لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۱

حزب الله اتهام انبار کردن سلاح در بندر بیروت را تکذیب کرد


حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان
حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان

دبیر کل حزب الله لبنان این اتهام را که سازمان متبوع او در بندر بیروت انبار اسلحه داشته است، رد کرد و خواستار انجام تحقیقات درباره منشا انفجار بزرگی شد که پایتخت لبنان را تکان داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حسن نصرالله روز جمعه ۱۷ مرداد در یک نطق تلویزیونی انفجار در بندر بیروت را «رخدادی استثنایی» نامید که ایجاب می‌کند مردم لبنان آرامش و وحدت داشته باشند.

وی گفت که این سازمان مسلح موضع سیاسی خود را پس از خوابیدن گرد و غبارها اعلام خواهد کرد.

آقای نصرالله از یکپارچگی پیرامون این حادثه و کمک‌های جهانی از جمله بازدید امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، از بیروت تجلیل کرد. وی اظهار داشت که این امر فرصتی را برای لبنان فراهم آورده است، کشوری که اکنون در بحران اقتصادی دست و پا می‌زند.

امدادگران همچنان برای نجات احتمالی کسانی که بر اثر انفجار دو هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم زیر آوار مانده‌اند تلاش می‌کنند. این رخداد دست‌کم ۱۵۴ کشته و ۵ هزار مجروح بر جای گذاشته است.

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان، گفته است که تحقیقات مشخص می‌کند علت این حادثه قصور و بی‌دقتی بوده یا مداخله نیروهای خارجی از طریق حمله موشکی و بمب‌گذاری. مقامات لبنان می‌گویند که این مواد انفجاری بدون رعایت ضوابط ایمنی برای سال‌ها در بندر انبار شده بود.

حسن نصرالله که سازمان او حامی بزرگ دولت کنونی لبنان محسوب می‌شود این سئوال را مطرح کرد که فارغ از علت انفجار، چرا این مقدار نیترات آمونیوم در بندر انبار شده بود.

وی عنوان کرد: «حتی اگر یک حمله هوایی بوده باشد یا یک اقدام بین المللی، اگر ثابت شود این نیترات آمونیوم به این شکل برای سال‌ها در بندر انبار شده است، این معنا را خواهد داد که با یک پرونده فساد و بی‌مبالاتی مواجه هستیم.»

اسرائیل که جنگ‌های متعددی با لبنان داشته و دشمن دولت این کشور محسوب می‌شود، هر گونه نقشی را در این انفجار تکذیب کرده است.

حسن نصرالله در ادامه سخنان خود انجام تحقیقات بی‌طرفانه برای روشن شدن حقیقت وافشای مقصران واقعی این رخداد را بدون ملاحظات سیاسی خواستار شد. وی سپس تاکید کرد که اگر چنین امری محقق نشود به این معناست که دیگر کشوری نمی‌ماند.

دبیر کل حزب الله سپس بدون نام بردن از کسی گفت که از لحظه انفجار برخی قدرت‌های سیاسی در لبنان و منطقه تلاش کرده‌اند حزب الله را مقصر جلوه دهند.

آقای نصرالله در نهایت گفت که او مطلقا وجود هر گونه موشک یا مواد انفجاری متعلق به این گروه در بندر بیروت را تکذیب می‌کند.

XS
SM
MD
LG