لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۰

یک فرمانده ارشد سپاه از برنامه حضور «حجاب‌بان‌ها» در همه ایستگاه‌های مترو خبر داد


پیش از این برخی از مقامات جمهوری اسلامی حجاب‌بان‌ها را از «نیروهای فعال مردمی» معرفی کرده بودند
پیش از این برخی از مقامات جمهوری اسلامی حجاب‌بان‌ها را از «نیروهای فعال مردمی» معرفی کرده بودند

فرماندهٔ قرارگاه بقیه‌الله سپاه پاسداران می‌گوید فعالیت «آمران به معروف» نه تنها در مترو تئاتر شهر تهران متوقف نخواهد شد بلکه به سایر ایستگاه‌های مترو نیز توسعه خواهد یافت.

محمدعلی (عزیز) جعفری روز جمعه، ۱۸ اسفندماه، در جمع «آمران به معروف و ناهیان منکر» گفت: «با همکاری شهرداری تهران در کنار مترو تئاترشهر، در سایر ایستگاه‌های مترو هم باید فعالیت خود را شروع کنیم.»

او مدعی شد که «می‌خواهیم با توسعه اقدامات خود، زودتر بساط فتنهٔ بی‌حجابی را خنثی کنیم.»

فرمانده‌کل پیشین سپاه پاسداران در ادامه گفت عدم رعایت حجاب اجباری «می‌تواند تیشه به ریشهٔ انقلاب بزند».

عزیز جعفری اعتراض‌های سال ۱۴۰۱ را نیز «فتنه» توصیف کرد و با اشاره به این که طی آن «بسیاری از مسئولین و بخشی از مردم مردود شدند و برخی از مؤمنین هم حتی دچار تردید شدند»، تهدید کرد: «مطمئن باشید این فتنه به صورت کامل جمع خواهد شد.»

قرارگاه بقیه‌الله اجرای سیاست‌های «ٰفرهنگی و اجتماعی» سپاه پاسداران را برعهده دارد و عزیز جعفری بعد از کنار رفتن از سمت فرمانده‌کل سپاه، با حکم علی خامنه‌ای به فرماندهی این قرارگاه منصوب شد.

مقامات جمهوری اسلامی از مبارزه با حجاب اجباری با عناوینی چون «کشف حجاب» یا «بی‌حجابی» یاد می‌کنند.

استقرار نیروهای حجاب‌بان در متروی تهران از مرداد امسال آغاز شد و در ماه‌های گذشته تشدید شده است.

در این مدت، کاربران شبکه‌های اجتماعی و چند رسانه از افزایش حضور این افراد در ایستگاه‌های مترو، فیلمبرداری از مسافران با کمک نیروهای فراجا و «تجسس» وسایل شخصی شهروندان با هدف اعمال حجاب اجباری گزارش داده‌اند.

محمدعلی جعفری در حالی از توسعه فعالیت حجاب‌بان‌ها می‌گوید که پیش از این نهادهای جمهوری اسلامی مسئولیت حضور این افراد را به شکل کامل بر عهده نگرفته بودند.

سخنگوی شورای شهر تهران آذرماه امسال با «نیروهای فعال مردمی» خواندن حجاب‌بان‌ها به وب‌سایت دیده‌بان ایران گفت که این افراد تحت نظر «مجموعه فرهنگی مترو» فعالیت می‌کنند.

پس از آن اما عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در اول دی‌ماه با رد کردن «خودجوش»‌ بودن این حرکت گفت که این مسئله «با محوریت قرارگاه عفاف و حجاب شورای عالی و با هماهنگی وزارت کشور است».

اما به‌دنبال واکنش‌های گسترده به این مسئله احمد وحیدی، وزیر کشور، ابتدای آذرماه ادعا کرد که وزارت کشور برای استقرار این نیروها «مجوزی» صادر نکرده است.

در پی این ادعا، دو روزنامه «اعتماد» و «توسعه ایرانی» تصویر بخشی از بخشنامه وزیر کشور به تاريخ ۹ خرداد ۱۴۰۲را منتشر کردند که دارای مُهر «خیلی محرمانه» است و در آن بر «بازداشت» و «برخورد» با زنان بدون حجاب اجباری تأکید شده است.

پس از انتشار تصویر این بخشنامه، دادستانی تهران علیه روزنامه اعتماد به اتهام «انتشار سند محرمانه» اعلام جرم کرد.

وزیر کشور پس از آن بر خلاف اظهارات پیشین خود، مدعی شد که پیشتر گفته «اساساً این‌ها مجوز نیاز ندارند» و در ادامه تأکید کرد که هر کسی مانع کار نیروهای آمر به معروف شود «مجرم» است.

با این حال کامبیز نوروزی، حقوقدان، روز شنبه نهم دی در یادداشتی که از او در روزنامه اعتماد منتشر شده، نوشته است: «حجاب‌بان‌ها از منظر حقوقی هیچ ماهیت معینی ندارند. حجاب‌بان‌ها، نیروی انتظامی نیستند، ضابط دادگستری نیستند؛ بنابراین به ‌طور کلی هر اقدامی که حجاب‌بان‌ها انجام دهند، غیرقانونی است.»

مقاومت زنان ایرانی در برابر حجاب اجباری از زمان آغاز اعتراض‌های «زن، زندگی‌، آزادی» در سال وارد مرحله جدید شد و این موج مقاومت همچنان در ایران ادامه دارد.

این در حالی است که امسال همزمان با فرارسیدن روز جهانی زن، کمپینی به نام جرم‌انگاری آپارتاید جنسیتی از سوی فعالان ایرانی شکل گرفته و شماری از کنشگران زن بر «خارج‌شدن خاکریز حجاب از دست حکومت» تأکید کردند.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری مهر و رادیو فردا؛ پ.م/ع.م
XS
SM
MD
LG