لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۶

حمایت از تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه در نشست اردوغان، پوتین، مرکل و مکرون


اردوغان، مرکل، مکرون و پوتین
اردوغان، مرکل، مکرون و پوتین

رهبران چهار کشور ترکیه، روسیه، آلمان و فرانسه که در استانبول گرد آمده بودند تا در مورد بحران سوریه گفت‌وگو کنند، از روند مورد حمایت سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ داخلی و تشکیل کمیته قانون اساسی پشتیبانی کرده‌اند.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، در پی این نشست به خبرنگاران گفت دیدار رهبران چهار کشور «نشان می‌دهد که عزمی مشترک برای حل این بحران وجود دارد».

خانم مرکل افزوده است «یک راه‌حل مشترک دست‌یافتی‌ست؛ اما نه با روش‌های نظامی، بلکه تنها با تلاش‌های سیاسی که نهادهای سازمان ملل پیش می‌برند».

اهداف این نشست چهارجانبه، آن‌طور که رسانه‌های ترکیه گزارش داده بودند، روشن‌شدن گام‌های بعدی در روند سیاسی برای پایان دادن به بحران، دستیابی به یک نقشه راه و ایجاد کمیته قانون اساسی به‌عنوان سازوکار تعیین‌کننده در جریان تدوین قانون اساسی جدید سوریه، عنوان شده بود.

پیش‌تر مقام‌های سه کشور ایران، روسیه و ترکیه که مذاکرات جداگانه‌ای را برگزار می‌کنند نیز در مورد تشکیل «کمیته قانون اساسی» سوریه گفت‌وگو کرده بودند.

در پی نشست پنجم آبان ماه در استانبول، چهار رهبر بیانیه مشترکی صادر کردند که در آن از تشکیل چنین کمیته‌ای، به‌عنوان ابزاری برای برگزای انتخابات آزاد و عادلانه در سوریه، تا پایان سال جاری میلادی، سخن به میان آمده است.

رهبران چهار کشور گفته‌اند «به انتخاباتی شفاف نیاز داریم؛ انتخاباتی که تحت نظارت بین‌المللی برگزار شود. پناهجویان [سوری] نیز باید امکان این را داشته باشند که در این انتخابات شرکت کنند».

رئیس‌جمهوری فرانسه نیز در جمع خبرنگاران تاکید کرده است که این کمیته باید تا پیش از پایان سال، اولین دیدار خود را برگزار کند: «این چیزی‌ست که همه ما آن را می‌خواهیم».

بیانیه نهایی سران چهار کشور از «بازگشت امن و داوطلبانه» پناهجویان به خاک سوریه نیز حمایت کرده‌است. رهبران ترکیه، آلمان، روسیه و فرانسه در عین حال از «رویکردهای جدایی‌طلبانه» انتقاد کرده و گفته‌اند چنین چیزی «استقلال و تمامیت ارضی سوریه و نیز امنیت ملی کشورهای همسایه آن را به خطر می‌اندازد».

با این حال گزارش‌ها حاکی‌ست همچنان موانع مختلفی برای دستیابی به یک صلح پایدار در سوریه باقی مانده‌است؛ از جمله اختلاف آرا در مورد آینده بشار اسد، رئیس‌جمهوری فعلی سوریه که از حمایت ایران و روسیه برخوردار است. کشورهای غربی اما از اسد انتقاد کرده و او را عامل حملات مرگبار و گسترده به غیرنظامیان می‌دانند. جنگ داخلی سوریه نیز با سرکوب شدید اعتراضات عمدتا مسالمت‌آمیز به حکومت اسد آغاز شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در نشست خبری روز شنبه گفته پایان بحران در سوریه، بدون مشورت با دولت دمشق و «شرکای ایرانی ما» که پوتین «ضامن روند صلح، آتش‌بس و ایجاد مناطق کاهش تنش» توصیف کرده، «ممکن نیست».

رئیس‌جمهوری روسیه گفته رهبران چهار کشور در مورد نشست احتمالی دیگری در آینده «هنوز صحبتی نکرده‌اند» ولی «همه چیز ممکن است».

ت‌آر‌ت، خبرگزاری فرانسه اسوشیتدپرس، رویترز و رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG