لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۶

نتانیاهو درباره صلح با تهران: تنها راه این است که ایران کاملا دگرگون شود


بنیامین نتانیاهو بارها نسبت به حضور نظامی ایران در سوریه و خطر دستیابی تهران به سلاح هسته ای هشدار داده است
بنیامین نتانیاهو بارها نسبت به حضور نظامی ایران در سوریه و خطر دستیابی تهران به سلاح هسته ای هشدار داده است

بنیامین نتانیاهو می‌گوید کشورهای عربی، اسرائیل را به عنوان یک «هم‌پیمان ضروری» در مبارزه میان ایران و این گروه از کشورهای اسلامی می‌بینند.

نخست‌وزیر اسرائیل که به برزیل سفر کرده است روز دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «گلوبو» برزیل افزود که این تحول «انقلابی در مناسبات با دنیای عرب ایجاد کرده است».

آقای نتانیاهو بارها نسبت به حضور نظامی ایران در سوریه و خطر دستیابی تهران به سلاح هسته ای هشدار داده است؛ دو موضوعی که نگرانی کشورهای عربی را نیز برانگیخته است.

وی در پاسخ به پرسش تلویزیون برزیل که آیا می‌توان تصور کرد روزی نخست‌وزیر اسرائیل با رهبر ایران برای دستیابی به صلح گفت‌وگو کند، اظهار داشت «اگر ایران همچنان خود را متعهد به نابودی ما بداند، خیر؛ تنها راه این است که ایران کاملا دگرگون شود؛ رویه‌اش به طور کلی تغییر کند».

نخست‌وزیر اسرائیل که دو ماه پیش برای نخستین بار به عمان سفر کرد و احتمال دیدار او از امیرنشین‌های دیگر مانند بحرین نیز مطرح است، در خصوص هم‌پیمانی کشورش با دنیای عرب در مبارزه با ایران توضیح بیشتری نداد اما به احتمال زیاد اشاره او، عمدتا به اشتراک نظر و هماهنگی‌های پشت پرده با عربستان سعودی است.

به نوشته رسانه‌های اسرائیل، نخست‌وزیر اسرائیل یوسی کوهن، رئیس سازمان جاسوسی این کشور، موساد، را مامور پیشرفت سریع روابط با عربستان کرده است.

آقای نتانیاهو در حالی در مصاحبه با شبکه برزیلی از اتحاد کشورش با دول عربی در مصاف با ایران سخن گفت که به گزارش خبرگزاری فرانسه، به دنبال تصمیم اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در بیرون بردن نظامیان آمریکایی از سوریه، اسرائیل حملات به اهداف ایران و هم‌پیمانان آن در سوریه را تشدید کرده است.

نخست‌وزیر اسرائیل پیوسته هشدار داده که جمهوری اسلامی ایران از راه برنامه هسته‌ای و استقرار نظامیان و هم‌پیمانان شیعه خود در سوریه، در واقع آرمان دیرینه نابودی اسرائیل را پیگیری می‌کند.

مقامات اسرائیل تایید کردند که ارتش این کشور هفته گذشته به رشته اهدافی در سوریه حمله کرد تا جنگ‌افزار تازه رسیده از ایران برای گروه حزب‌الله لبنان را منهدم کند.

حملات سنگین هوایی، از جمله به اطراف فرودگاه دمشق، نخستین اقدام نظامی اسرائیل بعد از اعلام تصمیم آمریکا به خروج نظامیان این کشور از سوریه بود.

آقای نتانیاهو روز سه‌شنبه قرار است با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، که او نیز برای شرکت در آیین ادای سوگند ریاست‌جمهوری ژائیر بولسونارو به برزیل رفته است، در خصوص تحولات خاورمیانه و بویژه عواقب خروج نظامیان آمریکایی از سوریه رایزنی کند.

رسانه‌های اسرائیل به نقل از یک مقام ارشد دفتر نخست‌وزیری نوشته‌اند که نتانیاهو در تماس تلفنی اخیر با دونالد ترامپ او را «متقاعد کرد که روند خروج نظامیان آمریکا از سوریه را آهسته کند»، و آقای ترامپ این درخواست را «با دیده مثبت» مورد سنجش قرار داد.

«ابراز تاسف» از عدم پیشرفت مذاکرات با فلسطینی‌ها

بنیامین نتانیاهو در مصاحبه با تلویزیون گلوبو در خصوص اقدامات اسرائیل در خاورمیانه این را نیز گفت که کشورش مهره‌ای فعال و موثر در نبرد با «اسلام افراطی و مروج خشونت» بوده؛ «چه شیعه رادیکالی به رهبری ایران و چه سنی‌های افراطی داعش و القاعده».

وی ابراز «تاسف» کرد که گفت‌وگوهای صلح اسرائیل با فلسطینی‌ها پیشرفتی نکرده، اما در توجیه آن، با اشاره تلویحی به ارتباط سازمان حماس حاکم بر نوار غزه با ایران همزمان با تقویت اسلامیون افراطی‌تر از حماس در غزه، گفت: «اسلحه ایران و داعش روی شقیقه نیمی از فلسطینی‌ها است».

یک روز پیش از این سخنان نتانیاهو، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در دیدار با زیاد النخاله، دبیرکل جدید سازمان جهاد اسلامی فلسطین، ابراز «اطمینان» کرد که تشکیل «کشور فلسطین در تل آویو محقق می‌شود».

XS
SM
MD
LG