لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۸

پلمب ده‌ها محل کسب و کار در شهرستان‌ها در ادامه اصرار بر اِعمال حجاب اجباری


یک کتابفروشی در تهران
یک کتابفروشی در تهران

در کنار بستن چندین واحد تجاری در تهران، و در ادامه اصرار حکومت بر اعمال حجاب اجباری، در یک هفته گذشته ده‌ها مرکز و محل کسب و کار نیز در شهرستان‌ها پلمب شده است.

به گزارش وب‌سایت خبری عصر ایران به نقل از فرمانده انتظامی استان کرمانشاه، تنها در ده روز اخیر ۴۵ واحد صنفی در این استان با هدف اجرای طرح موسوم به «عفاف و حجاب» پلمب شده است.

به گفته همین مقام، در همین مدت برای «۶۱ واحد صنفی دیگر اخطار پلمب صادر شده و ۱۵۷۸ مورد پیامک تذکر نیز برای مالکان خودروهایی» ارسال شده که در آنها «کشف حجاب» رخ داده بود.

همزمان خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه، نیز به نقل از فرمانده انتظامی استان بوشهر از پلمب ۲۱ واحد صنفی در این استان طی ده روز اخیر خبر داده و نوشته است که «در این بازه زمانی برای ۲۷ واحد صنفی دیگر اخطار پلمب صادر شده است».

خبرگزاری صداوسیما نیز روز سه‌شنبه، پنجم اردیبهشت، از پلمب یک مجتمع اقامتی در شهر رشت و ۲۶ واحد صنفی در جزیره کیش خبر داده بود.

از آغاز اعتراضات اخیر در ایران که در واکنش به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد تهران رخ داد، شمار زنان و دخترانی که تن به حجاب اجباری نمی‌دهند در شهرهای گوشه و کنار ایران بسیار افزایش یافته و تصاویر متعددی از تردد آنها در اماکن عمومی و مراکز تجاری بدون حجاب اجباری منتشر شده است.

پیش از این رسانه‌های حکومتی، مخالفت با حجاب اجباری را بیشتر به طبقات برخوردار در محله‌های شمال شهر تهران نسبت می‌دادند، اما پلمب واحدهای صنفی در شهرستان‌های نقاط مختلف ایران بر سر حجاب نشان می‌دهد این مطالبه قابل تقلیل به طبقات اقتصادی نیست.

در واکنش به این بی‌توجهی زنان و دختران به اصرار حکومت بر اعمال حجاب اجباری، فرمانده کل انتظامی کشور از اجرای طرح «برخورد با بی‌حجابی» از روز شنبه، ۲۶ فروردین، خبر داد، و «توقیف خودرو، پلمب واحد صنفی و معرفی شهروندان به محاکم قضایی» را از جمله مواردی عنوان کرد که در برخورد با عدم رعایت حجاب اجباری اجرا خواهد شد.

این برخوردها در حالی انجام می‌شود که گروهی از حقوقدانان و وکلا، اقدامات یاد شده را «غیرقانونی» می‌دانند.

روز سه‌شنبه، پنجم اردیبهشت، خبر رسید که مجموعه تجاری «اُپال‌مال» در سعادت‌آباد تهران نیز پلمب شده است. این خبر ساعتی پس از آن منتشر شد که خبرگزاری تسنیم از «احتمال» تعطیلی این مجتمع خبر داده بود.

همین خبرگزاری روز سه‌شنبه با انتشار فهرستی از رستوران‌ها و اماکن تجاری که اخطار پلمب گرفته‌اند نوشت: «به نظر می‌رسد در زمینه برخورد با کشف حجاب، اداره اماکن این بار با کسی تعارف ندارد.»

سپس رسانه‌های نزدیک به حکومت جمهوری اسلامی گزارش دادند که علاوه بر مجتمع اپال، «رستوران تِن فوراِوِر متعلق‌به علی دایی، رستوران نامبر سیکس، متعلق‌ به بستگان درجه یک کریم باقری و رستوران هیچ متعلق ‌به بهاره رهنما در فهرست دریافت‌کنندگان اخطار پلمپ قرار دارند».

نام رستوران‌های «باب‌البحر» متعلق ‌به علیرضا منصوریان، «باکارا لانژ»، متعلق ‌به علی قلعه‌نوعی و «کساب» و «کافه لوتک»، متعلق ‌به محمدرضا گلزار نیز در فهرست پلمب دیده می‌شوند.

تسنیم دلیل صدور اخطار برای واحدهای صنفی این افراد سرشناس را نه ارائه خدمات به مشتریان بدون حجاب اجباری، بلکه «کشف حجاب فروشندگان» و «کشف حجاب از سوی متصدیان» نوشته است.

منابع: خبرگزاری‌های تسنیم، صداوسیما، عصر ایران، رادیوفردا/ ف. دو./ ب. ب.
XS
SM
MD
LG