لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۷

بحران گروگان‌گیری حماس؛ از خارجی‌های محبوس چه می‌دانیم؟


یک زن اسرائیلی به تصاویر شماری از افرادی که در جریان حمله حماس مفقود با به گروگان گرفته شده‌اند نگاه می‌کند.
یک زن اسرائیلی به تصاویر شماری از افرادی که در جریان حمله حماس مفقود با به گروگان گرفته شده‌اند نگاه می‌کند.

مردان مسلح وابسته به گروه حماس صبح روز ۱۵ مهر با حمله از داخل نوار غزه به شهرها و پایگاه‌های نظامی جنوب اسرائیل، حداقل ۲۰۰ تن را به گروگان گرفتند و حدود ۱۴۰۰ نفر را کشتند و در مقابل اسرائیل با حملات متعدد هوایی به غزه، هزاران تن را از پا درآورده و گفته است که گروگان‌ها را آزاد می‌کند و حماس را از صحنه روزگار محو می‌کند.

اسرائیل همچنین با جمع کردن تانک‌ها و نیروهای زمینی خود در نزدیکی نواز غزه، از فلسطینی‌های ساکن شمال این باریکه خواسته قبل از شروع تهاجم زمینی، محل سکونت خود را تخلیه کنند. حماس نیز گفته حاضر به مبادله گروگان‌ها با حدود ۶ هزار فلسطینی محبوس در زندان‌های اسرائیل است.

در سال ۲۰۱۱ اسرائیل از سوی برخی شهروندان خود به دلیل مبادله ۱۰۲۷ زندانی فلسطینی با یک سرباز اسرائیلی مرد انتقاد قرار گرفت. اکنون اسرائیل می‌گوید بدون آزادی گروگان‌های اسرائیلی به محاصره باریکه غزه پایان نمی‌دهد.

چند نفر گروگان حماس هستند؟

شبکه تلویزیونی کان اسرائیل پنجشنبه هفته گذشته به نقل از منابع نظامی اعلام کرد که برآورد می‌شود ۲۰۰ تن، ازجمله ۳۰ نوجوان و کودک و ۲۰ شهروند بالای ۶۰ سال در غزه گروگان گرفته شده‌اند.

حماس می‌گوید ۲۰۰ گروگان در اختیار دارد و ۵۰ تن دیگر نیز به اسارت سایر گروه‌های مسلح ساکن نوار غزه درآمده‌اند. این گروه می‌گوید ۲۰ تن از گروگان‌ها در جریان حملات هوایی اسرائیل کشته شده‌اند،‌ا ما جزئیات بیشتری اعلام نکرده است.

مادر هرش گلدبرگ پولین، از گروگان‌های اسیر در دست حماس، عکس او را در دست گرفته است
مادر هرش گلدبرگ پولین، از گروگان‌های اسیر در دست حماس، عکس او را در دست گرفته است
گروگان‌ها کجا هستند؟

اسرائیل می‌گوید گروگان‌ها به غزه برده شده‌اند اما موقعیت مکانی دقیق آنها در داخل این باریکه نامعلوم است و همین نکته، نجات آنها را پیچیده‌تر می‌کند.

مقام‌های رسمی این کشور می‌گویند بسیاری از گروگان‌ها احتمالا در مجموعه تونل‌های در اعماق زمین در غزه نگهداری می‌شوند؛ جایی که نیروهای اسرائیلی به آن «متروی غزه» می‌گویند.

حماس هفته گذشته ویدئویی از میا شام، یک زن ۲۱ ساله فرانسوی-اسرائیلی منتشر کرد که در یک مهمانی رقص اسیر شده بود. در این ویدئو، یک پرستار با هویت نامعلوم به جراحت بازوی او رسیدگی می‌کرد.

گروگان‌ها از کدام کشورها هستند؟

گروگان‌ها از ده‌ها کشور هستند که بسیاری از آنها شهروندی اسرائیلی نیز دارند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاح سفید سه‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد که دست‌کم ۲۰ تن از آمریکایی‌ها در جریان حمله حماس مفقود شده‌اند، اما مشخص نیست چند نفر در اسارت حماس هستند. جیم ریش،‌ سناتور جمهوریخواه، در همان روز به خبرنگاران گفت که ۱۰ تن از گروگان‌های حماس آمریکایی هستند.

گروه حماس روز جمعه ۲۸ مهر دو گروگان آمریکایی، شامل یک زن ۵۹ ساله و دخترش را آزاد کرد و آنها ساعاتی بعد وارد اسرائیل شدند. اعلام شده از میان اعضای این خانواده و بستگان آن‌ها ۱۲ نفر توسط حماس ربوده شده‌اند. هنوز ۱۰ نفر دیگر از اعضای این خانواده در گروگان شبه‌نظامیان این گروه هستند.

