لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۷

هشدار پنتاگون پس از تهدید اردوغان به انجام عملیات تازه در سوریه‎


یکی از اعضای نیروهای دمکراتیک سوریه در جریان نبردها برای آزادسازی رقه
یکی از اعضای نیروهای دمکراتیک سوریه در جریان نبردها برای آزادسازی رقه

وزارت دفاع ایالات متحده هشدار داده است عملیات نظامی یک‌جانبه در شمال سوریه «غیر قابل قبول» است؛ این هشدار پس از آن است که رئیس‌جمهوری ترکیه تهدید به آغاز عملیات تازه‌ای علیه شبه‌نظامیان کرد در این منطقه کرد.

رجب طیب اردوغان، ۲۱ آذر ماه در جریان یک نشست دفاعی در ترکیه، اعلام کرد کشورش به اهدافی در شرق رود فرات حمله خواهد کرد. اردوغان گفته هدف از این حمله «آزادسازی» این مناطق از «حزب کارگران کردستان» ترکیه و متحدان آن در سوریه، «حزب اتحاد دمکراتیک» است.

رسانه‌های ترکیه از رئیس‌جمهوری آن کشور نقل کرده‌اند: «اینک وقت آن است که شرق فرات را از گروه‌های تروریستی پاکسازی کنیم».

ایالات متحده آمریکا حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را یک گروه تروریستی می‌داند، اما برداشت مشابهی از حزب اتحاد دمکراتیک و شاخه نظامی آن یعنی یگان‌های مدافع خلق ندارد. این گروه دوم بخشی از «نیروهای دمکراتیک سوریه» هستند و از مهم‌ترین متحدان ائتلاف به رهبری آمریکا در نبردها علیه داعش به‌شمار می‌روند.

ساعاتی پس از انتشار اظهارات تازه آقای اردوغان، شان رابرتسون، سخنگوی پنتاگون اظهار کرد که «اقدام نظامی یک‌جانبه در شمال شرق سوریه از سوی هرکسی که باشد، به‌ویژه که پرسنل آمریکایی ممکن است در منطقه یا در مجاورت آن باشند، به‌طور جدی باعث نگرانی‌ست».

آقای رابرتسون افزوده است «چنین اقدامی از نظر ما غیر قابل قبول است». او «نیروهای دمکراتیک سوریه» را «متحدی متعهد علیه داعش» نامیده‌است.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا می‌گوید «ما نمی‌توانیم و نباید در این بازه حیاتی به داعش اجازه تنفس بدهیم؛ در غیر این صورت، پیشرفت‌های چشم‌گیری که ما و متحدانمان در ائتلاف به‌دست آورده‌ایم به خطر می‌افتد و این امکان وجود دارد که داعش دوباره پا بگیرد».

رجب طیب اردوغان روز چهارشنبه گفته بود «ترکیه هرگز سربازان آمریکایی را در عملیات در شرق فرات هدف قرار نمی‌دهد، بلکه این اعضای گروه ترور است که هدف قرار می‌گیرند. ما متعهد هستیم که زندگی و صلح به منطقه بازگردد. این اقدام ما را به سوی یک‌ راه‌حل سیاسی و همکاری‌های سالم‌تر رهنمون می‌شود».

آنکارا هرگز نارضایتی خود را از حضور شبه‌نظامیان کرد در نزدیکی مرزهای جنوبیش پنهان نکرده‌است. به‌ویژه که دولت ترکیه گروه‌های شبه‌نظامی در دو طرف مرز را عملا یکی می‌داند، موضوعی که واشینگتن آن را رد می‌کند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا می‌گوید کشورش «به حفظ امنیت مرزهای ترکیه کاملا متعهد است». شان رابرتسون افزوده «ما به همکاری نزدیک متعهد هستیم و اخیرا هم یک گروه کاری مشترک با ترکیه در سطح مقام‌های ارشد، در مورد سوریه، داشتیم تا همکاری، تعاملات و رایزنی‌ها افزایش یابد».

رویترز، اسوشیتدپرس، ینی‌شفق، خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری آلمان|ت|خ
XS
SM
MD
LG