لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۶

رفع محدودیت هشتگ‎‌ «من هم شمعی روشن خواهم کرد»؛ اینستاگرام ابراز تاسف کرد


در پی انتقادهای گسترده از محدودسازی هشتگ‌های مرتبط با دومین سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط پدافند سپاه پاسداران و یادبود قربانیان آن در اینستاگرام، گزارش‌ها حاکی از برطرف شدن این محدودیت است.

حساب رسمی «انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس ۷۵۲» در توئیتر، روز پنج‌شنبه ۱۶ دی‌ خبر داد که شبکه اجتماعی اینستاگرام محدودیت ایجاد شده برای هشتگ‌های حمایت از قربانیان هواپیمای اوکراینی را برطرف کرده است.

بر اساس توئیت اخیر این انجمن، هشتگ‌های «من هم شمعی روشن خواهم کرد» و «هواپیمای اوکراینی» و نسخه انگلیسی آن‌ها در اینستاگرام بازیابی شده و هم‌اکنون، قابل استفاده است.

عده‌ای از کاربران فارسی‌زبان در شبانه‌روز گذشته از حذف یا محدودسازی این هشتگ‌ها در اینستاگرام خبر داده بودند.

یک سخنگوی «متا»، شرکت مادر اینستاگرام، نیز در واکنش به انتقادها از محدودسازی هشتگ‌های حمایت از خانواده‌های قربانیان پرواز پی‌اس۷۵۲، ضمن ابراز تاسف از ایجاد «سردرگمی» و «ناراحتی» برای کاربران، اذعان کرده است که این محدودیت «به اشتباه» رخ داده است.

احتمال می‌رود که گزارش گسترده نیروهای سایبری جمهوری اسلامی ایران به اینستاگرام در محدودسازی موقت این هشتگ‌ها دخیل بوده است.

اختلال در هشتگ‌ها پس از آن گزارش شد که هکرهای ناشناس روز ۱۴ دی‌ نیز نشست ویدئویی وکلای خانواده‌های قربانیان هواپیمای مسافربری اوکراینی را برای دقایقی مختل کردند.

پرواز پی‌اس ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین بامداد ۱۸ دی ۱۳۹۸ به‌ فاصله کوتاهی پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی تهران با شلیک دو موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن از جمله ۱۶۴ ایرانی جان باختند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران به مدت سه روز تمام سرنگونی این هواپیما با موشک‌های سپاه را تکذیب کردند، اما بعد از انتشار تصاویر و شواهد توسط برخی از کشورهای خارجی، مجبور به اعتراف شدند.

دادگاه عالی اونتاریو در کانادا، اقدام سپاه در شلیک به هواپیما را «عامدانه» و «تروریستی» دانسته است.

در روزهای اخیر و همزمان با نزدیک شدن به دومین سالگرد سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی، حامد اسماعیلیون فراخوانی در حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر و از مردم دعوت کرد به یاد قربانیان پرواز ۷۵۲ و نیز دیگر قربانیان خشونت‌های جمهوری اسلامی، شمعی روشن کنند.

این کارزار با استقبال گسترده کاربران در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد و در حال حاضر، با بیش از ۱۸ هزار و ۷۰۰ توئیت، داغ‌ترین هشتگ (ترند اول) در توئیتر فارسی است.

با استفاده از گزارش‌های خبری شبکه‌های اجتماعی، صدای آمریکا و گزارش‌های رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG