لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۷

تاکید مجدد نتانیاهو: لازم باشد عملیات علیه ایران در سوریه افزایش می‌یابد


اظهارات تازه نتانیاهو در جلسه هیئت دولت بیان شده‌است
اظهارات تازه نتانیاهو در جلسه هیئت دولت بیان شده‌است

نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش تازه‌ای به خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، بار دیگر تاکید کرده عملیات نظامی کشورش در سوریه علیه ایران «اگر لازم باشد، افزایش پیدا می‌کند».

به‌نظر می‌رسد بنیامین نتانیاهو با تاکید بر آن‌چه خود چند روز پیش اظهار کرده بود، قصد واکنش نشان دادن به تحلیل‌ها و برآوردهایی را دارد که به پیامدهای خروج آمریکا بر موقعیت ایران در سوریه پرداخته‌اند.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز به این موضوع اشاره کرده و می‌گوید سخنان تازه آقای نتانیاهو در پی اظهارات فرمانده ارتش آن کشور مطرح شده، که گفته بود تحولات اخیر «چشم‌گیر» هستند ولی نه به‌شکل فوق‌العاده‌ای که ممکن است به‌نظر آید. ‌

رویترز نیز به نقل از شماری از مقام‌های اسرائیلی گزارش داده بود خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، ممکن است این امکان را برای ایران فراهم کند که به راحتی از مرزهای عراق، به سوریه راه پیدا کند.

وزیر اطلاعات اسرائیل اخیرا گفته است «برای ما بهتر می‌بود که وجود نظامیان آمریکایی همچنان حائلی میان سوریه با عراق ایجاد می‌کرد تا مانع از پیوستن زمینی شیعی (از ایران به عراق و سپس به سوریه و لبنان) شود».

نتانیاهو روز یک‌شنبه دوم دی ماه در نشست هیئت دولت خود گفته که خروج نیروهای آمریکایی از سوریه پیامدی بر سیاست‌های اسرائیل در آن کشور نخواهد داشت: «ما به مقابله با تلاش‌های ایران برای تقویت حضورش در سوریه، ادامه خواهیم داد و بر گستره آن در صورت لزوم می‌افزاییم. ما حتی اقدامات خود را تشدید خواهیم کرد».

او افزوده «من می‌خواهم به آن کسانی که [از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه] نگران شده‌اند، تضمین بدهم. همکاری ما با ایالات متحده، به‌شکل کامل و در بخش‌های مختلف، ادامه پیدا خواهد کرد: عملیات، اطلاعات و بخش‌های امنیتی دیگر».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، چندی پیش اعلام کرد که ارتش کشورش را از سوریه خارج می‌کند. نیروهای ارتش ایالات متحده در سال ۲۰۱۵ برای مقابله با داعش به سوریه اعزام شدند. شماری بین دو هزار تا ۲۶۰۰ تن از آن‌ها در حال حاضر در سوریه هستند و آمریکا در عین حال ائتلافی را نیز در نبرد علیه داعش رهبری می‌کند.

اعلام خروج نیروها از سوریه با کناره‌گیری جیمز متیس، وزیر دفاع دولت ترامپ همراه شد. هر دو موضوع واکنش‌های گسترده‌ای را داخل و خارج از آمریکا برانگیخت.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز ۲۹ آذر ماه نیز گفته بود که مبارزه کشورش علیه حضور نظامی ایران در سوریه «تشدید خواهد شد».

ایران در کنار روسیه از مهم‌ترین حامیان بشار اسد هستند. تهران و مسکو می‌گویند به‌درخواست دولت دمشق و «برای مقابله با تروریسم» وارد کارزار سوریه شده‌اند.

جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ آغاز شده و صدها هزار کشته برجای گذاشته و بیش از نیمی از شهروندان را آواره کرده‌است.

هاآرتص، رویترز، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG