لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۹

بولتون شرایط خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را اعلام کرد


جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا
جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا

مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که خروج نظامیان آمریکا از سوریه، در روندی آهسته‌تر انجام می‌شود، و این امر نیز مشروط به شکست باقیمانده‌های گروه حکومت اسلامی (داعش) و گرفتن «تضمین» از ترکیه برای خودداری از حمله به کردهای سوریه است.

جان بولتون گفت موضع آمریکا این است که «ترکیه نباید کردها را بکشد و خروج نظامیان آمریکایی، بدون توافقی برای حمایت از کردها، اتفاق نخواهد افتاد».

وی که به اسرائیل سفر کرده است روز یکشنبه ۱۶ دی در یک نشست خبری در کنار دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اورشلیم، گفت: موضع دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در خصوص بیرون بردن نظامیان آمریکایی، «بعد از پیروزی بر باقیمانده گروه داعش» و تنها با تکیه بر رسیدن به «تضمین‌های دفاعی از کردها» از ترکیه، انجام می‌شود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، جان بولتون افزود که «جدول زمانی خروج نظامیان آمریکایی، بر اساس تصمیم‌های سیاسی که باید اجرا کنیم، تعیین خواهد شد».

مشاور امنیت ملی به روشنی تصریح کرد که آمریکا مایل نیست که ترکیه وارد عملیات نظامی شود «مگر اینکه هر گونه عملیات، با اشتراک با آمریکا باشد».

در همین حال، به گزارش خبرگزاری رویترز، ابراهیم کالین، سخنگوی رئیس‌جمهور ترکیه، روز یکشنبه در واکنش به سخنان مشاور امنیت ملی آمریکا گفت این ادعا که ترکیه کردها را هدف قرار می‌دهد «منطقی نیست» و افزود ترکیه تنها «گروه داعش، پ‌کاکا و یگان‌های مدافع خلق» را هدف قرار می‌دهد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا ماه گذشته با تأکید بر اینکه داعش در سوریه شکست خورده، ۲۸ آذر نیز اعلام کرد که نظامیان کشورش از سوریه خارج خواهند شد.

دو هزار نظامی آمریکایی مستقر در شمال شرق سوریه در هفت سال گذشته عمدتاً در کار آموزش جنگجویان کرد سوریِ هم‌پیمان با آمریکا بوده‌اند.

بیانیه خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، که کناره‌گیری ژنرال جیمز متیس، وزیر دفاع و برت مک‌گورگ، فرستاده آمریکا در ارتباط با سوریه و ائتلاف جهانی علیه داعش و انتقادهای داخلی متعدد در آمریکا را بدنبال داشت، با برخی انتقادهای سران جهانی نیز روبرو شد؛ رسانه‌های اسرائیل نیز تأکید کردند که مقامات اسرائیلی از این تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا «غافلگیر» شده‌اند.

در همین حال، دونالد ترامپ چهارشنبه گذشته در نشست دولت خود با حضور خبرنگاران، با گلایه از کردهای سوریه که به گفته او ایران «نفت می‌فروشند»، تأکید کرد که کردها هنگامی که با آمریکایی‌ها همراه هستند، جنگاوران قابلی هستند، و از ترکیه خواست که از عملیات نظامی هماهنگ‌نشده با آمریکا، خودداری کند.

آقای ترامپ تصریح کرد که وی نخواهد گذاشت که ترکیه به کردها که متحد آمریکا بوده‌اند، حمله کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت به کردها توصیه کرده بود که در تقاضای برخورداری از چتر دفاعی از روسیه یا پناه بردن به دامان بشار اسد، شکیبا باشند.

انتظار می‌رود که موضع آمریکا در خصوص لزوم گرفتن «تضمین دفاع از کردها» و روند آهسته‌تر خروج نظامیان آمریکا از سوریه، در گفت‌وگوهای روز دوشنبه جان بولتون در آنکارا با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه مطرح شود و پیشاپیش ارزیابی می‌شود که آقای اردوغان را ناخشنود کند.

اسرائیل در دوره اخیر از تقویت جایگاه منطقه‌ای ترکیه به‌طور تلویحی ابراز نگرانی کرده بود، به‌ویژه آنکه نخست‌وزیر اسرائیل و رئیس‌جمهوری ترکیه به تازگی، دوباره حملات لفظی شدیدی علیه یکدیگر داشتند.

آقای بولتون که برای دومین بار در چهار ماه گذشته به اسرائیل رفته، یکشنبه شب، با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و وزیر دفاع و همچنین با شمار دیگری از مقامات ارشد این کشور دیدار می‌کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، حمایت قاطع آمریکا از موضع اسرائیل در حملات به اهداف ایرانی و هم‌پیمانانش در سوریه، موضوع اصلی در دستور مذاکرات آقای بولتون با بنیامین نتانیاهو است.

آقای نتانیاهو پیش از این دیدار، در نشست دولت خود گفت که در خصوص «تلاش در جلوگیری از «تعرض‌های ایرانی در منطقه»، وضعیت سوریه در پی تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا (در عقب‌نشینی از سوریه) و نیز تعمیق همکارهای اطلاعاتیِ رو به تحکیم آمریکا و اسرائیل» با جان بولتون گفت‌وگو می‌کند.

آقای بولتون عصر شنبه ۱۵ دی نیز پیشاپیش ورود به اسرائیل، به بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در مورد کاربرد احتمالی جنگ‌افزار شیمیایی علیه مخالفانش هشدار داد و گفت خروج نظامیان آمریکایی به منزله دادن مجوز به اسد برای استفاده از سلاح شیمیایی نیست و اگر چنین شود، آمریکا واکنشی سخت نشان خواهد داد.

مشاور امنیت ملی آمریکا به خبرنگاران همراهش در هواپیمایی که به سوی تل‌آویو می‌رفت، گفت دولت ترامپ تا حال دو بار از قدرت خود در حمله نظامی به سوریه، در پاسخ به کاربرد سلاح شیمیایی از سوی اسد، استفاده کرده و اگر سوریه متنبه نشده باشد، آمریکا آماده است حملات پرقدرت‌تری علیه سوریه انجام دهد.

ژنرال جوزف دانفورد، رئیس نیروهای مسلح و جیمز جفری، نماینده جدید آمریکا در ائتلاف جهانی علیه داعش، آقای بولتون را در سفر به اسرائیل و ترکیه همراهی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG