لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۸

فرمانده امور اطلاعاتی ارتش اسرائیل در مورد نفوذ ایران در عراق هشدار داد


یکی از ده‌ها تصاویری که دو سال پیش منتشر شده بود و قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران را در خاک عراق، در جریان نبردهای نیروهای عراقی علیه داعش، نشان می‌دهد
یکی از ده‌ها تصاویری که دو سال پیش منتشر شده بود و قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران را در خاک عراق، در جریان نبردهای نیروهای عراقی علیه داعش، نشان می‌دهد

فرمانده امور اطلاعاتی ارتش اسرائیل هشدار داده‌است ایران با افزایش نفوذ خود در عراق ممکن است قصد داشته باشد این کشور را به سکویی برای انجام حملات علیه اسرائیل تبدیل کند.

طی چند ماه اخیر برخی مقام‌های دولت اسرائیل در مورد حضور و نفوذ ایران در عراق هشدار داده‌اند. دوشنبه دهم دی‌ماه ژنرال تمیر هایمن، نیز به جمع مقام‌هایی پیوست که نگران گسترش «نفوذ» جمهوری اسلامی در عراق هستند.

به گزارش رویترز رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل می‌گوید «نفوذ سپاه قدس و ایران در عراق رو به افزایش است».

ژنرال اسرائیلی اظهار کرده سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای مداخله نکردن در منطقه، سبب شده تا جمهوری اسلامی «عراق را محلی برای ایفای نقش خود بیابد؛ به‌مانند همان‌چه در سوریه انجام داد».

تیمر هیمن افزوده است تهران «ممکن است خاک عراق را به محلی برای تقویت نیروهای نظامی تبدیل کند، آن‌چه خود می‌تواند تهدیدی علیه اسرائیل باشد».

ایران در کنار روسیه، مهم‌ترین حامی بشار اسد است. جمهوری اسلامی در طول جنگ داخلی سوریه، به دمشق کمک مالی و نظامی کرده و نیز به سازماندهی نیروهایی مانند حزب‌الله لبنان و دیگر شبه‌نظامیان شیعه از کشورهایی مانند عراق و افغانستان اقدام کرده‌است.

اسرائیل به‌تاکید می‌گوید حاضر نیست تقویت و گسترش نفوذ جمهوری اسلامی در همسایگی خود را بپذیرد. ارتش اسرائیل تا کنون ده‌ها بار به آن‌چه «اهداف ایرانی سوری» توصیف می‌شود، و از جمله دربرگیرنده کاروان‌ها، زرادخانه‌ها و محموله‌های تسلیحاتی و نظامی‌ست، حمله کرده‌است.

بشار اسد با کمک ایران و سوریه و شبه‌نظامیان مورد حمایت آن‌ها موفق شده بخش‌های بزرگی از کشور را که در سال‌های گذشته از دست داده بود، زیر کنترل خود بگیرد. همزمان رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز اعلام کرده‌است نیروهای آمریکایی از سوریه خارج خواهند شد. هرچند ترامپ اخیرا به سناتور گراهام گفته اجازه نخواهد داد «ایران این جای خالی را پر کند».

ژنرال هیمن روز دوشنبه در جریان کنفرانس خبری خود پیش‌بینی کرد که در سال ۲۰۱۹ «تغییرات چشم‌گیری» در سوریه رخ دهد: «حضور ایران در سوریه، در حالی‌که [دولت مرکزی] سوریه زیر چتر حمایتی روسیه در حال رسیدن به ثبات است، چیزی‌ست که ما آن را از نزدیک زیر نظر داریم».

اظهارات تازه ژنرال اسرائیلی یک روز پس از آن مطرح می‌شود که مقام‌های ارشد امنیتی دولت عراق به دمشق سفر کرده، با بشار اسد دیدار و گفت‌وگو کردند. پس از دیدار مقام‌های عراقی با آقای اسد، رسانه‌های دولتی سوریه بیانیه‌ای را منتشر کردند و گفتند از این پس عراق برای انجام عملیات نظامی علیه گروه موسوم به «حکومت اسلامی» در خاک سوریه، به کسب اجازه نیازی ندارد.

مقام‌های اسرائیلی پیشتر نیز در مورد گسترش نفوذ ایران در عراق و استفاده بالقوه از خاک عراق برای تهدید اسرائیل هشدار داده بودند. در شهریور ماه یک عضو کابینه امنیتی-سیاسی اسرائیل هشدار داده بود «خطوط قرمزی» که کشورش در ارتباط با حضور ایران در سوریه تعیین کرده، «در مورد عراق نیز صادق است».

جمهوری اسلامی مداخله در امور داخلی عراق را رد کرده‌است. سفیر ایران در عراق نیز هفته پیش گفته بود جمهوری اسلامی پس از «اعلام پیروزی بر داعش، تمامی مشاوران نظامی» خود را از عراق خارج کرده و «همه آنها به ایران بازگشته‌اند». مقام‌های ارشد نظامی و نیز رهبر جمهوری اسلامی، بارها از «نابودی» اسرائیل سخن گفته‌اند.

رویترز، جروزالم‌پست، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG