لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۷

روحانی مناظره‌کنندگان انتخاباتی را به «دروغ‌گویی» و «توهین» متهم کرد


حسن روحانی در واکنش به سخنان نامزدها در مناظره‌های انتخاباتی، با دفاع از عملکرد هشت‌ساله دولت خود، منتقدان را به ارائه آمار «دروغ» و اظهارات صرفاً تبلیغاتی درباره زنان، جوانان و اقوام متهم کرد.

وی روز چهارشنبه، ۱۹ خرداد در جلسه هیئت دولت به کنایه گفت: «لااقل در این انتخابات متوجه شدیم همه جای کشور خیلی خوب و سالم، بی‌نقص و بی‌ایراد است، فقط اشکال در این دولت است که انشاءالله در این انتخابات درست می‌شود.»

روحانی به طعنه اضافه کرد که مشخص شد «مجمع تشخیص مصلحت و قوه قضائیه و مقننه و نیروهای مسلح همه بدون ایراد هستند. فقط یک جا ایراد است و آن هم دولت است.»

رئیس‌جمهوری ایران، نامزدان منتقد عملکرد دولت خود را که بیشتر پنج نامزد اصولگرا هستند، به «بی‌انصافی، توهین به مردم و ارائه آمار دروغ» متهم کرد و گفت: «بر چه مبنایی توهین می‌کنیم، لااقل آمار باید درست باشد ... وقتی می‌گوییم رشد اقتصادی در این هشت سال صفر بوده، آمار دروغ است.»

او در بخش دیگری از اظهارات خود از «جفا و ظلم‌های بسیار بد» در این انتخابات سخن گفت و اضافه کرد «اگر در ۴۲ سال گذشته نقض قانون، فساد و زیر پا گذاشتن حقوق، رعایت نکردن مصالح بود و اگر همه اقدامات بر خلاف مصلحت جامعه و کشور باشد برای چه انقلاب کردیم؟»

وی بدون اشاره به نام فرد یا گروه خاصی، افزود: «با شعور مردم بازی نکنیم» و مردم از آنجا که مقام‌های کشور «از کره مریخ» نیامده‌اند، «گذشته» آنها را می‌دانند که «همه آنها بوده‌اند و همه آنها در یک بخشی مسئولیت داشته‌اند.»

روحانی از این که منتقدان، عملکرد هشت‌ساله دولت وی را به صورتی تحلیل می‌کنند که «گویا اصلا جنگی وجود ندارد و ترامپی نبوده و ظلم و کار بدی نکرده»، به تندی انتقاد کرد.

او در عین حال به نامزدهای اصولگرا به طعنه گفت: «چقدر زنان در این چند روز خوب شدند، باید حقوق خانم‌ها، احترام به خانم‌ها، جوان‌ها مطرح شده است، چطور در این مدت خانم‌ها نبودند، فقط این روزها خانم‌ها پیدا شدند و خیلی مورد احترام هستند. اقوام، اقلیت‌ها چقدر خوب شدند، شیعه و سنی چقدر با هم برادر و متحد شدند.»

اظهارات روحانی پس از آن بیان می‌شود که در دو مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، بیشتر نامزدها علت اصلی وضع وخیم موجود حاکم بر کشور را عملکرد دولت او عنوان کردند.

انتقادها از عملکرد کابینه به اندازه‌ای زیاد بود که دولت، بعد از برگزاری نخستین مناظره، از صدا و سیما خواست برای پاسخ به اظهارات و ادعاهای کاندیداها برای دولت فرصت پاسخگویی در نظر بگیرد.

حسن روحانی در شرایط از عملکرد دولت خود دفاع کرده که یکی از دلایل رویگردانی مردم از شرکت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، عمل نکردن وی به وعده‌های انتخاباتی خود، باوجود برخورداری از حمایت گروه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی عنوان می‌شود.

وعده‌های روحانی در زمینه حقوق زنان، جوانان و اقلیت‌های قومی و مذهبی نیز محقق نشد، به طوری که دست‌کم در زمینه اهل تسنن، چهره‌های برجسته آنها همچون مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان بارها به صراحت گفته وضعیت اهل تسنن در دولت روحانی هیچ تغییری نکرده است.

فرار از پاسخگویی درباره کشته‌شدگان چندین مورد اعتراضات خیابانی در دولت روحانی از جمله اعتراضات آبان ۹۸ در واکنش به افزایش ناگهانی قیمت بنزین، ادامه بازداشت‌های فعالان مدنی و حقوق زنان و سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی نیز از دیگر انتقادهای جدی از عملکرد دولت روحانی و همراهی با بخش‌های دیگر حاکمیت در این حوزه‌ها است.

با استفاده از گزارش ایرنا و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG