لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۸

حضور ارتش سوریه در منبج، در پی درخواست شبه‌نظامیان کرد


پس از درخواست شبه‌نظامیان کرد از دولت سوریه برای محافظت از شهر منبج در برابر «تهدیدهای ترکیه»، ارتش سوریه اعلام کرده که نیروهایش توانسته‌اند وارد این شهر شوند.

بیانیه ارتش سوریه در این زمینه یادآور شده که نیروهای نظامی این کشور پرچم سوریه را در منبج برافراشته‌اند و تأکید کرده که این نیروها امنیت «همه شهروندان سوری و دیگر نیروهای حاضر در منطقه» را تضمین خواهند کرد.

اما به رغم اعلام تلسط ارتش سوریه بر شهر منبج، برخی گزارش‌ها حاکی است که این نیروها نه در داخل شهر که تنها در منطقه حائل با شورشیان متحد ترکیه مستقر شده‌اند.

در این زمینه گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه که تحولات جنگ داخلی این کشور را از لندن و با تکیه بر گزارش‌های شاهدان عینی دنبال می‌کند، اعلام کرده که نیروهای ارتش تنها در حاشیه منبج و در منطقه حائل میان شورشیان متحد ترکیه و شهر مستقر شده‌اند.

آسوشیتدپرس هم به نقل یکی از مقام‌های ارشد شبه‌نظامیان کرد نوشت که نیروهای ارتش سوریه هنوز کنترل شهر را به دست نگرفته‌اند و استقرار آنها در شهر منبج منوط به خروج نیروهای آمریکایی از پایگاه نظامی‌شان در خارج از شهر است.

الهام احمد به این خبرگزاری گفته است که بر پایه توافقی که با روس‌ها و دولت سوریه صورت گرفت، در صورت خروج کامل نیروهای آمریکایی، نیروهای دولتی کنترل شهر را در دست می‌گیرند.

از زمانی که شبه‌نظامیان موسوم به یگان‌های مدافع خلق متشکل از گروه‌های کرد مورد حمایت آمریکا -از جمله نیروهای دموکراتیک سوریه-، در سال ۲۰۱۶ منبج را از نیروهای گروه داعش بازپس گرفتند، این شهر در تسلط شورای نظامی منبج قرار داشت.

از آن زمان درگیری‌های بین این گروه‌ها و شورشیان مورد حمایت ترکیه در این منطقه رخ داده است. ترکیه یگان‌های مدافع خلق را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند و بارها بر سرکوب آنها تأکید کرده است.

تصمیم اخیر رئیس‌جمهور آمریکا به خروج دو هزار نیروی نظامی این کشور از سوریه، که عمدتاً در منطقه حائل میان شبه‌نظامیان کرد و نیروهای ترکیه حضور داشتند، هشداری به نیروهای کردی بود که بخش‌های عمده‌ای از شمال و شرق در تسلط دارند.

یگان‌های مدافع خلق می‌گویند، پیشتر برای مقابله با نیروهای داعش در شرق سوریه، منطقه منبج را ترک کرده‌اند. آنها در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شده، یادآور شده‌اند که به همین دلیل «ما از دولت سوریه -که به آن تعلق داریم- خواستیم تا با ارسال نیروی نظامی، کنترل این مناطق و محافظت از منبج در مقابل تهدید ترکیه را به دست گیرند».

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG