لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۸

مخالفان دولت ونزوئلا آماده برگزاری «راهپیمایی سراسری در کاراکاس» می‌شوند


مخالفان دولت در روز زن، هشتم مارس، در کاراکاس
مخالفان دولت در روز زن، هشتم مارس، در کاراکاس

خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت در ونزوئلا، از شهروندان معترض به نیکلاس مادورو خواسته‌است برای برگزاری یک راهپیمایی گسترده، از سراسر دیگر شهرها راهی کاراکاس، پایتخت، شوند.

گوایدو روز شنبه ۱۸ اسفند ماه در جمع مخالفان دولت خطاب به «همه مردم ونزوئلا» گفت «به کاراکاس بیایید».

رئیس پارلمان ونزوئلا که مشروعیت نیکلاس مادورو، به‌عنوان رئیس‌جمهوری ونزوئلا، را به چالش کشیده، هنوز تاریخ دقیقی برای برگزاری تظاهرات تازه اعلام نکرده‌است. او می‌گوید «روزهای پیش‌رو، به خاطر دولت، روزهای سختی خواهد بود».

سخنرانی تازه آقای مادورو در شرایطی انجام شده که قطع گسترده برق در کشور، بدترین و گسترده‌ترین قطع برق طی دهه‌های گذشته، وارد سومین روز شده‌است.

آقای گوایدو گفته دولت مادورو «راهی برای حل بحران قطعی برق ندارد، چراکه خود آن را به وجود آورده‌است».

رهبر مخالفان دولت گفته او پیش از برگزاری «راهپیمایی سراسری» در کاراکاس، به شهرهای دیگر کشور سفر خواهد کرد: «وقتی سفر من به پایان برسد… تاریخ دقیق زمانی که همه در کاراکاس گرد خواهیم آمد را اعلام خواهیم کرد».

گوایدو با اشاره به قانون اساسی ونزوئلا که به می‌گوید «به ارتش ونزوئلا اجازه دخالت در ماموریت‌های خارج از کشور، و به خارجیان، اجازه ورود به عرصه داخلی را می‌دهد» هشدار داده اگر لازم شود خواستار دخالت خارجی خواهد شد.

آقای گوایدو اوایل اسفند ماه نیز گفته بود «رسما به جامعه بین‌المللی پیشنهاد می‌کنم: ما باید همه گزینه‌ها برای بازگشت آزادی به کشورمان را روی میز نگه داریم».

دونالد ترامپ و دولت آمریکا که گوایدو را به‌عنوان «رئیس‌جمهوری موقت» ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند، گفته‌اند اقدام نظامی در مورد ونزوئلا در میان گزینه‌ها قرار دارد.

کشورهای اروپایی و اعضای گروه لیما -که در قاره آمریکا و در پیوند با بحران ونزوئلا تشکیل شده- با وجود آن‌که ریاست‌جمهوری موقت گوایدو را به‌رسمیت می‌شناسند، اما در مورد اقدام نظامی خارجی در آن کشور هشدار داده‌اند.

نیکلاس مادورو می‌گوید ایالات متحده به‌دنبال بهانه‌ای برای «دخالت نظامی» در ونزوئلا است. او برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری که خواسته مخالفان است را نیز رد کرده‌است.

طی ساعت‌های گذشته هواداران مادورو نیز در یک راهپمیایی در کاراکاس شرکت کردند. مادورو بر خلاف گوایدو که دولت را دلیل قطعی گسترده برق نامیده، در جمع هوادارانش قطعی برق را به «دست‌راستی‌ها و امپراتوری» نسبت داده و می‌گوید به‌زودی این مشکل حل خواهد شد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، گفته «قطعی برق و گرسنگی، پیامدهای ناتوانی‌های دولت مادورو است».

خبرگزاری فرانسه در توصیف گزینه‌ها و احتمالات پیش‌رو در ونزوئلا، در پی ادامه اعتراضات در این کشور به «ادامه فشارها تا سقوط دولت»، «توافق و مذاکرات نظامی-سیاسی» و «کودتا یا دخالت نظامی خارجی» اشاره کرده‌است.

بحران در ونزوئلا سال‌هاست که ادامه دارد، تظاهرات و تجمعات مخالفان دولت در مواردی به خشونت کشیده شده و ده‌ها تن نیز جان خود را از دست داده‌اند. طی هفته‌های گذشته و پس از آن‌که آمریکا و بیش از ۵۰ کشور دیگر ریاست‌جمهوری گوایدو را به‌رسمیت شناخته‌اند، اعتراضات نیز وارد مرحله تازه‌ای شده‌است.

رویترز، خبرگزاری فرانسه، نیویورک‌تایمز|ت
XS
SM
MD
LG