لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۷

اتحادیه عرب و ترکیه موضع ترامپ درباره بلندی‌های جولان را «غیرقانونی» خواندند‎


اسرائیل از سال ۱۹۶۷ در پی جنگی با کشورهای عربی، بلندی‌های جولان را به تصرف خود درآورده است
اسرائیل از سال ۱۹۶۷ در پی جنگی با کشورهای عربی، بلندی‌های جولان را به تصرف خود درآورده است

اتحادیه عرب و ترکیه خواسته دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را «غیرقانونی» خواندند و بر حمایت خود از سوریه در این زمینه تاکید کردند.

احمد ابولغیط، دبیرکل اتحادیه عرب روز پنج‌شنبه اول فروردین در اظهارات خود بلندی‌های جولان را «سرزمین اشغالی» نامید و نقطه نظر دونالد ترامپ را «بی‌ربط» و «غیرقانونی» نامید.

وی عنوان کرد: «کشورهای اتحادیه عرب کاملا از حق سوریه در رابطه با این سرزمین اشغال‌شده حمایت می‌کنند. موضع ما در این زمینه کاملا واضح و همسو با قطعنامه‌های بین‌المللی است.»

ساعاتی پیش از آن، دونالد ترامپ در توییتی نوشته بود: «پس از ۵۲ سال زمان آن رسیده است که ایالات متحده حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به طور کامل به رسمیت بشناسد.»

اسرائیل از سال ۱۹۶۷ در پی جنگی با کشورهای عربی، بلندی‌های جولان را به تصرف خود درآورده، امری که در تعارض با خواست سازمان ملل است چنان که قطعنامه ۲۴۲ شورای امنیت بلندی‌های جولان را منطقه اشغالی می‌نامد و از اسرائیل می‌خواهد که آنجا را به سوریه بازگرداند.

احمد ابولغیط نیز در اظهارات روز پنج‌شنبه خود به این امر اشاره کرد و گفت طبق قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت، بلندی‌های جولان منطقه اشغال شده است و به سوریه تعلق دارد.

همچنین ترکیه نخستین قدرت منطقه بود که به توییت دونالد ترامپ واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، در توییتی نوشت: «تمامیت ارضی کشورها مهم‌ترین اصل قوانین بین‌المللی است.»

وی اضافه کرد: «تلاش‌های ایالات متحده برای مشروعیت بخشیدن به اقدامات اسرائیل علیه قوانین بین‌المللی صرفا به خشونت‌ و رنج بیشتر در منطقه می‌انجامد.»

آقای چاووش‌اوغلو در نهایت تاکید کرد که «ترکیه از تمامیت ارضی سوریه حمایت می‌کند».

اسرائیل گرچه سال ۱۹۶۷ بلندی‌های جولان را تصرف کرد اما در سال ۱۹۸۱ بود که در مصوبه‌ای این منطقه را به طور رسمی ضمیمه خاک خود ساخت، اما سازمان ملل آن را نپذیرفته است.

توییت دونالد ترامپ با استقبال فراوان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، مواجه شده است. سوریه خود هنوز واکنشی به آن نشان نداده. اتحادیه اروپا و روسیه نیز تا این لحظه (بامداد شنبه) اعلام موضع نکرده‌اند.

منابع: تایمز اسرائیل، خبرگزاری اسپوتنیک، وا‌نت؛ س.ن

XS
SM
MD
LG