لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۲

ابراز نارضایتی ترامپ از تجارت نفتی کردهای سوریه با ایران


رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز چهارشنبه ۱۲ دی ماه، ضمن این‌که از تعیین زمان مشخص برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه خودداری کرد، در عین حال در مورد این‌که کردهای سوریه به ایران نفت می‌فروشند، ابراز نارضایتی کرد.

اظهارات تازه دونالد ترامپ در مورد سیاست‌هایش در قبال سوریه و خروج نیروهای آمریکایی از آن کشور، پس از مجموعه‌ای از واکنش‌ها و نیز کناره‌گیری انتقادآمیز جیمز متیس، وزیر دفاعش، بیان شده‌است. البته ترامپ روز چهارشنبه گفت او «اساساً متیس را اخراج» کرده‌است.

در حالی‌که به‌نظر می‌رسید ترامپ خواستار خروج فوری نیروهای آمریکایی از سوریه شده، اما در سخنان روز چهارشنبه زمان مشخصی برای آن مطرح نشده‌است.

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید خواستار خروج نیروهای کشورش «در یک بازه زمانی» است و در عین حال می‌گوید او از کردهای سوریه که در جریان نبردها علیه داعش در آن کشور، متحد ائتلاف به رهبری واشینگتن بودند، حمایت و حفاظت خواهد کرد.

با این حال در سخنانی که ترامپ در جریان نشست کابینه‌اش در برابر خبرنگاران مطرح کرده، در مورد تجارت نفت بین کردها و ایران نیز نارضایتی ابراز شده‌است.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گوید او هرگز خواستار خروج نیروها در یک بازه ۱۲۰ روزه نشده‌است: «ما خارج خواهیم شد، و به‌شکل هوشمندانه‌ای خارج خواهیم شد. من هرگز نگفته‌ام که همین فردا خارج می‌شویم».

پیشتر برخی رسانه‌ها گزارش داده بودند که وزارت دفاع ایالات متحده در حال سنجش طرح‌های مختلفی برای خروج «کنترل‌شده و سنجیده» است. یک مقام آشنا به مسائل به رویترز گفته بود یکی از گزینه‌ها، خروج در یک بازه زمانی ۱۲۰ روزه است. البته این گمانه‌زنی‌ها هیچ‌یک به‌طور رسمی تائید یا رد نشده‌ بودند.

دونالد ترامپ در عین حال می‌گوید «من از این واقعیت که آنها (کردها در شمال سوریه) مقداری کم نفتی را که دارند، به ایران می‌فروشند، خوشم نمی‌آید. ما از آنها خواستیم که به ایران [نفت] نفروشند… ما از این موضوع شوق‌زده نیستیم. من اصلا از این جریان خوشحال نیستم».

او در عین حال افزوده است «ما قصد حفاظت از کردها را داریم. ولی من نمی‌خواهم برای همیشه در سوریه بمانم».

در سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا جزئیات زیادی در مورد تجارت نفت بین کردهای سوریه و ایران منتشر نشده‌است. مقام‌های جمهوری اسلامی در این مورد به‌طور رسمی چیزی نگفته‌اند.

در تابستان گذشته خبرگزاری دولتی ترکیه، کشوری که با کردهای سوریه در جنگ است، گفته بود حزب اتحاد دمکراتیک سوریه با دولت مرکزی سوریه توافق کرده مدیریت و بهره‌برداری از چاه‌های نفت به دمشق سپرده شود. «یگان‌های مدافع خلق» که در نبردها علیه داعش در کنار ائتلاف حضور دارد، شاخه نظامی حزب اتحاد دمکراتیک سوریه است.

در بهمن ماه سال جاری یحیی رحیم صفوی، دستیار ویژه رهبر جمهوری اسلامی در امور نظامی، نیز گفته بود ایران باید هزینه‌هایی که در سوریه کرده را از طریق «نفت، گاز و معادن فسفات» این کشور «برگرداند».

ترکیه شدیدا مخالف حضور شبه‌نظامیان کرد سوریه نزدیک مرزهای جنوبی خود است و هم «حزب اتحاد دمکراتیک سوریه» و «یگان‌های مدافع خلق» را گروه‌های تروریستی می‌داند. حملات ترکیه به این گروه‌ها که متحد آمریکا به‌شمار می‌روند یکی از مسائلی‌ست که در مورد خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، در خود ایالات متحده نگرانی‌هایی را ایجاد کرده‌است. موضوعی که روز گذشته واکنش ترامپ را همراه داشت.

ترکیه و اسرائیل مقصد سفرهای پیش‌روی جان بولتون، مشاور امنیت ملی آقای ترامپ هستند و مسائل منطقه نیز محور مذاکرات او با مقام‌های این دو کشور خواهد بود.

رویترز، اسوشیتدپرس، آناتولی، مهر، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG