لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۲۳

ترامپ: زمان به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان فرا رسیده است


دونالد ترامپ ارتفاعات جولان را دارای «اهمیت راهبردی و امنیتی برای اسرائیل»و نیز برای «ثبات منطقه» توصیف کرد. (عکس از آرشیو: فوریه ۲۰۱۹)
دونالد ترامپ ارتفاعات جولان را دارای «اهمیت راهبردی و امنیتی برای اسرائیل»و نیز برای «ثبات منطقه» توصیف کرد. (عکس از آرشیو: فوریه ۲۰۱۹)

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، پنجشنبه اول فروردین در توییتر خود نوشت، «پس از ۵۲ سال زمان آن رسیده است که ایالات متحده حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های گولان را به طور کامل به رسمیت بشناسد».

آقای ترامپ ارتفاعات گولان (جولان) را دارای «اهمیت راهبردی و امنیتی برای اسرائیل»و نیز برای «ثبات منطقه» توصیف کرد.

اسرائیل در جنگ سال ۱۹۶۷ بر ارتفاعات سوری جولان مسلط شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در واکنشی سریع، در حالی که پای ایران را نیز به میان کشید، در توییتی نوشت، «در دوره‌ای که ایران می‌خواهد از خاک سوریه به عنوان پلاتفرمی برای نابودی اسرائیل استفاده کند، رییس جمهوری ترامپ حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های گولان را به رسمیت می‌شناسد؛ سپاس رییس جمهوری ترامپ».

در همین حال، آقای ترامپ یا نخست وزیر اسرائیل به تاریخ به رسمیت شناختن سلطه اسرائیل بر جولان از سوی آمریکا اشاره‌ نکرده‌اند.

آقای نتانیاهو در دوره اخیر تاکید کرده بود که زمان به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر گولان فرا رسیده است.

تنانیاهو سپس در یک نشست خبری مشترک با مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، که در اسرائیل به سر می‌برد، گفت «۲۵۰۰ سال پیش پارسی‌های دیگری خواستند ما را از بین ببرند اما حالا در روز جشن پوریم معجزه اتفاق افتاده و پارسی‌ها این بار نیز شکست خواهند خورد».

اشاره نتانیاهو به «معجزه پوریم» به جشن یهودیان به خاطر رهایی از احتمال کشته شدن در دوران امپراتوری هخامنشی در ایام باستان است.‎

نخست وزیر اسرائیل همچنین روز گذشته در دیدار با مایک پومپئو گفت، اگر اسرائیل در گولان حضور نداشت، حزب‌الله و ایران تا گالیل (جلیله) پیش‌روی کرده بودند.

سناتور جمهوریخواه لیندسی گراهام که ده روز پیش از اسرائیل دیدار کرد، گفته بود باید نسبت به ادامه کنترل اسرائیل بر گولان مطمئن شد.

سناتور گراهام قول داده بود، در بازگشت به واشینگتن از آقای ترامپ بخواهد سیطره اسرائیل را به رسمیت بشناسد.

قطعنامه ۲۴۲ شورای امنیت که بعد از جنگ ۵۲ سال پیش میان اسرائیل و کشورهای عربی صادر شد، جولان را منطقه اشغالی می‌نامد و اسرائیل را به استرداد این مناطق فرا خوانده است.

در سال ۱۹۸۱ که اسرائیل در دوره رهبری مناخم بگین جولان را رسما به خاک خود الحاق کرد، رونالد ریگان، رییس جمهوری وقت آمریکا نیز ازقطعنامه ۴۹۷ شورای امنیت در خصوص استرداد جولان به سوریه حمایت کرد.

هیچ کشوری در جامعه جهانی، شامل آمریکا، تا به امروز، انضمام جولان به اسرائیل را به رسمیت نشناخته است.

در زمان مذاکرات سیاسی اسرائیل و سوریه در دوران نخست وزیری اهود باراک در اسرائیل و دوره رهبری حافظ اسد و سپس بشار اسد در سوریه، اسرائیل ظاهرا در برابر صلح کامل با سوریه، حاضر شد بخش‌هایی از جولان را مسترد کند اما اختلافاتی بر سر دریاچه طبریه، که اسد آن را درخواست می‌کرد، مذاکرات را به شکست کشاند.

رسانه‌های اسرائیل از مدتی پیش احتمال داده بودند که دونالد ترامپ در سفر پیش روی بنیامین نتانیاهو به واشینگتن حاکمیت اسرائیل بر جولان را به رسمیت بشناسد.

تحلیلگران شبکه دولتی «کان» اسرائیل پنجشنبه شب موعد زمانی اعلام نظر دونالد ترامپ در خصوص به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان را تلاشی غیر مستقیم از سوی رییس جمهوری آمریکا در راستای افزایش محبوبیت نتانیاهو در افکار عمومی اسرائیل در انتخابات ۲۰ فروردین نامیدند.

بنیامین نتانیاهو که هفته آینده برای سخنرانی در کنفرانس سالانه اِیپک، کمیته روابط عمومی آمریکا، به واشینگتن می‌رود، دوشنبه پنجم فروردین در کاخ سفید با دونالد ترامپ دیدار خواهد کرد.

سوریه که به تازگی از جنگ هشت ساله سر بلند کرده و آرامش نسبی را تجربه می‌کند، هنوز به توییت‌های روز پنجشنبه دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو پاسخ نداده اما ارزیابی می‌شود که این تصمیم را نکوهش کند.

سوریه تنها بر حدود ۶۰۰ کیلومتر از ۱۸۰۰ کیلومتر مربع مساحت ارتفاعات جولان تسلط دارد.

اسرائیل در بیش از نیم قرن سلطه‌اش بر جولان، دهها شهر و شهرک در این منطقه برپا کرده است.

XS
SM
MD
LG