لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۱

نتانیاهو: عملیات علیه حضور ایران در سوریه پس از خروج نیروهای آمریکا تشدید می‌شود


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل

در پی تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای خروج نظامیان ایالات متحده از سوریه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه ۲۹ آذر گفت که مبارزه کشورش علیه حضور نظامی ایران در سوریه «تشدید خواهد شد».

دفتر نتانیاهو چند ساعت بعد از تماس تلفنی نخست‌وزیر اسرائیل با رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که رهبران دو کشور درباره «راهکارهای ادامه همکاری مشترک علیه تجاوز ایرانی‌ها بحث و تبادل‌نظر کردند».

برخی از مقام‌های اسرائیلی گفته‌اند که اقدام ترامپ باعث تقویت موقعیت ایران در سوریه خواهد شد. اسرائیل همچنین نگران است که خروج متحد اصلی این کشور از سوریه، اهرم دیپلماتیک‌اش را در مقابل روسیه- متحد اصلی بشار اسد- تضعیف کند.

نخست‌وزیر اسرائیل در در نشست مشترک پنجشنبه با الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان و نیکوس آناستاسیادس، رئیس‌جمهوری قبرس، گفت: «ما قاطعانه در مقابل تلاش‌های رژیم ایران برای استقرار نظامی در سوریه اقدام می‌کنیم».

اشاره آقای نتانیاهو به حملات هوایی اسرائیل علیه نیروهای ایرانی در خاک سوریه و جریان انتقال سلاح به چریک‌های حزب‌الله لبنان است که با همراهی ضمنی روسیه صورت گرفته است.

دونالد ترامپ روز ۲۸ آذر با این استدلال که حضور نظامی آمریکا در سوریه در دوران ریاست‌جمهوری او برای شکست داعش بود و این هدف محقق شده، از خروج قریب‌الوقوع آمریکا از سوریه خبر داد.

آقای ترامپ ۲۹ آذر نیز تاکید کرد که آمریکا تمایلی ندارد که ژاندارم خاورمیانه باشد، و دیگران باید در آنجا بجنگند.

نخست‌وزیر اسرائیل روز چهارشنبه گفته بود که رئیس‌جمهوری ترامپ در مکالمه اوایل هفته، او را در جریان تصمیم‌اش در خارج کردن نیروهای آمریکا از سوریه قرار داد اما ییسرائل کاتز، وزیر اطلاعات اسرائیل، روز پنجشنبه به وب‌سایت وای.نت گفت که کشورش از این تصمیم «غافلگیر شد».

به گفته آقای کاتز، آمریکا پیشتر بارها تاکید کرده بود که تا نیروهای ایران از سوریه بیرون نرفته باشند، نظامیان آمریکایی سوریه را ترک نمی‌کنند اما آقای ترامپ «تصمیم‌اش را تغییر داده است».

وزیر اطلاعات اسرائیل، همانند شمار زیادی از نظامیان پیشین و تحلیلگران نظامی این کشور، از تایید گفته دونالد ترامپ در خصوص «شکست داعش در سوریه» خودداری کرد و گفت، داعش به شدت ضعیف شده اما هنوز از بین نرفته است.

بنیامین نتانیاهو در نشست مشترک با نخست‌وزیر یونان و رئیس‌جمهوری قبرس، این را نیز گفت که انهدام «تونل‌های تروریستی» در مرز اسرائیل و لبنان ادامه خواهد یافت.

ارتش اسرائیل از ۱۳ آذر عملیاتی را با نام «سپر شمال» برای انهدام تونل‌هایی که حفر آن را به حزب‌الله نسبت می‌دهد، آغاز کرده و تا حال، چهار تونل را کشف کرده است؛ حزب‌الله هنوز در این باره سکوت کرده است.

رویترز گزارش داد که ارتش اسرائیل ۲۹ آذر تونل‌ها را از طریق انفجار مواد تخریبی مسدود کرد.

سازمان ملل تایید کرده که دو تونل از چهار تونل کشف شده، از زیر خاک لبنان به خاک اسرائیل ادامه یافته بود.

شورای امنیت ۲۸ آذر در نشستی به درخواست اسرائیل و با حمایت آمریکا، مسئله تونل‌ها را بررسی کرد.

اسرائیل خواسته بود که سازمان ملل حزب‌الله را گروه تروریستی تعریف کند و شورای امنیت در این نشست اضطراری حزب‌الله را به خاطر تونل‌ها نکوهش کند.

نشست این شورا با درخواست از لبنان برای جلوگیری از اقدامات خصمانه علیه همسایگان، بدون بیانیه یا رای‌گیری پایان گرفت.

XS
SM
MD
LG