لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۵

انتقاد ترامپ از «پوشش بد» رسانه‌ها درباره تصمیم به خروج نیروهای آمریکایی از سوریه


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه ۱۰ دی از پوشش «بد رسانه‌ای» درباره تصمیم به خروج نیروهای آمریکایی از سوریه انتقاد کرد.

آقای ترامپ اوایل دسامبر به طور غیرمنتظره‌ای در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که دو هزار نیروی آمریکایی از سوریه خارج خواهند شد. رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرده بود، گروه حکومت اسلامی (داعش) از بین رفته و نیروهای آمریکایی «به تدریج» به ایالات متحده باز خواهند گشت تا در کنار خانواده‌هایشان باشند.

اعلام خروج نیروهای آمریکایی از سوریه که با کناره‌گیری انتقادآمیز جیمز متیس، وزیر دفاع، همراه شد انتقاد قانونگذاران جمهوریخواه و دمکرات را در پی داشت.

میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه در سنای آمریکا، همراه با شماری دیگر از هم حزبی‌های خود در نامه‌ای به آقای ترامپ از وی خواست که در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از سوریه تجدیدنظر کند.

دونالد ترامپ روز دوشنبه در یک پست توئیتری نوشت: من تنها فرد در آمریکا هستم که می‌تواند بگوید «نیروهای قدرتمندمان را به خانه باز می‌گردانم» و پوشش رسانه‌ای بد بگیرم.

وی افزوده است: این (رسانه‌های منتشر کننده) اخبار جعلی و کارشناسان شکست‌خورده هستند که انتقاد می‌کنند. اگر من (تصمیم می‌گرفتم) که در جنگی بی‌پایان (نیروها) را برای همیشه نگه دارم باز هم آنها ناخشنود بودند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، منتقدان می‌گویند نه تنها خروج سریع نیروهای آمریکایی باعث بازگشت و احیای نیروهای داعش در سوریه خواهد شد، بلکه به نوعی ضربه‌ به نیروهای کرد سوریه، یگان‌های مدافع خلق، است که در جنگ علیه داعش، متحد اصلی نیروهای آمریکایی بودند.

ترکیه، یگان‌های مدافع خلق را که تقریبا ۳۰ درصد از خاک سوریه را در اختیار دارند، گروهی تروریستی و تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند و بارها بر سرکوب آنها تاکید کرده است.

سناتور جمهوری‌خواه لیندسی گراهام، روز یکشنبه پس از دیدار با دونالد ترامپ اعلام کرد، رئیس‌جمهوری روند خروج نیروهای آمریکا از سوریه را «کُند» کرده است.

وی به خبرنگاران گفته بود: «من فکر می‌کنم در وضعیت توقف هستیم».

سناتور گراهام توضیح بیشتری در این زمینه ارائه نکرده و مشخص نیست که منظور او این بوده است که خروج نیروهای آمریکایی از سوریه «متوقف » شده است یا نه.

نیروهای ارتش ایالات متحده در سال ۲۰۱۵ برای مقابله با داعش به سوریه اعزام شدند. این کشور در عین حال ائتلافی را در نبرد علیه داعش رهبری می‌کند.

بنابر گزارش‌های مختلف بیش از دو هزار تن از سربازان و پرسنل آمریکایی در سوریه حضور دارند. آن‌ها به‌طور مشخص در حال کمک، آموزش و همراهی با شبه‌نظامیانی مانند «نیروهای دمکراتیک سوریه» در نبردهای علیه گروه حکومت اسلامی هستند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و توئیت دونالد ترامپ/ خ/ ک.ر
XS
SM
MD
LG