لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۷

واکنش ظریف به تهدید موشک‌های «تهاجمی» اسرائیل


نخست وزیر اسرائیل می‌گوید که کشورش در حال تولید «موشک‌هایی با قابلیت‌های ویژه است که هیچ کشور دیگری از آن برخوردار نیست» و «برای هر هدفی کاربرد دارد».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو شامگاه دوشنبه، ۲۶ آذرماه، در بازدید از کارخانه‌های صنایع هوایی و فضایی کشورش در نزدیکی تل آویو سخن می‌گفت.

به گفته وی، «موشک‌های تهاجمی» اسرائیل «هر نقطه را هدف قرار خواهد داد و از جمله سراسر خاورمیانه در تیررس موشکی این کشور است» و «برای اسرائیل از هر جنبه اهمیت دارد».

در واکنش به این گفته نخست وزیر اسرائیل، وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه در یک پیام توییتری نتانیاهو را به «عجز و لابه» در برابر موشک‌های «دفاعی» ایران متهم کرد.

به گفته محمدجواد ظریف در این توییت، غرب نیز «نگرانی‌های» دولت اسرائیل را «طوطی‌وار» تکرار می‌کند.

آقای نتانیاهو روز دوشنبه همچنین گفته بود که «آسمان برای ما سقف نیست؛ توانایی‌های‌مان در راستای منافع کشور است و صنایع هوایی وقتی به تولید ابزار لازم برای رسیدن به هر نقطه تصمیم بگیرند، فکر خود را عملی می‌کنند».

نتانیاهو بدون آن که توضیح بیشتری بدهد، افزود که صنایع کشورش سیستم‌های تسلیحاتی تازه دیگری را اختراع کرده‌اند، که تنها بخشی از آن رونمایی شده است.

وی همچنین با تحسین توان فضایی کشورش گفت که اسرائیل با ورود به این حوزه عظیم، شایستگی‌های علمی خود را نشان داده و از «نانو- ماهواره ها گرفته تا عرصه های بلندتر، به موفقیت‌های زیادی رسیده است».

کارشناسان حوزه فضایی اسرائیل در این تور، آمادگی‌های این کشور را برای فرستادن نخستین کاوشگر اسرائیلی به کره ماه به نتانیاهو نشان دادند.

بازدید نتانیاهو از این صنایع چند روز پس از آن است که وی بعید ندانست کشورش در صورت روبه‌رو شدن با «خطر حیاتی» از سوی ایران، به داخل ایران نیز حمله کند.

وی روز یک‌شنبه نیز در جمع دیپلمات های اسرائیل گفته بود کشورش برای «رصد» و «مهار» ایران در سطح جهان مبارزه می کند و «عوامل اسرائیلی سرکشی های متناوب از ایران دارند».

همچنین به نوشته روزنامه معاریو، نظر به عملیات ادامه دار ارتش اسرائیل از دو هفته پیش برای کشف و انهدام تونل‌های تهاجمی حزب‌الله که هم‌پیمان ایران است، فضای منطقه در تنش امنیتی است.

دولتمردان اسرائیل با اشاره به چهار تونل کشف شده روزهای گذشته در مرز اسرائیل با جنوب لبنان، به حزب ‌الله هشدار داده اند که بروز هر جنگ دیگری، لبنان را نیز به «عصر حجر» برمی‌گرداند.

حزب‌الله نیز به نوبه خود گفته است که «تمام اسرائیل در تیررس راکتی» این سازمان است.

در این میان، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات نتانیاهو در خصوص توان «موشک‌های تهاجمی» اسرائیل نوشت، او «آشکارا از "موشک های تهاجمی"ای می گوید که می‌توانند به هر جا برسند؛ علیرغم این، باز هم در باره موشک‌های بازدارنده و دفاعی ایران عجز و لابه می کند و غرب هم طوطی وار "نگرانی های" او را تکرار می کند».

اشاره محمدجواد ظریف به «هشدارهای» پی در پی اسرائیل به جامعه جهانی با هدف محدود کردن برد موشکی ایران به ۳۰۰ کیلومتر است؛ در حالی که ایران از سال‌ها پیش از موشک‌های برد دو هزار کیلومتر نیز برخوردار است.

وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه در توییتر خود این را نیز اضافه کرد که نتانیاهو پیشتر «در کنار یک کارخانه تولید بمب هسته ای ایستاد و ایران را به نابودی تهدید کرد».

اشاره وی به سخنان نتانیاهو در آیین نامگذاری مرکز هسته ای اسرائیل به نام شیمون پرز در شهریور امسال بود، که گفت کشوری که اسرائیل را به نابودی تهدید کند «باید بداند که همین سرنوشت را برای خود رقم می زند».

منابع: توییتر، معاریو، رادیوفردا/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG