لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۴

آمریکا پرسنل دیپلماتیک باقی‌مانده در ونزوئلا را از این کشور خارج می‌کند


ساختمان سفارت آمریکا در کاراکاس؛ ۲۵ ژانویه ۲۰۱۹
ساختمان سفارت آمریکا در کاراکاس؛ ۲۵ ژانویه ۲۰۱۹

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، دستور خروج مابقی کارکنان و دیپلمات‌های آمریکایی از ونزوئلا را صادر کرد. ساعاتی پیش از آن، آمریکا یک بانک روسی را به‌دلیل روابطش با شرکت نفت ونزوئلا تحریم کرده بود.

به نظر می‌رسد واشینگتن بار دیگر بر فشارهای خود بر دولت‌ روسیه و دولت نیکلاس مادورو، در پیوند با رخدادهای ونزوئلا، افزوده‌است.

آمریکا مادورو را به‌عنوان رئیس‌جمهوری ونزوئلا به رسمیت نمی‌شناسد و خواستار انتقال قدرت به خوان گوایدو، رئیس پارلمان، و برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری است. بیش از ۵۰ کشور دیگر نیز مانند ایالات متحده، خوان گوایدو را به‌عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند.

روسیه، ایران، ترکیه و چند کشور دیگر همچنان مادورو را رئیس‌جمهوری ونزوئلا می‌دانند و از او حمایت می‌کنند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای که ۲۰ اسفند ماه منتشر کرده، می‌گوید «همانند تصمیم گرفته‌شده در ۲۴ ژانویه (۴ بهمن) برای خروج خانواده [دیپلمات‌ها] و کاهش کارکنان سفارت‌خانه به حداقل، تصمیم اخیر نمایانگر بدتر شدن اوضاع در ونزوئلا و رسیدن به این نتیجه است که حضور کارکنان دیپلماتیک ایالات متحده در سفارت‌خانه (در کاراکاس) سیاست‌‌های ایالات متحده را با محدودیت‌هایی روبه‌رو کرده‌است».

اوایل بهمن ماه سال جاری آمریکا دستور به خروج شمار زیادی از کارکنان دیپلماتیک و تمامی خانواده‌های آن‌ها از ونزوئلا داده بود.

دولت مادورو در همان روز، که مصادف بود با اعلام تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر پذیرش گوایدو به‌عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا بود، روابط خود با واشینگتن را قطع کرد.

اندکی پیش از انتشار بیانیه تازه آقای پومپئو، وزارت خزانه‌داری آمریکا، اعلام کرد بانک «اوروفینانس موسنار» روسیه را به‌دلیل همکاری با دولت مادورو، تحریم می‌کند.

«اوروفینانس موسناربانک» در سال ۲۰۱۱ در مسکو پایه‌گذاری شد و صاحبان آن گروهی از بانک‌های روسیه و صندوق توسعه ملی ونزوئلا هستند.

مایک پومپئو خود در پاسخ به خبرنگاران شرکت نفت «روس‌نفت» را متهم کرده با وجود تحریم‌های ایالات متحده، از پترولئوس ده ونزوئلا، شرکت نفت ونزوئلا، نفت می‌خرد و «ایگور سچین، مدیرعامل روس‌نفت به بقای محدود حکومت (ونزوئلا) یاری می‌رساند».

همزمان با این رخدادها، جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، نیز به موسسات مالی و بانک‌های جهان هشدار داده است «به مادورو و همکارانش برای دزدی از مردم ونزوئلا» کمک نکنند، چراکه «ایالات متحده ناظر است. جهان ناظر است. مردم ونزوئلا ناظر هستند».

خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت، اخیرا از شهروندان معترض به نیکلاس مادورو خواسته‌است برای برگزاری یک راهپیمایی گسترده، از سراسر دیگر شهرها راهی کاراکاس، پایتخت، شوند. نیکلاس مادورو از سوی دیگر می‌گوید ایالات متحده به‌دنبال بهانه‌ای برای «دخالت نظامی» در ونزوئلا است.

بحران در ونزوئلا به سال‌های پیش باز می‌گردد و از زمان روی کار آمدن آقای مادورو با فراز و نشیب‌هایی ادامه داشته‌است. طی هفته‌های گذشته و پس از آن‌که آمریکا و بیش از ۵۰ کشور دیگر ریاست‌جمهوری گوایدو را به‌رسمیت شناختند، این اعتراضات نیز وارد مرحله تازه‌ای شده‌است.

رویترز، اسوشیتدپرس، توئیتر|ت
XS
SM
MD
LG