لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۸

برخورد گسترده با اماکن تجاری بر سر حجاب اجباری؛ مجتمع «اُپال مال» توسط نیروی انتظامی پلمب شد


نمای بیرونی مجتمع تجاری «اُپال مال»
نمای بیرونی مجتمع تجاری «اُپال مال»

در ادامه برخورد گسترده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی با رستوران‌ها و دیگر اماکن تجاری بر سر حجاب اجباری، روز سه‌شنبه پنجم اردیبهشت مجموعه تجاری «اُپال مال» پلمب شد.

خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران مدعی شده که این مجتمع تجاری پس از «دریافت تذکرات متعدد در خصوص کشف حجاب به علت عدم تمکین به هشدارها»، پلمب شده است.

پیش از این عنوان شده بود که در ادامه روند پلمب و تعطیلی اماکن عمومی با اجرای طرح جدید نیروی انتظامی برای تحمیل حجاب اجباری، برخی از رستوران‌های متعلق به سلبریتی‌ها و مجتمع‌های بزرگ تجاری اخطار پلمب گرفته و برخی دیگر پلمب شده‌اند.

خبرگزاری فارس پیش از این نوشته بود که هیات مدیره مجموعه تجاری اُپال به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری از سوی مراجعان، «تعداد زیادی تذکر از جانب پلیس» دریافت کرده است که در صورت عدم رعایت این مجموعه تعطیل خواهد شد.

در عکسی که در این زمینه منتشر شده روی برگه پلمب از سوی «معاون نظارت بر اماکن عمومی تهران بزرگ» آمده است که این مجموعه به دلیل «کشف حجاب» پلمب شده است.

تسنیم، دیگر خبرگزاری نزدیک به سپاه، هم روز سه‌شنبه با انتشار فهرستی از رستوران‌ها و اماکن تجاری در خطر نوشت: «به نظر می‌رسد در زمینه برخورد با کشف حجاب، اداره اماکن این بار با کسی تعارف ندارد».

رسانه‌های نزدیک به حکومت جمهوری اسلامی گزارش داده‌اند که علاوه بر این مجتمع، «رستوران تِن فوراِوِر متعلق‌به علی دایی، رستوران نامبر سیکس، متعلق‌ به بستگان درجه یک کریم باقری و رستوران هیچ متعلق ‌به بهاره رهنما در فهرست دریافت‌کنندگان اخطار پلمپ قرار دارند».

نام رستوران‌های «باب‌البحر» متعلق ‌به علیرضا منصوریان، «باکارا لانژ»، متعلق ‌به علی قلعه‌نوعی و «کساب» و «کافه لوتک»، متعلق ‌به محمدرضا گلزار نیز در فهرست پلمب دیده می‌شوند.

از سوی دیگر پلیس فتا از بازداشت ۴۰ نفر به‌دلیل آنچه که انتشار تصاویر «نیمه برهنه و نامتعارف» زنان در فضای مجازی عنوان شد، خبر داده است.

آن‌طور که داود معظمی گودرزی گفته، «طی تحقیقات صورت گرفته توسط کارشناسان پلیس فتا و بررسی اظهارات شکات مشخص شد صفحاتی با عناوین مدلینگ، مزون، آنلاین‌شاپ‌ها و ... منبع انتشار این تصاویر است و مدیران این صفحات بدون درنظر گرفتن حریم خصوصی افراد و با انگیزه درآمدزایی و جذب دنبال کننده اقدام به انتشار تصاویر نیمه برهنه و نامتعارف آن‌ها کرده‌اند».

توضیحات بیشتری در این زمینه منتشر نشده، اما این بازداشت‌ها همزمان با پلمب گسترده رستوران‌ها و دیگر اماکن تجاری بر سر حجاب صورت گرفته است.

طرح تازۀ حکومت جمهوری اسلامی برای برخورد با زنانی که تن به حجاب اجباری نمی‌دهند از روز ۲۶ فروردین با وجود انتقاد وکلا و حقوقدانان در این زمینه آغاز شده است و رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران به شکل گسترده اخبار مربوط به این طرح را پوشش می‌دهند.

این برخوردها در حالی است که گروهی از حقوقدانان و وکلا، اقدامات یاد شده را «غیرقانونی» می‌دانند.

در همین زمینه، محسن برهانی روز اول اردیبهشت در توئیتی نوشت که «بسیاری از پلمب‌های مرتبط با بی‌حجابی بدون دستور قضایی است».

او افزود: «نیروی انتظامی با تمسک غلط به بند د و ه ماده ۲۸ قانون نظام صنفی اقدام می‌نماید. این‌گونه پلمب، غیرقانونی است و پلمب‌کننده و دستوردهنده به استناد ماده ۵۷۰ مجرمند».

این حقوقدان از مردم خواسته است که با «شکایت کیفری» از پلمب‌های «غیرقانونی» جلوگیری کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های فارس، تسنیم و سایت رادیو فردا/پ.م/ک.ر
XS
SM
MD
LG