لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۸

گفت‌وگوی نتانیاهو و پوتین برای «هماهنگی» در سوریه پس از خروج نیروهای آمریکایی


دفتر نخست وزیری اسرائیل گفته دو رهبر بر سر هماهنگی امنیتی میان ارتش‌های دو کشور در سوریه اشتراک نظر داشتند.
دفتر نخست وزیری اسرائیل گفته دو رهبر بر سر هماهنگی امنیتی میان ارتش‌های دو کشور در سوریه اشتراک نظر داشتند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، جمعه ۱۴ دی در یک گفت‌وگوی تلفنی دیگر با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، در خصوص «هماهنگی» ارتش‌های دو کشور در مورد عملیات اسرائیل در سوریه، بعد از خروج نظامیان آمریکا از سوریه، رایزنی کرده است.

رسانه‌های روسیه اعلام کردند که این گفت‌وگوی تلفنی به درخواست نخست وزیر اسرائیل انجام گرفت و که در آن مناسبات دو جانبه اسرائیل و روسیه نیز مطرح شد.

دفتر نخست وزیری اسرائیل نیز گفته است که دو رهبر بر سر هماهنگی امنیتی میان ارتش‌های دو کشور در ارتباط با وضعیت سوریه و تحولات اخیر اشتراک نظر داشتند.

بیانیه اسرائیل افزوده که بنیامین نتانیاهو به آقای پوتین گفته است که کشورش «مصمم است مانع از تثبیت نظامی ایران در سوریه شود».

به گزارش وب‌سایت خبری اسرائیلی وای.نت، بعد از بیانیه دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا در ۲۸ آذر در خصوص خروج دو هزار نیروی نظامی آمریکا از سوریه، این نخستین گفت‌وگوی تلفنی رهبران اسرائیل و روسیه بود.

روسیه حملات گسترده نسبت داده شده به اسرائیل در هفته گذشته در چند منطقه سوریه را با این عنوان که نقض حریم سوریه و قوانین بین‌الملل بوده و پروازهای مسافربری را به خطر انداخته است، نکوهش کرد؛ یک مقام ارشد اسرائیلی به طور تلویحی انجام آن حملات از سوی کشورش را تایید کرده بود.

نتانیاهو ماه گذشته نیز اندکی پس از آغاز عملیات مهندسی موسوم به «سپر شمال» برای کشف و انهدام تونل‌های تهاجمی حزب‌الله در مرز جنوب لبنان با شمال اسرائیل، با ولادیمیر پوتین گفت‌وگوی تلفنی کرد.

دو رهبر چند هفته پیش در حاشیه یک نشست بین‌المللی در پاریس دیدار مختصری داشتند اما خواسته نتانیاهو برای سفر به روسیه و ملاقات با ولادیمیر پوتین در مسکو، هنوز از سوی کاخ کرملین پاسخ قطعی نگرفته است.

به نوشته وای.نت، هماهنگی اسرائیل و روسیه در مورد عملیات اسرائیل در سوریه، از چهار ماه پیش در پی ساقطشدن هواپیمای نظامی روس و کشته شدن پانزده خدمه آن در جریان یک حمله منتسب به اسرائیل علیه «اهداف ایرانی» در لاذقیه «با بحران روبرو شد».

اسرائیل اکنون سه سال است پی در پی به «اهداف ایران و همپیمانانش در سوریه» حمله هوایی می‌کند؛ نتانیاهو در این مورد گفته است، اسرائیل «تنها کشور جهان است که ارتش آن مستقیم با ایران (در سوریه) در جنگ است».

ایران و سوریه همواره تاکید کرده‌اند که حضور «مستشاری» نظامی ایران و مشارکت هم‌پیمانان دمشق و تهران در جریان جنگ سوریه، در چارچوب دعوت «قانونی» حکومت بشار اسد بوده است.

«جنگ» علیه ایران در سوریه، ادامه تحریم

بنیامین نتانیاهو پنجشنبه ۱۳ دی نیز در یک سخنرانی در تل آویو گفت که عملیات کشورش در «جنگ علیه ایران» در سوریه، ادامه همان کاری است که آمریکا با تحریم اقتصادی علیه ایران انجام می‌دهد.

نخست وزیر اسرائیل همچنین سه‌شنبه ۱۱ دی در حاشیه حضور در آیین ادای سوگند ژائیر بولسونارو، رییس جمهوری برزیل، با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در برازیلیا دیدار، و در مورد ایران گفت‌وگو کرد.

نتانیاهو در دیدار با دیپلمات شماره یک آمریکا، بدون اشاره مستقیم به حملات هفته گذشته منتسب به کشور در سوریه، از آمریکا به خاطر «حمایت کامل از تلاش‌های دفاعی روزهای اخیر اسرائیل در ارتباطبا سوریه و حزب‌الله» سپاسگزاری کرد.

پیش از دیدار نتانیاهو و پمپئو، رسانه‌های اسرائیلی مدعی شده بودند که این کشور از بیانیه دونالد ترامپ درباره خروج نظامیان آمریکا از سوریه «غافلگیر» شده‌اند ولی نتانیاهو در یک گفت‌وگوی تلفنی، رییس جمهوری آمریکا را متقاعد کرد که خروج نظامیان آن کشور از سوریه در روندی آهسته‌تر انجام شود؛ این ادعا در بیانیه‌های رسمی آمریکا و اسرائیل تایید نشده است.

در این میان، به نوشته رسانه‌های اسرائیل، اظهارات آقای ترامپ در نشست روز چهارشنبه گذشته دولتش با حضور خبرنگاران در کاخ سفید که در آن از جمله گفت، «ایران هر کاری که دلش می‌خواهد در سوریه بکند»، بار دیگر برای مقامات اسرائیل «شوکه‌آور» بود.

اما بنیامین نتانیاهو پنجشنبه ۱۳ دی در یک همایش در توضیح این سخنان دونالد ترامپ گفت، آمریکا همچنان در کنار اسرائیل می‌ایستد و کشورش هر اقدام لازم را برای زدودن تهدید تثبیت نظامی ایران در سوریه انجام می‌دهد.

دونالد ترامپ به تازگی گفت که آمریکا سالانه ۴.۵ میلیارد دلار به اسرائیل پول می‌دهد و آنها «به خوبی از خود دفاع می‌کنند».

XS
SM
MD
LG