورالعمل در عین حال گفته می شود که دیپلمات‌های آمریکایی باید کاملا تصریح کنند که این کشور در زمینه مصرف سوخت‌های فسیلی تمایل دارد به کشورهای دیگر کمک کند. مصرف سوخت‌های فسیلی یکی از دلایل گرمایش جو زمین تلقی می‌شود.

XS
SM
MD
LG