لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۹

حسن روحانی خواستار پیگرد قضایی رحیم‌پور ازغدی به‌دلیل اتهام‌زنی او شد


حسن رحیم‌‌پور ازغذی و حسن روحانی/ عکس آرشیوی
حسن رحیم‌‌پور ازغذی و حسن روحانی/ عکس آرشیوی

یک روز پس از آن‌که حسن رحیم‌پور ازغدی، رئیس‌جمهور پیشین ایران را تلویحا به «جاسوسی» متهم کرد، حسن روحانی در نامه‌ای به قوه قضائیه خواستار پیگرد قضایی این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شد.

پایگاه اینترنتی حسن روحانی روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت در خبر کوتاهی نوشت که روحانی «در نامه‌ای به قوه قضائیه، خواستار پیگیری حقوقی و رسیدگی قضایی نسبت به اظهارات کذب و افتراهای حسن رحیم‌پور ازغدی به او و همکارانش شد».

ازغدی روز ۱۸ اردیبهشت در واکنش به اعدام علیرضا اکبری، معاون سابق وزیر دفاع، آقای روحانی را به‌طور تلویحی به «جاسوسی» متهم کرد و گفت که «دشمن می‌آید از اندرونی‌ترین مرکز شما آدم می‌گیرد».

این عضو شورای انقلاب فرهنگی که منصوب رهبر جمهوری اسلامی است، بدون ارائه هیچ شواهدی گفت: «علیرضا اکبری در ستاد روحانی هم بوده. دور و بر روحانی از این آدم‌ها هنوز هم هستند، اگر خودش نباشد».

آقای اکبری که تابعیت بریتانیایی هم داشت، در سال ۱۳۹۸ به‌ اتهام «جاسوسی» برای بریتانیا بازداشت و ۲۲ دی‌ پارسال اعدام شد.

روزنامه نیویورک‌‌تایمز روز ۱۱ اردیبهشت نوشت که اکبری در طول یک دهه «اطلاعات ارزشمندی را در مورد برنامه‌های هسته‌ای و نظامی ایران در اختیار بریتانیا قرار داده بود»، از جمله این‌که سایت هسته‌ای «فردو» را به این کشور لو داد.

در گزارش نیویورک‌تایمز آمده بود که شناسایی فعالیت‌های جاسوسی اکبری با همکاری روسیه صورت گرفته بود.

اما اظهارات رحیم‌پور ازغدی درباره روحانی و اطرافیانش با واکنش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است.

مصطفی فقیهی، مدیر وبسایت خبری «انتخاب» که از نظر سیاسی هوادار جریان سیاسی حسن روحانی است، نوشت: «تکبر و توهم استراتژی‌باف جریان انقلابی [رحیم‌پور ازغدی]، وارد فاز تازه‌ای شده» است.

آقای فقیهی در توئیتی افزود: «اگر روحانی، جاسوس است، باید فوراً با او برخورد شود و اگر ازغدی یاوه بافته، مجرم است و نظر به اضرار غیرقابل جبران حیثیتی، به حبس از ۹۱ روز تا دو سال، قابل مجازات است. اگر چنین نشود، شاید فردا کسی بیاید و ازغدی را جاسوس بخواند».

با این حال، کاربرهای طرفدار حکومت که اغلب با شناسه‌های ناشناس فعالند، در واکنش به درخواست روحانی از قوه قضائیه، بار دیگر به رئیس‌جمهور پیشین ایران حمله کردند.

یک کاربر ناشناس حامی حکومت نوشت: «از قوه قضائیه خواهش داریم دادگاه شکایت روحانی از استاد ازغدی رو یا علنی برگزار کنن و یا فیلمش رو پخش کنن، تا بفهمیم چرا شکایتش از رسایی و حسن عباسی در قضایای دوتابعیتی بودن و مذاکرات محرمانه دهه شصت، بی‌نتیجه بود».

ادعای این کاربر حامی حکومت در حالی است که وکیل حسن عباسی از سخنرانان حامی حکومت در مهر ۱۳۹۷ از ابلاغ حکم قطعی حبس موکلش به مدت هفت ماه خبر داد.

دو سال قبل از آن، دفتر حسن روحانی تحت دو عنوان «نشر اکاذیب» و «توهین به مسئولین» از حسن عباسی شکایت کرد. عباسی از اتهام نشر اکاذیب تبرئه، اما در اتهام توهین مجرم شناخته شد.

دولت وقت روحانی همچنین از روزنامه‌های کیهان به مدیرمسئولی حسین شریعتمداری و هفته‌نامه «۹ دی» متعلق به حمید رسایی نیز به اتهام «نشر اکاذیب» شکایت کرده بود.

روحانی پیشتر از رحیم‌پور ازغدی شکایت قضایی نکرده بود، اما این نخستین بار نیست که اظهارات این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره عملکرد روحانی جنجالی می‌شود.

در آبان ۱۳۹۸، علیرضا سلیمی، نماینده مجلس و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، خبر داد که در جلسه این شورا میان حسن روحانی رئیس وقت شورا و رحیم‌پور ازغذی درباره افزایش قیمت بنزین «جدال تندی» رخ داد.

رحیم‌پور ازغدی پس از آن گفت که احتمالا دیگر در شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور پیدا نکند.

ادعای رحیم‌پور ازغدی درباره «جاسوس» بودن اطرافیان روحانی در حالی است که پیشتر حسین موسویان، دیپلمات پیشین و معاون حسن روحانی در زمان دبیری او در شورای عالی امنیت ملی، با اتهام جاسوسی روبه‌رو شده بود.

بر اساس گزارش سایت حسن روحانی، انتخاب، توئیتر و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/م.ت/ک.ر
XS
SM
MD
LG