لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۷

حماس از توافق آشتی سیاسی با جنبش فتح خبر داد


اسماعیل هنیه، رئیس تازه‌منتخب دفتر سیاسی حماس
اسماعیل هنیه، رئیس تازه‌منتخب دفتر سیاسی حماس

هیئت اعزامی از سوی جنبش فلسطینی حماس که برای تهیه توافق نهایی آشتی سیاسی با جنبش رقیب خود، جنبش فتح، به مصر رفته بود، از دست‌یابی به این هدف خبر داد.

رسانه‌های مصری و فلسطینی بامداد پنجشنبه بیستم مهر یک بیانیه انتشار یافته به نام اسماعیل هنیه رئیس تازه‌منتخب دفتر سیاسی حماس را بازتاب دادند که در همین حال تأکید دارد که جزئیات توافق آشتی ملی در طول همین روز در یک نشست خبری در قاهره رسانه‌ای می‌شود.

این بیانیه افزوده‌است که اسماعیل هنیه از تلاش‌های «صادقانه» و «سخاوتمندانه» مصر در راه دست‌یابی به وفاق ملی فلسطینی تقدیر کرده است.

دور تازه مذاکرات آشتی سیاسی فتح و حماس از سه‌شنبه هجدهم مهر با میزبانی بلندپایگان سازمان اطلاعات و امنیت مصر در جریان بود.

شمار دیگری از توافق‌های آشتی ملی با میانجی‌گری رهبران کشورهای عرب، از جمله پادشاه وقت عربستان، نتوانسته بود به یک دهه بحران میان فتح و حماس پایان دهد؛ اما اکنون هر دو جنبش تأکید دارند که شرایط متفاوتی برقرار شده که احتمال تحقق آشتی را بیشتر کرده‌است.

فتح قدیمی‌ترین جنبش فلسطینی که بخش مهمی از پیکره سازمان آزادیبخش فلسطین است، از سال ۲۰۰۶ با حماس که سابقه‌ای تنها ۲۹ ساله در صحنه سیاسی فلسطینیان دارد، دستخوش اختلافات عمیق شد.

حماس در سال ۲۰۰۷، یک سال پس از پیروزی در انتخابات سراسری کرانه باختری رود اردن و نوار غزه، در نبردهایی همراه با تلفات سنگین از میان اعضای هر دو جنبش و مردم غزه، فتح را از قدرت در این باریکه بیرون راند و دولت و نهادهای امنیتی خود را تشکیل داد.

اما پس از ده سال تسلط بلامنازع حماس بر غزه، که به سه جنگ به شدت پرتلفات و ویرانگر با ارتش اسرائیل نیز منجر شد، حماس ماه گذشته کمیته اداری غزه را منحل و سرانجام از تشکیلات خودگردان دعوت کرد امور غزه را در دست بگیرد.

دکتر رامی حمدالله نخست وزیر تشکیلات خودگردان و اعضای دولت او هفته گذشته برای تحویل گرفتن اختیارات غزه به این باریکه رفتند و با اسماعیل هنیه و دیگر مقامات حماس دیدار کردند.

در همین حال، محمود عباس رئیس سازمان آزادیبخش فلسطین و رهبر جنبش فتح هفته گذشته تأکید کرد که حماس باید خلع سلاح شود و همه اختیارات امنیتی، سیاسی و اداری غزه را به تشکیلات خودگردان واگذار کند.

حماس در برابر تأکید کرده‌است که سلاح این جنبش برای «مقاومت» در برابر «قوای اشغالگر» (اسرائیل) است.

محمود عباس به شبکه تلویزیونی سی‌بی‌سی مصر گفت که او تکرار الگوی حزب‌الله لبنان از سوی حماس در غزه را تحمل نمی‌کند اما سران حماس گفتند، لبنان تحت اشغال نیست در حالی که غزه همچنان در حصر اسرائیل است.

اسماعیل رضوان از مقامات ارشد حماس در روزهای گذشته گفت که حتی مصر دلایل حماس را برای حفظ سلاح این جنبش «درک می‌کند».

همزمان با حضور هیئت‌های فتح و حماس در قاهره، رسانه‌های اسرائیلی خبر داده بودند که این کشور نیز هیئتی را راهی قاهره کرده بود؛ هر چند که دولت اسرائیل درباره اعزام چنین هیئتی سکوت کرده بود.

در همین حال، به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، هیئت این کشور در مصر مذاکره‌ای با نمایندگان فتح و حماس نداشته اما از طریق مقامات امنیتی مصر، گفت‌وگوهای آشتی فتح و حماس را رصد کرده بود.

مصر از حدود چهل سال پیش با اسرائیل مناسبات کامل سیاسی دارد و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر ماه گذشته در دیدار با بنیامین نتانیاهو در نیویورک، خواهان ازسرگیری گفت‌وگوهای صلح اسرائیلی و فلسطینی شد.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل هفته گذشته گفت که توافق آشتی داخلی فلسطینی که به «حساب موجودیت اسرائیل باشد، پذیرفتنی نیست».

نتانیاهو خواهان آن شد که طرف‌های آشتی‌کننده پیش از هر چیز اسرائیل را به عنوان کشوری برای یهودیان به رسمیت بشناسند و خلع سلاح شوند.

در حالی از آشتی فتح و حماس، به‌ویژه بر سر اداره امور غزه خبر داده شده‌است که این باریکه که متراکم‌ترین نقطه جهان از نظر جمعیتی است و حدود دو میلیون تن را در برمی گیرد، همچنان محصور است.

اما مصر نیز که مرز مشترک با غزه دارد، به تازگی تسهیلات بیشتری را برای رفت‌وآمد فلسطینیان در این باریکه برقرار کرده‌است.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد به تازگی با سفر به غزه، تأکید کرد که وضعیت به‌شدت دشوار زندگی مردم غزه باید تغییر کند.

XS
SM
MD
LG