لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۶

کاظمی می‌گوید عاملان سوءقصد به خود را می‌شناسد؛ بایدن و سازمان ملل محکوم کردند


مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق
مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، شامگاه یکشنبه ۱۶ آبان در واکنش به حمله پهپادی به اقامتگاه خود گفت کسانی را که پشت این ترور نافرجام بودند به‌خوبی می‌شناسد.

آقای کاظمی پس از برگزاری نشست با فرماندهان ارشد امنیتی عراق گفت: «ما کسانی که جنایت دیروز را مرتکب شدند تعقیب خواهیم کرد، آن‌ها را به خوبی می‌شناسیم و هویت‌شان را افشا خواهیم کرد».

دفتر نخست‌وزیری عراق همچنین در بیانیه‌ای که پس از این نشست امنیتی منتشر کرد، سوءقصد به جان آقای کاظمی را حمله‌ای «تروریستی» و «بزدلانه» خوانده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا و دبیرکل سازمان ملل متحد محکوم کردند

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، حمله پهپادی روز یکشنبه ۱۶ آبان به اقامتگاه نخست‌وزیر عراق را به شدت محکوم کرد.

بر اساس بیانیه‌ای که کاخ سفید منتشر کرده، آقای بایدن درخواست مصطفی الکاظمی به حفظ «آرامش، خویشتن‌داری و گفت‌وگو» در عراق را تحسین کرده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا افزوده است: «از این‌که رهبر دولت عراق آسیبی ندیده، آسوده‌خاطر شده است».

در ادامه این بیانیه آمده است که جو بایدن از تیم امنیت ملی آمریکا خواسته تا در صورت لزوم، مقام‌های عراقی را برای پیشبرد تحقیقات پیرامون این واقعه یاری کنند.

گزارش‌ها حاکی است که این حمله ساعت ۲ و ۱۵ بامداد یکشنبه صورت گرفت. حساب رسمی مصطفی الکاظمی در توئیتر ساعتی پس از این حمله از سلامتی نخست‌وزیر عراق خبر داد و خواستار آرامش و خویشتن‌داری شهروندان این کشور شد.

وزارت کشور عراق اعلام کرده است که حمله پهپادی ناکام به منزل نخست‌وزیر عراق با سه پهپاد متفاوت انجام شده است. بر این اساس، دو پهپاد سرنگون شدند و پهپاد سوم به محل اقامت مصطفی الکاظمی برخورد کرد و موجب مجروح شدن چند نفر از محافظان او شد.

طی روزهای گذشته هواداران گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران علیه نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری عراق اعتراضات خیابانی برگزار کرده و علیه مصطفی الکاظمی شعار داده بودند.

با این حال، هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله پهپادی به اقامتگاه نخست‌وزیر را بر عهده نگرفته است.

ساعاتی قبل از اظهارات آقای بایدن، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای این «حمله» پهپادی را محکوم کرده و آن را اقدامی «تروریستی» علیه عراق خوانده بود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز در همین روز ترور نافرجام مصطفی الکاظمی را «قویاً» محکوم کرد.

استفان دوژاریک، سخنگوی دبیرکل این سازمان، در بیانیه‌ای تصریح کرد که آقای گوترش خواستار پاسخ‌گویی «آمران و عاملان این جنایت» شده است.

دبیرکل سازمان ملل همچنین از عراقی‌ها خواست «حداکثر خویشتن‌داری را به خرج دهند و از هرگونه خشونت و هرگونه تلاش برای بی‌ثبات کردن عراق بپرهیزند».

در این میان دولت عراق از برگزاری اجلاس امنیتی الکاظمی با مقامات کشوری خبر داد و دفتر نخست‌وزیری نیز «حمله بزدلانه تروریستی» به اقامتگاه وی به قصد «ترور» را محکوم کرد.

این بیانیه، حمله پهپادی را کار «گروه‌های مسلح جنایت‌کار» توصیف کرد، اما از هیچ گروهی نام نبرد.

برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق، نیز حمله یاد شده را «جنایتی فجیع علیه عراق» خواند و در توئیتی نوشت: «نمی‌توانیم بپذیریم که عراق به داخل یک آشوب کشیده شود و علیه قانون اساسی کشور کودتا شود».

حزب تحت رهبری مقتدی صدر که بیشترین شمار کرسی‌های انتخابات پارلمانی را به دست آورده نیز حمله پهپادی یاد شده را «عملی تروریستی علیه ثبات عراق، کشاندن کشور به کام هرج و مرج و کنترل دولت به دست نیروهای غیردولتی» خوانده است.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز یکشنبه حمله پهپادی یاد شده را محکوم کرد و همزمان برخی از رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران این حادثه را «مشکوک و نمایشی» خواندند.

با استفاده از گزارش‌های کاخ سفید، آسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه و رویترز/ د.خ-آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG