لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۱

رکورد تاریخی قیمت طلا: هر انس بالاتر از ۲ هزار دلار


قیمت طلا در بازارهای جهانی از ابتدای سال جاری میلادی ۳۴.۵ درصد رشد داشته است.
قیمت طلا در بازارهای جهانی از ابتدای سال جاری میلادی ۳۴.۵ درصد رشد داشته است.

قیمت طلا روز چهارشنبه ۱۵ مرداد در بازارهای جهانی رکورد تازه‌ای شکست و هر انس آن به دو هزار و ۴۱ دلار اوج گرفت.

قیمت طلا در بازارهای جهانی از ابتدای سال جاری میلادی ۳۴.۵ درصد رشد داشته است.

علت افزایش قیمت طلا، روی آوردن سرمایه‌های جهانی به بازار طلا در پی سقوط ارزش سهام و قیمت نفت، همچنین افت رشد اقتصادی جهان به خاطر شیوع کرونا هست.

همچنین افزایش طلا طی روزهای گذشته به افت ارزش دلار آمریکا و کاهش چشمگیر سود اوراق قرضه در بازارهای آمریکا و دیگر کشورها مربوط است.

در پی شیوع کرونا، بسیاری از کشورها، خصوصا کشورهای اروپایی و آمریکا تریلیون‌ها دلار بسته‌های کمک مالی برای احیای اقتصاد کشور و کاهش تاثیر کرونا بر معیشت مردم تصویب کرده و سرمایه‌داران هراس دارند که تزریق این میزان از کمکهای مالی به اقتصاد کشورها اثرات تورمی داشته باشد و بیشتر مایل هستند دارایی‌های نقدی خود را به طلا تبدیل کنند.

در همین زمینه کنگره آمریکا در حال مذاکره برای تصویب مشوقهای اقتصادی بیشتر برای تقویت اقتصاد و وضعیت معیشتی مردم است و رئیس بانک مرکزی این کشور می‌گوید مشوقهای اقتصادی مورد نیاز، بسیار بیشتر از آن چیزی است که قبلا تخمین زده می‌شد.

شرکت خدمات مالی گلدمن ساکس پیش‌بینی کرده است دلار آمریکا تا پایان سال ۵ درصد از ارزش خود را از دست بدهد.

این در حالی است که شیوع کرونا همچنان با شتاب در جهان ادامه دارد و تاکنون شمار مبتلایان ثبت شده توسط دولتها در جهان به نزدیک ۱۹ میلیون نفر و شمار فوتی‌های ثبت شده به ۷۰۷ هزار نفر رسیده است.

در ایران قیمت سکه بهار آزادی از ۶ میلیون تومان در ابتدای سال به ۱۱ میلیون تومان رسیده که نشان از رشد ۸۳ درصدی دارد.

علت رشد بسیار بالاتر قیمت سکه بهار آزادی نسبت به رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی در این نکته است که پول ملی ایران نیز از ابتدای سال جاری ۴۸ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

قیمت دلار در بازارهای آزاد ایران در ابتدای سال جاری ۱۶ هزار تومان بود و در روزهای پایانی تیرماه به نزدیک ۲۶ هزار تومان نیز رسید، اما بانک مرکزی با تزریق حدود ۱ میلیارد دلار به بازار طی یک هفته، توانست قیمت دلار را به زیر ۲۱ هزار تومان نیز برساند.

با اینحال، طی روزهای گذشته قیمت دلار دوباره افزایش یافته و چهارشنبه به ۲۳ هزار و ۶۲۰ تومان رسید.

شورای جهانی طلا اخیرا گزارشی منتشر کرد که می‌گوید تقاضای جواهرات و سکه در ایران طی نیم‌سال ۲۰۲۰ به شدت سقوط کرده است.

افت تقاضا، خصوصا در سه ماهه دوم سال - تقریبا معادل بهار سال جاری- چشمگیرتر بوده است که می‌تواند به عواملی مانند بدتر شدن وضعیت معیشتی و افزایش فقر در کشور، همچنین اوج‌گیری قیمت طلا و سکه به خاطر افت ارزش ریال مربوط باشد. همچنین اوج‌گیری قیمت طلا در بازارهای جهانی نیز می‌تواند یکی دیگر از عوامل کاهش تقاضا برای طلا در ایران باشد.

شورای جهانی طلا می‌گوید، خرید جواهرات در ایران در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ کمی بیش از ۲۰ درصد افت داشت، اما در سه ماهه دوم سال که نرخ دلار در ایران به شدت بالا رفت، ۶۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در بهار امسال ایرانی‌ها تنها ۲.۵ تن جواهرات خریداری کرده‌اند که کمترین میزان خرید فصلی جواهرات ایرانیان طی بیش از یک دهه گذشته است.

منابع: رویترز، سی‌ان‌ان، سایتهای ارز و طلا، رادیو فردا. ف.ق
XS
SM
MD
LG