تایلند اعلام کرده که ۱۷ شهروندش در بین گروگان‌ها هستند و هشت آلمانی نیز به اسارت حماس درآمده‌اند که به نوشته رسانه‌های محلی، حدود نیمی از آنها در یک کیبوتص گروگان گرفته شدند. آلبرتو فزناندز، رئیس جمهور آرژانتین نیز اعلام کرده ۱۶ هموطنش به اسارت درآمده‌اند.

سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا خبر داده است که دست‌کم ۹ شهروند این کشور در جریان حمله حماس کشته شدند و ۷ تن ناپدید شدند. فرانسه به شکل دقیق نگفته است چه تعداد از شهروندانش در غزه اسیر شده‌اند،‌ هرچند هفت فرانسوی بعد از حمله حماس مفقود شده‌اند که برخی از آنها در جمع گروگان‌ها هستند.

دولت هلند نیز اعلام کرده که اوفیر اِنگل،‌ شهروند ۱۸ ساله این کشور از یک کیبوتص در اسرائیل ربوده شده و به غزه منتقل شده است.

پرتغال گفته است که برآورد می‌شود چهار پرتغالی-اسرائیلی اسیر حماس شده‌اند. دافنه گارکوویچ،‌ شهروند اسرائیلی-شیلیایی همراه با همسر اسپانیایی‌اش گروگان گرفته شده‌اند و ایتالیا نیز گفته دو شهروند با تابعیت دوگانه ایتالیایی-اسرائیلی گم شده‌اند و احتمالا در میان گروگان‌ها هستند.

شاخه نظامی حماس روز ۲۴ مهر اعلام کرد شهروندان ربوده شده غیراسرائیلی «مهمان» هستند و «وقتی شرایط روی زمین اجازه دهد» آزاد خواهند شد.

دولت‌ها درباره گروگان‌ها چه کرده‌اند؟

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گال هرش، یک ژنرال بازنشسته، را مسئول هماهنگی امور گروگان‌ها و گمشدگان کرده است.

یک منبع آگاه به رویترز خبر داده است که میانجی‌گران قطر تلاش کرده‌اند برای رهایی زنان و کودکان اسیر در دست حماس در قبال آزاد شدن ۳۶ زن و کودک فسطینی در زندان‌های اسرائیل مذاکره کنند. تا به حال نشانه‌ای در دست نیست که این معامله قریب‌الوقوع باشد.

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه، سه‌شنبه هفته گذشته گفت که آنکارا درحال مذاکره با حماس برای آزادی خارجی‌ها،‌ غیرنطامی‌ها و کودکان است. او به خبرگزاری دولتی آناتولی خبر داد که کشورهایی مانند آمریکا و آلمان از ترکیه برای آزادی شهروندان خود کمک خواسته‌اند.

جو بایدن، ‌رئیس جمهور آمریکا، گفت که دولتش «خود را به آب و آتش می‌زند» تا آمریکایی‌های گروگان در دست حماس را بیابد. واشنگتن گروه کوچکی از متخصصات عملیات ویژه را به اسرائیل فرستاده تا با سازمان‌های امنیتی این کشور برای برنامه‌ریزی عملیات نجات احتمالی همکاری کنند.

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا گفت که دولتش در حال صحبت با شرکای متطثه‌ای برای آزادی و بازگشت امن گروگان‌ها است.

رئیس جمهور آرژانتین گفته است دولتش با سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل برای یافتن گروگان‌های آرژانیتنی صحبت کرده است.

آلمان تحقیقاتی را درباره اعضای حماس به اتهام قتل احتمالی، قتل غیرعمد و گروگان‌گیری آغاز کرده است. بر اساس قانون آلمان، دادستان‌ها ملزم هستند اگر پای شهروندان آلمانی در میان باشد،‌ درباره جرایم احتمالی در خارج از مرزهای این کشور تحقیق کنند.

خانواده‌های گروگان‌ها چه می‌گویند؟

شهروندان آمریکایی ساکن تل‌آویو به جو بایدن هشدار دادند از همه منابع دولتی برای یافتن و نجات بستگان ربوده شده خود استفاده کند.

پنجشنبه هفته گذشته صدها تن در میدان تایمز شهر نیویورک تظاهرات کردند و خوستار آزادی گروگان‌ها شدند. آنها تصاویر افرادی را بر دست گرفتند که گمان می‌رود گروگان باشند،‌ا ز جمله کودکان و افراد سالمند.

خانواده گروگان‌های فرانسوی-اسرائیلی از امانول مکرون،‌ رئیس جمهور فرانسه، خواستند به یافتن بستگان گمشده آنها کمک کند.

خانواده‌های گر.گان‌های آلمانی گفته‌اند بعد از دیدار با اولاف شولتز، صدراعظم این کشور، روز یکشنبه ۳۰ مهر تظاهراتی در برلین برگزاری می‌کنند تا آزادی بستگان خود را درخواست کنند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛ ع.م/ م.ا
XS
SM
MD
LG