لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۶

اعتراض به اعمال محدودیت برای هشتگ‎ «من هم شمعی روشن خواهم کرد» در اینستاگرام


حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده کشته‌شدگان هواپیمای مسافربری اوکراینی، به محدودسازی هشتگ «من هم شمعی روشن خواهم کرد» به دو زبان فارسی و انگلیسی در شبکه اجتماعی اینستاگرام اعتراض کرد.

در روزهای اخیر و همزمان با نزدیک شدن به دومین سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینی در روز ۱۸ دی‌ماه، آقای اسماعیلیون فراخوانی در حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های مجازی منتشر کرده و از مردم خواسته بود به یاد قربانیان پرواز ۷۵۲ و نیز دیگر قربانیان خشونت‌های جمهوری اسلامی، شمعی روشن کنند.

این کارزار با استقبال گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده و کاربران بسیاری نوشته‌اند که به یاد قربانیان، شمعی روشن خواهند کرد؛ به‌طوری که تا شامگاه چهارشنبه ۱۵ دی‌، هشتگ فارسی «من هم شمعی روشن خواهم کرد» با بیش از ۱۴ هزار توییت، به ترند اول یا داغ‌ترین هشتگ میان کاربران فارسی‌زبان شبکه اجتماعی توییتر تبدیل شد.


با این حال، روز چهارشنبه عده‌ای از کاربران از حذف یا محدودسازی این هشتگ در اینستاگرام خبر دادند.

آقای اسماعیلیون نیز نوشته است: «نمادهای همدلی با پرواز را از دید عموم حذف کرده است. ارتش سایبری در روزهای سیاه دی‌ماه هم دست از سر خانواده‌ها برنمی‌دارد».

به نظر می‌رسد منظور وی گزارش گسترده نیروهای سایبری جمهوری اسلامی به اینستاگرام درباره این هشتگ باشد که موجب شده این پیام‌رسان، هشتگ یادشده را محدود کند.

این محدودسازی در شرایطی رخ داده که هکرهای ناشناس روز ۱۴ دی‌ نیز نشست ویدئویی وکلای خانواده‌های قربانیان هواپیمای مسافربری اوکراینی سرنگون شده به دست سپاه پاسداران را برای دقایقی مختل کردند.

اقدامات سایبری تهران در خارج از کشور
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:34 0:00
لینک مستقیم

پرواز پی‌اس ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین بامداد ۱۸ دی ۱۳۹۸ به‌ فاصله کوتاهی پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی تهران با شلیک دو موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن از جمله ۱۶۴ ایرانی جان باختند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران به مدت سه روز تمام سرنگونی این هواپیما با موشک‌های سپاه را تکذیب کردند، اما بعد از انتشار تصاویر و شواهد توسط برخی از کشورهای خارجی، مجبور به اعتراف شدند.

دادگاه عالی اونتاریو در کانادا، اقدام سپاه در شلیک به هواپیما را «عامدانه» و «تروریستی» دانسته است.

XS
SM
MD
LG