لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۰

گروه حزب‌الله با برگزاری رزمایشی در جنوب لبنان، حمله به اسرائیل را شبیه‌سازی کرد


ادوات زرهی حزب‌الله لبنان در جریان رزمایش نظامی این گروه در جنوب کشور برای شبیه‌سازی حمله به اسرائیل
ادوات زرهی حزب‌الله لبنان در جریان رزمایش نظامی این گروه در جنوب کشور برای شبیه‌سازی حمله به اسرائیل

گروه حزب‌الله لبنان بزرگترین رزمایش نظامی خود طی سال‌های اخیر را در جنوب این کشور برگزار و یک حمله پهپادی علیه یک شهر اسرائیل را شبیه‌سازی کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، حدود دویست نیروی عضو این گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت در این رزمایش که در منطقه عرمتی در حدود ۲۰ کیلومتری مرز اسرائیل برگزار شد، شرکت کردند.

این رزمایش به مناسبت سالگرد عقب‌نشینی اسرائیل از لبنان در ۲۵ مه سال ۲۰۰۰ برگزار و در آن از مهمات جنگی استفاده شد. همچنین ده‌ها خبرنگار برای پوشش این رزمایش دعوت شدند.

هاشم صفی‌الدین، از مقام‌های عالی‌رتبه حزب‌الله، در جریان این رزمایش تهدید کرد که اگر عده‌ای در اسرائیل «حماقت کنند»، حزب‌الله «با موشک‌های دقیق خود و با تمام سلاح‌هایی که در اختیار» دارد، به اسرائیل حمله می‌کند.

در این رزمایش، تسلیحات ضدهوایی، مواد منفجره و راکت‌اندازهای متعدد به نمایش گذاشته شد.

اسرائیل هنوز به این رزمایش واکنش نشان نداده است.

حزب‌الله که پس از حمله اسرائیل به لبنان در اوایل دهه ۱۹۸۰ بنیان گذاشته شد، تنها گروه شبه‌نظامی لبنانی است که از زمان پایان جنگ داخلی (۱۹۷۵-۱۹۹۰) سلاح‌های خود را به بهانه «مقاومت» علیه اسرائیل تحویل ارتش لبنان نداده است.

حزب‌الله که نمایندگانی نیز در پارلمان لبنان دارد، از سوی بسیاری از کشورهای غربی از جمله آمریکا به عنوان یک «گروه تروریستی» شناخته شده است.

در روزهای اخیر تنش‌هایی میان اسرائیل و گروه حماس در چندین نقطه از جمله جنوب لبنان روی داد، اما از زمان جنگ ویرانگر سال ۲۰۰۶ بین اسرائیل و حزب‌الله، مواجهه نظامی جدی میان این دو صورت نگرفته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از الیاس فرحات ژنرال بازنشسته ارتش لبنان نوشت به نظر می‌رسد که رزمایش حزب‌الله «نمایش قدرتی» در پاسخ به تشدید تنش اخیر در غزه و همچنین تظاهرات روز پنجشنبه گذشته در اورشلیم باشد.

هزاران اسرائیلی روز پنجشنبه در تظاهراتی که به مناسبت «روز اورشلیم» برگزار شد، شعارهایی علیه عرب‌ها سر دادند.

همچنین مهند الحاج علی، یکی از اعضای ارشد اندیشکده کارنگی که درباره حزب‌الله تحقیق می‌کند، گفت که در گذشته، وقتی درگیری اسرائیل و فلسطینی‌ها تشدید می‌شد، حزب‌الله به سمت اسرائیل موشک شلیک می‌کرد یا اجازه می‌داد یک گروه فلسطینی چنین کاری کند.

به گفته این تحلیلگر، اما اکنون این رزمایش «راهی کم‌خطرتر برای نشان دادن قدرت» است.

اسرائیل و لبنان در برابر یکدیگر در وضعیت جنگی قرار دارند، اما نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در جنوب لبنان مستقر شده‌اند تا از حفظ توافق آتش‌بس میان دو کشور اطمینان حاصل شود.

همچنین چند ماه پیش، یک توافق مرزی میان لبنان و اسرائیل با میانجی‌گری آمریکا به امضا رسید که به اعتقاد تحلیلگران، خطر رویارویی نظامی میان اسرائیل و حزب‌الله را کاهش داد.

این توافق ۱۹ مهر پارسال ‌بر سر ترسیم مرز دریایی دو کشور و بهره‌برداری از حوزه‌های گازی دریای مدیترانه در نزدیکی سواحل دو کشور صورت گرفت و خبرگزاری رویترز در آن زمان گزارش داد که حزب‌الله نیز توافق را «تایید کرده است».

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، آسوشیتدپرس و رادیو فردا/م.ت/ک.ر
XS
SM
MD
LG