لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۹

نتانیاهو از آمریکا خواست حاکمیت اسرائیل بر جولان را به‌رسمیت بشناسد


مرز اسرائیل و سوریه بر بلندی‌های جولان
مرز اسرائیل و سوریه بر بلندی‌های جولان

نخست‌وزیر اسرائیل بار دیگر از ایالات متحده و دیگر کشورهای جهان خواسته‌است که حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به‌رسمیت بشناسند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، ۱۶ دی ماه اعلام کرد چنان‌چه وضع هوا اجازه دهد، او و جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا که به ترکیه و اسرائیل سفر کرده، روز ۱۷ دی ماه به جولان خواهند رفت.

نتانیاهو گفته است «وقتی آنجا باشید، دقیقا متوجه خواهید شد چرا ما هیچ‌وقت جولان را ترک نمی‌کنیم؛ و چرا لازم است که همه کشورها حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت بشناسند».

بلندی‌های جولان، منطقه‌ای که تا سال ۱۹۶۷ تحت حاکمیت سوریه قرار داشت، در جریان جنگ «شش‌روزه» در همان سال به خاک اسرائیل «منضم شد».

جامعه بین‌المللی «انضمام» جولان به خاک اسرائیل را رسمیت نشناخته‌است. با این حال اسرائیل در چند دهه گذشته ده‌ها شهر و شهرک صنعتی و کشاورزی در این منطقه ساخته و ده‌ها هزار اسرائیلی را در آن اسکان داده است.

ایالات متحده در آبان ماه امسال، برای نخستین بار طی ۵۱ سالی که از اشغال بلندی‌های جولان می‌گذرد، به قطعنامه‌ای که اسرائیل را به خروج از این منطقه فرا می‌خواند، رای مخالف داد.

نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل، در آن زمان گفته بود که «آمریکا در رای‌گیری سالانه علیه تسلط اسرائیل بر جولان دیگر رای ممتنع نمی‌دهد» و افزوده بود «چنین پیشنهاد بی‌معنایی، غرض‌ورزی علیه اسرائیل است، و ویرانی که رژیم بشار اسد در هر جای سوریه بر جای گذاشته، ثابت می‌کند که دمشق برای حاکمیت کفایت ندارد».

در قطعنامه امسال کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل، به جز آمریکا و اسرائیل که رای مخالف دادند، ۱۵۱ کشور خواستار پایان اشغال جولان شده و ۱۴ کشور نیز به آن رای ممتنع دادند.

البته این قطعنامه در عمل تاثیر خاصی بر آن‌چه در حال حاضر جریان دارد، نمی‌گذارد.

این نخستین بار نیست که آقای نتانیاهو خواسته خود برای رسمیت یافتن حاکمیت بر جولان را مطرح می‌کند.

در جریان سفر تابستانِ جان بولتون به اسرائیل، نخست‌وزیر آن کشور گفته بود هنوز امیدوار است آمریکا حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را «به رسمیت بشناسد».

البته مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ در پرسشی در مورد احتمال این موضوع گفته بود سیاست آمریکا در حال حاضر تغییری نکرده و این امر در دستور کار واشینگتن نیست.

اسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG