لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۷

انتقاد شدیداللحن همسر نازنین زاغری از بوریس جانسون


دیدار ریچارد رتکلیف در دیدار با بوریس جانسون در سال ۲۰۱۷
دیدار ریچارد رتکلیف در دیدار با بوریس جانسون در سال ۲۰۱۷

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، در نامه‌ای انتقادی بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، را به دادن قول‌های صرفا «فریبنده» متهم و او را مسئول زندانی شدن چند دوتابعیتی دیگر در ایران معرفی کرد.

محتوای این نامه را که آقای رتکلیف بیش از سه ماه پیش به طور خصوصی برای بوریس جانسون نوشته روزنامه بریتانیایی گاردین روز جمعه، هشتم آذرماه، منتشر کرد.

ریچارد رتکلیف در این نامه نوشته است: «داستان [خانواده] ما نشان می‌دهد که پاسپورت بریتانیایی در دوره شما چه ارزشی دارد.... کار نخست وزیر پیش از هر چیز حفاظت از شهروندان آن هم در زمانی است که بیش از همه آسیب‌پذیرند، چه داخل و چه خارج کشور.»

همسر نازنین زاغری که تازه چند ماه پیش توانست دخترش گابریلا را دوباره ببیند، ولی هنوز نتوانسته است همسرش یعنی خانم زاغری را به بریتانیا بازگرداند می‌گوید با این نامه انتظار داشته است با بوریس جانسون دیدار کند، ولی موفق نشده است.

او نخست وزیر بریتانیا و متحدانش را متهم می‌کند که در این مدت تنها «با گل‌آلود کردن آب» حول پرونده همسرش به پروپاگاند جمهوری اسلامی کمک کرده‌اند.


ریچارد رتکلیف در ادامه از بوریس جانسون می‌پرسد که چرا در زمانی که مقام وزارت خارجه را داشت به قول خود برای بازپرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی لندن به تهران عمل نکرده است.

در نامه اشاره می‌شود که بوریس جانسون در سال ۲۰۱۷ خبر بازپرداخت بدهی را به روزنامه‌های دست راستی درز داده، اما کاری بیش از این نکرده است.

در آن زمان روزنامه تلگراف گزارش داده بود که دولت بریتانیا اعلام آمادگی کرده تا در ازای آزادی نازنین زاغری ۴۰۰ میلیون پوند (معادل ۵۲۷ میلیون دلار) پول به ایران بابت یک بدهی قدیمی بازپرداخت کند.

ماجرای بدهی لندن به تهران به حدود ۴۰ سال قبل بازمی‌گردد که دولت وقت ایران برای خرید ۱۷۵۰ دستگاه تانک چیفتن، مبلغ ۶۰۰ میلیون پوند به بریتانیا پرداخت.

بریتانیا تا سال ۱۹۷۹ تعداد ۱۸۵ تانک به ایران تحویل داد، اما پس از انقلاب سال ۵۷ از فروش اسلحه به ایران خودداری کرد.

ریچارد رتکلیف در نامه خود خطاب به بوریس جانسون می‌نویسد: «من خصوصی به وزارت خارجه گفته‌ام که از نظر من شما با اقدامات خود مستقیما به زندانی شدن دیگر دوتابعیتی‌ها دامن زدید و در حال حاضر کسانی [در ایران] در زندان هستند که اگر شما آن قول‌ها را نداده بودید به حبس نمی‌افتادند.»

کایلی مور گیلبرت، استاد دانشگاه ملبورن که تابعیت استرالیا- بریتانیا را دارد، تقریبا یک سال است که در زندان اوین به سر می‌برد. محمدرضا هاشمی نبی هم دی‌‌ماه سال ۹۵ هنگام ورود به ایران به دست «ماموران سپاه پاسداران» بازداشت شد.

کمال فروغی هم دیگر شهروند دوتابعیتی است که هم‌اکنون در ایران در حبس به سر می‌برد.

وزیر خارجه ایران در مهرماه سال جاری گفت که بریتانیا در ازای آزادی نازنین زاغری پیشنهاد داده بود که ۴۰۰ میلیون پوند دارایی ضبط شده ایران را آزاد کند. یک روز بعد همتای بریتانیایی او این ادعا را رد کرد.

خانم زاغری، کارمند بنیاد خیریه تامسون‌ رویترز، فروردین ۹۵ هنگام خروج از ایران در فرودگاه توسط سپاه پاسداران بازداشت و به اتهام «تلاش برای براندازی نرم» به پنج سال حبس محکوم شد، اتهام‌هایی که او، وکیلش و بنیاد تامپسون‌ رویترز به‌شدت رد کرده‌اند.

بوریس جانسون، نخست‌ وزیر بریتانیا، در مهرماه سال جاری از حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری اسلامی، خواست تا شرایط آزادی نازنین زاغری و دیگر شهروندان دوتابعیتی زندانی در ایران را فراهم کند. ایران تاکنون به این درخواست جامه عمل نپوشانده است.

منابع: روزنامه گاردین، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG