لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۲

«رنج‌نامه» خانواده قره‌حسنلو: حمید و فرزانه بدون گناه مجازات می‌شوند


حمید و فرزانه قره‌حسنلو
حمید و فرزانه قره‌حسنلو

نزدیکان حمید و فرزانه قره‌حسنلو، از بازداشت‌شدگان پرونده روح‌الله عجمیان، بسیجی کشته‌شده در کرج، در «رنج‌نامه‌ای» بر بی‌گناهی این زوج تأکید کرده و نوشته‌اند نمی‌دانند آنها باید به «کدامین گناه نکرده» مجازات شوند.

حمید قره‌حسنلو، رادیولوژیست، و همسرش فرزانه روز ۱۲ آبان سال گذشته پس از شرکت در مراسم چهلم حدیث نجفی، معترض نوجوان کشته شده در کرج، در هجوم نیروهای امنیتی به خانه خود بازداشت شدند.

پس از آن خبر رسید که بر اساس حکم دادگاه انقلاب، آقای قره‌حسنلو به اتهام «مشارکت» در کشته شدن روح‌الله عجمیان، به اعدام، و فرزانه، همسرش، به ۲۵ سال حبس و زندان در شهری دوردست محکوم شده است.

صدور حکم اعدام برای حمید قره‌حسنلو با واکنش گسترده بین‌المللی همراه بود تا جایی که ۱۳ دی ۱۴۰۱، امیر هاشمی،‬ مدیر روابط عمومی دیوان عالی جمهوری اسلامی، در پیامی توئیتری از تصمیم‌گیری این دیوان در مورد فرجام‌خواهی ۱۶ متهم پرونده کشته شدن عجمیان در کمال‌شهر کرج خبر داد.

در پی این فشارها، روز ۲۸ فروردین خبر صدور احکام تازه‌ای برای بازداشت‌شدگان پرونده کشته‌ شدن روح‌الله عجمیان، از جمله زوج قره‌حسنلو، منتشر شد.

بر اساس این خبر، حمید قره‌حسنلو به «۱۵ سال حبس در تبعید در یزد» و فرزانه قره‌حسنلو به «۵ سال حبس در تبعید در مشهد» محکوم شده‌اند.

پس از انتشار این خبر، خانواده این زوج در متنی که «رنج‌نامه قره‌حسنلوها» توصیف شده، با تأیید صدور احکام تازه، نوشته‌اند نمی‌دانند چگونه به آنیتا، دختر نوجوان این زوج بگویند «مادرش تا ۵ سال بعد هم به خانه نخواهد آمد، پدر هم تا ۱۵ سال بعد. پدری که سایه چوبه دار را تا همین چند روز قبل بر سر داشت.»

در این متن آمده که «شب شوم» ۱۳ آبان ۱۴۰۱، ده فرد مسلح به خانه قره‌حسنلوها در حوالی میدان کرج حمله کرده و «آنیتا نوجوان خانواده در خواب و بیداری مات و مبهوت نظاره‌گر است. یک گروهان نظامی در را شکسته‌اند. پدر و مادرش را با ضرب و شتم می‌زنند و می‌برند. او از خود می‌پرسد پدر و مادرم چه گناهی مرتکب شده‌اند؟ این سوال کماکان به قوت خود باقیست.»

در این متن بارها تأکید شده که حمید و فرزانه قره‌حسنلو «مجرم» نیستند و این پرسش مطرح شده که «جرم حمید و فرزانه قره حسنلو چیست؟ آنها به کدامین گناه در بندند؟»

در این نامه با اشاره به جمله نوید افکاری، کشتی‌گیر جوانی که جمهوری اسلامی اعدام کرد، آمده که نوید «راست گفته بود. بی‌گناه در جمهوری اسلامی پای دار می‌رود. حمید هم حالا بی‌گناه باید ۱۵ سال به تبعید در یزد برود، آن هم با یادگاری‌های زجرآور و مشمئزکننده از دوران بازپرسی و اعتراف گیری اجباری؛ دنده‌های شکسته، چشم کم‌بینا شده.»

خانواده زوج قره‌حسنلو نوشته‌اند: «جرم آن‌ها چیزی جز شرکت در مراسم چهلم حدیث نجفی نبود، نیست. از بد حادثه در مسیر بازگشت با صحنه ضرب و جرح یک بسیجی به نام روح‌‌الله عجمیان مواجه می‌شوند که بعدتر فوت می‌کند.»

در این نامه تأکید شده است: «حتی فیلم‌های ناقص و بریده بریده سیستم امنیتی جمهوری اسلامی هم تأیید می‌کند که زوج قره‌حسنلو در آن صحنه اقدامی نکرده‌اند. حالا با این اتهام که چرا دکتر انسان‌دوست جان آن بسیجی را در بلوا نجات نداده است، او باید ۱۵ سال به یزد تبعید شود.»

حکومت جمهوری اسلامی محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، دو جوان معترض را به اتهام نقش داشتن در کشته شدن روح‌الله عجمیان اعدام کرد.

روح‌الله عجمیان یکی از نیروی‌های بسیج جمهوری اسلامی بود که در جریان سرکوب اعتراضات سراسری ایران حضور داشت.

تصاویر او در حالی که اسلحه کلاشینکف در دست داشت و برای سرکوب معترضان آموزش می‌دید بعدها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

XS
SM
MD
LG