لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۸

گزارش دولت آمریکا: تغییرات آب‌وهوایی بیش از هر چیز ناشی از فعالیت‌های انسانی است


کمتر از یک هفته پس از انتشار گزارش سازمان ملل از انباشت چشمگیر دی‌اکسید کربن در جو، یک گزارش دولتی در آمریکا ضمن تایید این امر، می‌گوید که تغییرات آب‌وهوایی زمین بیش از هر چیز ناشی از فعالیت‌های انسانی است.

این گزارش تازه که روز جمعه، ۱۲ آبان‌ماه، در آمریکا منتشر شد یکی از دو گزارش علمی است که جمعی از دانشمندان ایالات متحده باید مطابق قانون هر چهار سال یک بار ارائه کنند.

به نوشته گزارش‌ها، در حالی که انتظار می‌رفت کاخ سفید از انتشار امسال از انتشار این گزارش جلوگیری کند اما چنین نشد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در شرح خود از این گزارش تازه به اختلاف یافته‌های آن با «نکته مورد علاقه» مقامات ارشد در دولت دونالد ترامپ اشاره می‌کند که معتقدند نقش انسان در تغییرات آب و هوایی اخیر به آن بزرگی که عده‌ای می‌گویند نیست.

در همین زمینه ریک پری، وزیر انرژی، و اسکات پروییت، مدیر آژانس حفاظت از محیط زیست، در دولت آقای ترامپ بارها، برخلاف عقیده اکثریت دانشمندان، گفته‌اند که دی‌اکسید کربن اولین دلیل تغییرات آب‌وهوایی نیست.

دونالد ترامپ خود نیز در توییتی که در سال ۲۰۱۲ منتشر کرد نوشته بود: «مفهوم گرمایش زمین ساخته و پرداخته چینی‌ها است تا از این طریق صنایع آمریکا را غیررقابتی کنند.»

رئیس ‌جمهوری آمریکا در فروردین‌ماه سال جاری نیز با امضای فرمانی بخش زیادی از سیاست‌ها و مقررات دوران باراک اوباما در زمینه محیط‌ زیست را لغو کرد، بخش‌هایی را که به گفته مقامات دولت جدید آمریکا، مانع بهره‌برداری از منابع نفت و ذغال سنگ کشور شده‌اند.

اما گزارش جدید دولت فدرال که طبق اخبار به تایید کاخ سفید نیز رسیده است با این موضع‌گیری‌ها تفاوت چشمگیر دارد.

بر اساس این گزارش، از سال ۱۹۰۰ به این سو دمای کل کره زمین یک درجه افزایش یافته و سطح دریاها ۲۰ سانتی‌متر بالا رفته است.

در این گزارش همچنین آمده است که «بسیار بسیار محتمل است، یعنی ۹۵ تا صد درصد» که گرمایش زمین «دست‌پرورده انسان» است، و بیشتر این گرمایش حاصل رها شدن دی‌اکسید کربن ناشی از سوخت نفت و گاز و زغال سنگ در جو کره زمین است.

هفته گذشته در گزارش سازمان ملل نیز آمده بود که انتشار سالانه دی‌اکسید کربن ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی در جهان از چهار میلیارد تن در سال ۱۹۷۰ به حدود ده میلیارد تن در سال گذشته رسیده است.

چین ۳۰ درصد، آمریکا ۱۵ درصد، اروپا ۹ درصد، هند هفت درصد، روسیه پنج درصد و ژاپن چهار درصد در این میزان از انتشار دی‌اکسید کربن سهیم هستند. در کل، این کشورها سهمی ۷۰ درصدی در انتشار دی‌اکسید کربن در جهان دارند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش روز جمعه خود بر اساس محاسبات دانشمندان می‌گوید که میزان نقش انسان در گرمایش زمین از سال ۱۹۵۰ تاکنون «بین ۹۲ تا ۱۲۳ درصد» بوده است.

به گفته کاترین هی‌هو از دانشگاه فنی تکزاس که یکی از نویسندگان این گزارش است، دوره حاضر «گرم‌ترین دوره در تاریخ تمدن مدرن است».

به گفته این دانشمند آمریکایی، در این میان اقیانوس‌ها با سه تهدید عمده روبه‌رو هستند: گرم‌تر شدن آب، اسیدی‌تر شدن آب، و افت در سطح اکسیژن موجود در آب.

همزمان با این گزارش، گزارش دیگری نیز از اثرات تغییرات آب‌وهوایی زمین به طور اخص بر ایالات متحده منتشر می‌شود.

اعتراض به کنفرانس جهانی آب و هوا

در همین حال خبرگزاری آلمان از برگزاری «اعتراضی هزاران نفره» به کنفرانس جهانی آب و هوا خبر می‌دهد که قرار است هفته آینده در شهر بن آلمان برگزار شود.

این کنفرانس که از روز ششم نوامبر، دوشنبه، آغاز می‌شود و تا روز ۱۷ نوامبر ادامه خواهد داشت بر روند اجرای معاهده پاریس متمرکز خواهد بود.

سازمان‌های مختلف از جمله گروه‌های سیاسی چپ و گروه‌های طرفدار محیط زیست از جمله گروه‌های حاضر در این اعتراضات هستند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، هزار نفر قرار است مسیر ۳۶ کیلومتری از شهر کلن به شهر بن را رکاب بزنند و حدود ۹ هزار نفر نیز قرار است ظهر روز شنبه در میدانی در شهر بن گردهم بیایند.

رئیس‌ جمهوری آمریکا در روز ۱۱ خرداد سال جاری اعلام کرد که ایالات متحده از توافق آب‌وهوایی پاریس خارج می‌شود. خروج از این معاهده بخشی از وعده‌های انتخاباتی او بود.

دونالد ترامپ این معاهده را «برای مردم آمریکا هزینه‌بر» خوانده و افزود که بر اساس یک مطالعه انجام شده، اجرای این معاهده تا سال ۲۰۲۵ بیش از دو و نیم میلیون شغل را از بین خواهد برد.

در مقابل رهبران چین، کانادا، اتحادیه اروپا، آلمان و هند در همان زمان بر تعهد خود مبنی بر احترام به توافق پاریس و اجرای آن بارها تاکید کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG