لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۲

مخالفان مادورو کنترل سه مرکز دیپلماتیک ونزوئلا در آمریکا را در دست گرفتند


گوایدو در جمع هوادارنش در کاراکاس؛ اوایل بهمن ماه امسال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، اعلام کرد ریاست‌جمهوری موقت گوایدو را به رسمیت می‌شناسد.
گوایدو در جمع هوادارنش در کاراکاس؛ اوایل بهمن ماه امسال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، اعلام کرد ریاست‌جمهوری موقت گوایدو را به رسمیت می‌شناسد.

هواداران خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا، می‌گویند کنترل سه مرکز دیپلماتیک کشورشان در ایالات متحده را در دست گرفته‌اند.

کارلوس وکچیو، که از سوی خوان گوایدو به‌عنوان «سفیر» ونزوئلا در آمریکا منصوب شده، روز ۲۷ اسفند گفت این سه مرکز عبارت هستند از دو ساختمان متعلق به وزارت دفاع ونزوئلا و یک مرکز امور کنسولی در نیویورک.

خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت، مشروعیت نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، را به چالش کشیده‌است و به‌عنوان رئیس‌جمهوری موقت کشور سوگند خورده‌است. او از حمایت آمریکا و بیش از ۵۰ کشور دیگر برخوردار است که خواستار برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ونزوئلا هستند.

کارلوس وکچیو گفته مخالفان مادورو «در روزهای پیش‌رو» کنترل سفارت ونزوئلا در واشینگتن را نیز به دست خواهند گرفت.

وکچیو می‌گوید «ما در حال بازیابی، حفظ و مراقبت از دارایی‌های مردم ونزوئلا هستیم تا جلوی دزدی و نابودی آن‌ها توسط حکومت نامشروع (ونزوئلا)، همان‌طور که در ۲۰ سال گذشته رخ داده، را بگیریم».

به‌نظر می‌رسد اشاره کارلوس ویکچو به ۲۰ سال گذشته، دوره‌ای‌ست که هوگو چاوز و سپس نیکلاس مادورو قدرت را در دست داشته‌اند.

چاوز از سال ۱۹۹۹ تا زمان درگذشتش در سال ۲۰۱۳ رئیس‌جمهوری ونزوئلا بود. مادورو، معاون او، از سال ۲۰۱۳ قدرت را در دست دارد. مخالفان مادورو او را متهم کرده‌اند دست به تضعیف نهادهای دمکراتیک زده و کشور را به‌سوی دیکتاتوری سوق داده‌است. آن‌ها انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته را «غیرقانونی» می‌دانند. مادورو اما برگزاری انتخابات دوباره را رد کرده است و می‌گوید رئیس‌جمهوری قانونی ونزوئلا است.

خورخه آرائه‌زا، وزیر خارجه در دولت مادورو، کنترل مراکز دیپلماتیک ونزوئلا در آمریکا را «اشغال غیرقانونی» این اماکن توصیف کرده‌است. دولت مادورو گفته است این اقدامات «به‌طور جدی ناقض تعهدات بین‌المللی دولت ایالات متحده است».

یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا تائید کرده که دولت آمریکا از کنتر ل مراکز دیپلماتیک توسط مخالفان حمایت کرده‌است.

اوایل بهمن ماه امسال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، اعلام کرد ریاست‌جمهوری موقت گوایدو را به رسمیت می‌شناسد. ونزوئلا در همان زمان روابط خود با آمریکا را قطع کرد. ایالات متحده نیز دستور به خروج به خروج شمار زیادی از کارکنان دیپلماتیک و تمامی خانواده‌های آن‌ها از ونزوئلا داد.

در ۲۰ اسفند مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، دستور خروج مابقی کارکنان و دیپلمات‌های آمریکایی از ونزوئلا را صادر کرد و در بیانیه‌ای گفت این تصمیم «نمایانگر بدتر شدن اوضاع در ونزوئلا و رسیدن به این نتیجه است که حضور کارکنان دیپلماتیک ایالات متحده در سفارت‌خانه (در کاراکاس) سیاست‌‌های ایالات متحده را با محدودیت‌هایی روبه‌رو کرده‌است».

خبرگزاری فرانسه، رویترز، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG