لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۰

شبه‌نظامیان کرد سوریه از منبج خارج می‌شوند


یک عضو «نیروهای دمکراتیک سوریه» در منبج؛ اوت ۲۰۱۶
یک عضو «نیروهای دمکراتیک سوریه» در منبج؛ اوت ۲۰۱۶

در پی مذاکرات وزیران خارجه آمریکا و ترکیه، که محور اصلی آن اختلافات دو کشور بر سر حضور شبه‌نظامیان کرد در منبج سوریه بود، «یگان‌های مدافع خلق» تائید کرده‌است که نیروهای خود را از این شهر خارج می‌کند.

شبه‌نظامیان کرد در یگان‌های مدافع خلق، «ی‌پ‌گ»، از مهم‌ترین نیروهای مورد حمایت ائتلاف به رهبری آمریکا، در نبردهای زمینی علیه «داعش» در سوریه هستند. از سوی دیگر اما ترکیه آن را شاخه‌ای از پ‌کا‌کا و یک «گروه تروریستی» می‌داند. این گروه با حمایت ائتلاف به رهبری آمریکا دو سال پیش منبج را از کنترل داعش خارج کرد. اما حضور آن‌ها در شمال سوریه به اختلافات جاری میان آنکارا و واشینگتن دامن زده‌است.

روز دوشنبه مولود چاووش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه برای گفت‌وگو در مورد همین موضوع، با مایک پومپئو، هم‌تای آمریکایی خود دیدار کرد.

پس از آن، در ۱۵ خرداد «ی‌پ‌گ» در بیانیه‌ای اعلام کرد «دو سال پس از همکاری مداوم و در حالی‌که "شورای نظامی منبج" در تمرین‌های خود از غیر بی‌نیاز شده، ی‌پ‌گ تصمیم گرفت که مستشاران نظامی خود را از منبج خارج کند».

«ی‌پ‌گ» شاخه نظامی «حزب اتحاد دمکراتیک» سوریه، تشکلی از کردهای سوریه، است. شبه‌نظامیان «ی‌پ‌گ» در عین حال هسته اصلی گروه موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوریه» را تشکیل می‌دهند، که گروه مورد حمایت ائتلاف به رهبری آمریکا است.

پنتاگون، وزارت دفاع ایالات متحده، می‌گوید نیروهای آمریکایی در محل باقی می‌مانند. اریک پاهون، سخنگوی پنتاگون، به خبرنگاران گفته است «هیچ برنامه‌ای برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از منبج وجود ندارد. هرچند جزئیات بیشتر در ارتباط با "نقشه راه منبج" همچنان در حال شکل‌گیری‌ست و در آینده اعلام خواهد شد».

اشاره آقای پاهون به گفت‌وگوهای آنکارا و واشینگتن است که با عنوان «نقشه راه منبج» توصیف می‌شود. روز دوشنبه در بیانیه مشترک وزیران خارجه آمریکا و ترکیه گفته شده بود که دو طرف این نقشه راه را تائید کرده‌اند.

چاووش‌اغلو گفته بود «هدف این نقشه راه، از بین بردن تمامی گروه‌های تروریستی و استقرار ثبات و امنیت در منبج است». رویترز اما در گزارشی تاکید کرده بود که در بیانیه مشترک دو وزیر «توضیح بیشتری در خصوص چگونگی حل اختلافات و گام‌های بعدی درباره منبج ارائه نشده است».

خبرگزاری اسوشیتدپرس می‌گوید مقام‌های ترکیه «طرحی بلندپروازانه» ارائه کرده‌اند که بر پایه آن نیروهای کرد طی شـش ماه، از منبج خارج شده، و همزمان سلاح‌های خود را نیز تحویل می‌دهند. اما همین خبرگزاری می‌گوید آمریکا نه در مورد تحویل سلاح‌های سخنی گفته‌است و نه شـش ماه را به‌عنوان یک بازه زمانی قطعی تائید می‌کند، بلکه می‌گوید این یک زمان تخمینی‌ست و به شرایط و رخدادهای پیش‌رو در منطقه بستگی دارد.

با استفاده از اسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه و رویترز|ت.ت|خ.ک
XS
SM
MD
LG