لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۹

فرمانده ارشد نیروهای کرد سوریه: توافق با دمشق اجتناب‌ناپذیر است


ریدور خلیل: مذاکرات با دولت سوریه، برای رسیدن به یک فرمول نهایی در مورد اداره منبج، ادامه دارد
ریدور خلیل: مذاکرات با دولت سوریه، برای رسیدن به یک فرمول نهایی در مورد اداره منبج، ادامه دارد

سخنگوی یگان‌های مدافع خلق، شبه‌نظامیان کـرد سوریه که از حمایت ائتلاف به رهبری آمریکا برخوردار هستند، به خبرگزاری فرانسه گفته دستیابی به یک توافق با دولت بشار اسد، برای ایجاد منطقه‌ای خودمختار در شمال سوریه گریزناپذیر است.

ریدور خلیل، از فرماندهان ارشد «نیروهای دمکراتیک سوریه» که در حال نبرد با نفرات داعش هستند، در عین حال می‌گوید نیروهای مسلح کرد باید در منطقه بمانند.

تحولات اخیر پس از آن صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، اعلام کرد نیروهای نظامی ایالات متحده از سوریه خارج خواهند شد.

آمریکا در جریان نبردهای زمینی علیه گروه موسوم به حکومت اسلامی از برخی گروه‌های شبه‌نظامی در سوریه حمایت می‌کند؛ یکی از مهم‌ترین این گروه‌ها شبه‌نظامیان کردی هستند که در «یگان‌ها مدافع خلق» (ی‌پ‌گ) گرد آمده‌اند و هسته اصلی «نیروهای دمکراتیک سوریه» را تشکیل می‌دهند.

از سوی دیگر اما، ترکیه ی‌پ‌گ را یک گروه تروریستی می‌داند، با آن درگیر شده و بارها هشدار داده حضور آن‌ها را در نزدیکی مرزهایش نخواهد پذیرفت. اما بخش‌های گسترده‌ای از مرز ترکیه و سوریه در کنترل نیروهای کرد قرار دارد.

یک مقام ارشد کرد سوریه ۱۴ دی به خبرگزاری رویترز گفته بود کردهای سوریه در تلاش هستند بدون توجه به وضعیت خروج نیروهای آمریکایی، با میانجیگری روسیه با دولت بشار اسد به توافق سیاسی برسند.

حال ردیور خلیل، سخنگوی ی‌پ‌گ، به خبرگزاری فرانسه می‌گوید احتمال زیادی دارد که دو طرف به توافق دست یابند: «از رسیدن به یک راه‌حال بین دولت خودمختار [کردهای سوریه] و دولت سوریه نمی‌توان دوری کرد، چراکه مناطق [تحت کنترل] ما، بخشی از کشور سوریه هستند».

اوایل دی ماه گزارش شده بود که پس از درخواست شبه‌نظامیان کرد از دولت سوریه برای محافظت از شهر منبج در برابر «تهدیدهای ترکیه»، ارتش سوریه اعلام کرده که نیروهایش را به این شهر فرستاده‌است.

آقای خلیل به خبرگزاری فرانسه گفته است «مذاکرات با دولت سوریه، برای رسیدن به یک فرمول نهایی در مورد اداره منبج، ادامه دارد».

خبرگزاری اسوشیتدپرس نیز به نقل از یک مقام کـرد که نامش را فاش نکرده، می‌گوید آن‌ها با دولت سوریه برای «رویارویی با هر نیرویی که قصد اشغال سوریه، به‌ویژه بخش‌های شمالی آن را دارد» به تفاهم رسیده‌اند.

در این اظهارات البته به‌طور مستقیم نامی از ترکیه برده نشده، اما مشخص است که منظور اصلی مقابله با ارتش ترکیه و یا شبه‌نظامیان مورد حمایت آنکارا است.

روسیه و ایران از مهم‌ترین حامیان بشار اسد هستند و ترکیه از گروهی از شبه‌نظامیان مخالف اسد حمایت می‌کند. این سه کشور در عین حال مذاکرات مشترکی نیز انجام داده‌اند که به توافق‌هایی از جمله برای ایجاد مناطق موسوم به «کاهش تنش» رسیده‌است. آمریکا و اسرائیل خواستار خروج کامل نیروهای ایرانی از سوریه هستند.

اسوشیتدپرس در عین حال به گزارش روز شنبه الشرق‌الاوسط نیز اشاره کرده‌است که بر اساس آن یکی از فرماندهان ارشد ی‌پ‌گ به دمشق و مسکو سفر کرده و آن‌ها به ی‌پ‌گ پیشنهاد داده‌اند مرزبانی را به دولت سوریه بسپرد، در عوض با ضمانت روسیه مناطق خودمختار توسط کردها اداره شود.

سفر جان بولتون به ترکیه و اسرائیل برای مذاکره درباره ایران و سوریه
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:48 0:00

هیچ‌یک از این اظهارات هنوز به‌طور رسمی از سوی دولت‌های روسیه و یا سوریه تائید یا رد نشده‌اند. این تحولات در حالی صورت می‌گیرند که جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا، برای گفت‌وگو بر سر نحوه خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و تقابل با رفتار ایران در منطقه، به اسرائیل و ترکیه سفر کرده‌است.

جنگ داخلی سوریه، هشت سال پیش، در پی سرکوب شدید اعتراضات عمدتا مسالمت‌آمیز به حکومت بشار اسد آغاز شد. دست‌کم نیم میلیون نفر تا کنون کشته شده‌اند و بیش از نیمی از جمعیت کشور نیز آواره شده‌است. بخش‌های گسترده‌ای از سوریه، از جمله مراکز اقتصادی و حتی تاریخی آن در جریان این جنگ ویران شده‌است.

خبرگزاری فرانسه، رویترز، اسوشیتدپرس|ت
XS
SM
MD
LG