لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۰

اردوغان می‌گوید ترامپ به عملیات ترکیه در سوریه «واکنش مثبت» نشان داده


نیروهای ترک در مرز ترکیه و سوریه در سال ۲۰۱۶
نیروهای ترک در مرز ترکیه و سوریه در سال ۲۰۱۶

رئیس‌جمهوری ترکیه می‌گوید انجام عملیات علیه شبه‌نظامیان کرد در سوریه رسما اعلام شده و افزوده «ما در این مورد با آقای ترامپ صحبت کردیم، و او واکنش مثبت نشان داد». این در حالی‌ست که پنتاگون در این مورد به ترکیه هشدار داده‌است.

به گزارش رویترز رجب طیب اردوغان در جریان یک سخنرانی در قونیه گفته «ما رسما اعلام کرده‌ایم که عملیات نظامی خود در شرق رود فرات را آغاز خواهیم کرد». رئیس‌جمهوری ترکیه سپس افزوده «در این مورد با آقای ترامپ صحبت کردیم و او واکنش مثبتی نشان داده است».

رویترز می‌گوید کاخ سفید به درخواست این خبرگزاری برای واکنش به اظهارات آقای اردوغان پاسخی نداده، اما جمعه گذشته تائید کرده بود که رهبران دو کشور در مورد سوریه تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند.

روز جمعه روزنامه وال‌استریت‌جورنال به نقل از مقام‌های آمریکایی گفته بود در جریان گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و اردوغان، رئیس‌جمهوری آمریکا از هم‌تای ترک خود خواسته از تهدیدهای خود به حمله دست بکشد.

رجب طیب اردوغان، ۲۱ آذر ماه در جریان یک نشست دفاعی در ترکیه، گفته بود نیروهای نظامی کشورش به اهدافی در شرق رود فرات حمله خواهند کرد. اردوغان گفته بود هدف از این حمله «آزادسازی» این مناطق از «حزب کارگران کردستان» ترکیه و متحدان آن در سوریه، «حزب اتحاد دمکراتیک» است.

اندکی نگذشت که وزارت دفاع ایالات متحده هشدار داد عملیات نظامی یک‌جانبه در شمال سوریه «غیر قابل قبول» است.

ایالات متحده آمریکا حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را یک گروه تروریستی می‌داند، اما حزب اتحاد دمکراتیک و شاخه نظامی آن یعنی یگان‌های مدافع خلق را گروه تروریستی نمی‌داند. در واقع این گروه دوم بخشی از «نیروهای دمکراتیک سوریه» هستند و از مهم‌ترین متحدان ائتلاف به رهبری آمریکا در نبردهای زمینی علیه داعش به‌شمار می‌روند.

شان رابرتسون، سخنگوی پنتاگون هفته پیش گفته بود «اقدام نظامی یک‌جانبه در شمال شرق سوریه از سوی هرکسی که باشد، به‌ویژه که پرسنل آمریکایی ممکن است در منطقه یا در مجاورت آن باشند، به‌طور جدی باعث نگرانی‌ست».

اما اردوغان روز جمعه تهدیدهای خود را تکرار کرد و گفت چنانچه حضور نیروهای وابسته به یگان‌های مدافع خلق در منبج، در شمال سوریه، ادامه پیدا کند، ترکیه به این شهر حمله خواهد کرد.

جیمز جفری، نماینده ایالات متحده در امور سوریه، روز یک‌شنبه در اندیشکده «شورای آتلانتیک» گفته بود «از آن‌جایی که [ترکیه] تهدید کرده خودش راستا برای روبه‌رو شدن با مسئله دست اقدام خواهد زد، ایالات متحده در همه سطوح با ترک‌ها در تماس بوده است».

آقای جفری افزوده بود «ما خواستار همکاری با ترک‌ها و با مردم در محل (در شمال سوریه) هستیم تا راهی رو به جلو پیدا کنیم».

اختلاف نظر بین ترکیه و آمریکا در جریان حمایت از شبه‌نظامیان کرد در نبردها علیه داعش در سوریه، تازگی ندارد. شبکه بلومبرگ می‌گوید اظهارات تازه آقای اردوغان، ترکیه را در مسیر بحرانی تازه در روابط با آمریکا قرار داده‌است.

رویترز، وال‌استریت‌جورنال، بلومبرگ، رادیو فردا|ت|خ
XS
SM
MD
LG