لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۱

«غافلگیری بیشتر مقام‌ها» در اسرائیل با تصمیم ترامپ در مورد سوریه


در ادامه واکنش به تصمیم تازه رئیس جمهوری آمریکا، ییسرائل کاتز، وزیر اطلاعات اسرائیل، روز پنج‌شنبه، ۲۹ آذر، گفت، تصمیم دونالد ترامپ به خروج نیروهای این کشور از سوریه، بیشتر مقام‌ها در اسرائیل را «غافلگیر کرد».

یک روز پیشتر رئیس ‌جمهوری آمریکا خبر داد که چون شکست داعش «تنها دلیل حضور» آمریکا در سوریه در دوران ریاست جمهوری او بوده، نیروهای آمریکایی از سوریه خارج می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کارکنان رسمی آمریکا همین هفته از سوریه منتقل می‌شوند و حدود دو هزار نظامی آمریکایی که عمدتا در آموزش نیروهای کرد سوری نقش داشتند، در یک بازه زمانی ۶۰ تا صد روزه سوریه را ترک می‌کنند.

در واکنش به این خبر بنیامین نتانیاهو، نخست ‌وزیر اسرائیل، شامگاه چهارشنبه گفت که رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی این هفته او را از این امر «آگاه کرده» و گفته بود که آمریکا از «راه‌های دیگر اثرات خود را در منطقه نشان خواهد داد».

وزیر اطلاعات اسرائیل در گفته‌های روز پنج‌شنبه خود این نکته را تایید کرده است.

آقای نتانیاهو افزود، اسرائیل جدول زمانی خروج نیروهای آمریکا از سوریه و اثرات و عواقب آن را «مطالعه خواهد کرد» و در عین حال «در هر وضعیتی، مراقب امنیت و دفاع از خود در این صحنه است».

به گزارش شبکه ده تلویزیون اسرائیل، وی روز پنج‌شنبه نیز در دیدار مشترک با رئیس جمهوری قبرس و نخست وزیر یونان که به اسرائیل آمده‌اند، گفت: «با حمایت آمریکا، به اقدام علیه حضور نظامی ایران در سوریه ادامه می دهیم.»

با وجود این، ییسرائل کاتز، وزیر اطلاعات و هم‌حزبی نتانیاهو، در همین روز در مصاحبه با تلویزیون وای‌نت گفت: «موضع رئیس جمهوری (ترامپ) این بود که آمریکا زمانی نیروهایش را از سوریه خارج می‌کند که ابتدا ایران از سوریه بیرون رفته باشد، اما او تصمیمش را تغییر داده است.»

آقای کاتز افزود: «برای ما بهتر می بود اگر وجود نظامیان آمریکایی همچنان حائلی میان سوریه با عراق ایجاد می کرد تا مانع از پیوستن زمینی شیعی (از ایران به عراق و سپس به سوریه و لبنان) شود»، اما در همین حال اسرائیل «نمی تواند به آمریکا بگوید که نظامیانش را وارد کدام قلمرو کند».

به گفته این وزیر اسرائیلی، هرچند که داعش مواضع راهبردی خود را در سوریه از دست داده اما هنوز در این کشور حضور دارد، زیرا «داعش یک تفکر است».

آن طور که وب‌سایت خبری وای‌نت نوشته است، موضع دونالد ترامپ با گفته‌های متعدد جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا و سایر مقامات ارشد آن کشور در تضاد است که تاکید کرده بودند، نظامیان آمریکا حضوری «درازمدت» در سوریه خواهند داشت تا اطمینان حاصل شود که داعش دوباره سر بلند نمی‌کند.

مجموعه‌ای دیگر از واکنش کارشناسان نظامی اسرائیل و مقالات رسانه های این کشور، نشان می دهد که اسرائیل با غافلگیر شدن از تصمیم دونالد ترامپ، خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را به سود ایران و بشار اسد می‌داند.

وب‌سایت والانیوز، نزدیک به دولت نتانیاهو، روز پنج‌شنبه نوشت که این تصمیم «گشایش جاده تهران- بیروت» است و به قاسم سلیمانی، فرمانده شاخه قدس سپاه پاسداران ایران، امکان می‌دهد «سوار بر خودرو از راه زمینی به ضاحیه (منطقه شیعه نشین جنوب بیروت و مقر اصلی حزب‌الله) برسد».

به نوشته والا، خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، «یک ضربه سخت» برای مرز شمالی اسرائیل است.

روزنامه جروزالم پست نیز به نقل از سِنگ ساگنیک، کارشناس امور کردها در مرکز مطالعات دایان، نوشت: «ابهام در سیاست خارجی آمریکا برای تمامی هم‌پیمانان این کشور در خاورمیانه خطرناک است... و خروج موثرترین متحد اسرائیل از سوریه در حالی که هنوز کار زیادی در آنجا باقی است، به آشفتگی می‌انجامد.»

سث فرنتزمن، گزارشگر جروزالم پست نیز که با کردهای منطقه در ارتباط است، پنجشنبه نوشت، تصمیم آمریکا «دست این کشور را در برابر ایران تضعیف می‌کند و شرق سوریه را به کام هرج و مرج می‌برد».

اسرائیل از حدود سه سال پیش حضور نظامی ایران در سوریه را خطری جدی برای خود دانسته و صدها حمله هوایی به «اهداف ایرانی و هم‌پیمانان آنها» در سوریه انجام داده است.

منابع:‌ خبرگزاری رویترز،‌ روزنامه یدیعوت آخرونوت، جروزالم پست، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG