لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۴

هشدار اردوغان: نیروهای کرد را از منبج بیرون نکنید، به شهر حمله می‌کنیم


رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز جمعه ۲۳ آذرماه به آمریکا هشدار داد، چنانچه حضور نیروهای کرد وابسته به یگان های مدافع خلق از منبج در شمال سوریه ادامه یابد نیروهای ترکیه به این شهر حمله خواهند کرد.

به گزارش رویترز، رجب طیب اردوغان که در نشست اعضای سازمان همکاری اسلامی در آنکارا صحبت می کرد اظهار داشت: منبج جایی است که عرب‌ها زندگی می کنند ولی اهالی شهر مجبور شدند تسلیم تروریست شوند.

رئیس جمهوری ترکیه تصریح کرد: الان داریم می‌گوییم شما باید شهر را (از وجود آنها) پاکسازی کنید و آنها رابیرون کنید یا ما وارد منبج خواهیم شد. من دارم خیلی شفاف می گویم.

رجب طیب اردوغان تصریح کردکه ترکیه در صدد است «صلح و امنیت» رادر شرق رود فرات و مناطق تحت کنترل یگان های مدافع خلقبرقرار کند.

آقای اردوغان چهارشنبه از عملیات نظامی نیروهای ترکیه علیه نیروهای کرد مورد حمایت آمریکا در نقاط مرزی شمالی شرقی سوریه خبر داده بود.

رویترز می‌گوید، آمریکا و ترکیه در خصوص رویکرد خود در شمال سوریه با یکدیگر اختلاف دارند و یکی از موارد اختلاف یگا‌ن‌های مدافع خلق هستند.

یگان های مدافع خلق بخشی از «نیروهای دموکراتیک سوریه» هستند و از مهم‌ترین متحدان ائتلاف به رهبری آمریکا در نبردها علیه گروه حکومت اسلامی، داعش، به‌شمار می‌روند. این در حالی است که ترکیه یگان های مدافع خلق را بخشی از حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و گروهی تروریستی می نامد.

ترکیه پیشتر از اجرای آهسته توافق در خصوص خروج نیروهای وابسته به یگان‌های مدافع خلق از منبج انتقاد کرده بود.

در همین زمینه، آقای اردوغان روز چهارشنبه از قریب الوقوع بودن حمله نیروهای ترکیه به اهدافی در شرق رود فرات خبر داد و گفت، هدف از این حمله «آزادسازی» این مناطق از «حزب کارگران کردستان» ترکیه و متحدان آن در سوریه، «حزب اتحاد دمکراتیک» است.

در واکنش به این اظهارات وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، نسبت به «اقدام نظامی یک‌جانبه در شمال شرق سوریه» ابراز نگرانی کرد.

بر اساس «توافق منبج» میان وزیران خارجه ترکیه و ایالات متحده، قرار شد خروج نیروهای کـرد مورد حمایت آمریکا از «منبج» و دیگر شهرهای منطقه پس از خلع سلاح آنها انجام شود. مدت این همکاری شش ماه تعیین شده است.

در بهار گذشته وقتی این توافق به دست آمد گزارش شده بود که آمریکا نه در مورد تحویل سلاح‌های سخنی گفته‌است و نه شـش ماه را به‌عنوان یک بازه زمانی قطعی تائید می‌کند، بلکه می‌گوید این یک زمان تخمینی‌ست و به شرایط و رخدادهای پیش‌رو در منطقه بستگی دارد.

با استفاده از گزارش رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG